С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 24 фев 2012, 17:47, 6489 прочитания

Битки по всички фронтове

Telekom Austria се бори не само за имиджа си, но и за бизнес резултатите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Всичко изглежда като постарому. Ханес Аметсрайтер, изпълнителният директор, отново е с любимата си синя вратовръзка. Вероятно я харесва, защото се допълва със светлите му очи. Финансовата му дясна ръка Ханс Чуден, както винаги е решен в червено, което пък е в синхрон с логото на компанията. Залата за пресконференции, по модел на виенската пищност, е подредена по последно хрумване на PR-а: безупречна модерна техника, луксозни пресматериали, хубаво кафе и обилна закуска. Отвсякъде лъха позитивизъм. Но той е само привиден.

Пресконференцията, на която висшият мениджмънт на Telekom Austria трябва да съобщи годишните резултати на компанията, е всичко друго, но не и традиционно събитие. През последните месеци телекомуникационният концерн всеки ден получава обилно място във всички австрийски медии заради разследванията за корупция, в които той е пряко замесен. През миналата седмица Ханес Аметсрайтер трябваше да приеме изпратената му в последния момент покана за следващия ден и да отговаря на въпросите на депутатите от антикорупционната комисия. А сега и това – да съобщи на журналистите, а и на света, че резултатите са по-лоши от очакваното.
 
Бизнес в минуси
 
Собственикът на "Мобилтел" Telekom Austria (ТА) имаше тежка година и това се вижда и в обявените в четвъртък резултати: оборотът пада с 4%, а оперативната печалба (EBITDA) – с цели 31%. За разлика от 2010 г., когато най-голямата телекомуникационна компания в Австрия постигна нетна печалба от 195 млн. евро, тази година е на загуба с малко над 250 млн. евро (виж таблицата). Това е многократно повече от прогнозата на независими анализатори, които очакваха загубата да е около 50 млн. евро.
"Ако характеризираме развитието на компанията през миналата година, от една страна, имаме здрав оперативен бизнес, но, от друга, трябваше да преглътнем някои събития като негативното влияние на обезценената валута в Беларус", каза встъпително Аметсрайтер.


Най-голямата болка на австрийската компания причини развитието на пазара в Беларус. В края на миналата година местната валута се обезцени и беше въведен международният стандарт за отчитане в хиперинфлационни икономики. От обявените годишни резултати се вижда, че това е струвало на компанията 248 млн. евро. Ако това не се беше случило, оборотът на концерна щеше да е с малък ръст от половин процент, каза финансовият директор Ханс Чуден.

Другата тежест идва от програмата за преструктуриране, която тече в момента и по която миналата година са били освободени около 400 служители. През тази година съкращаването на разходите ще продължи и компанията ще се раздели с още толкова персонал. А преструктурирането е струвало на TA още 482 млн. евро.

Но това не са единствените причини за спада в бизнеса на телекомуникационната компания. Сред останалите са засилена конкуренция и натиск на цените, както и регулаторните промени, които наложиха поевтиняването на роуминга. В резултат оборотът на ТА само в Австрия е намалял с 4%.
 
Както при майката, така и при дъщерите
 
Явно проблемите не свършват само с Беларус. Въпреки че засега вариантът с излизане от пазара не е на дневен ред, мениджмънтът на компанията продължава да гледа с притеснение развитието на бизнеса в инфлационната страна.



На следващо място по притеснение може да се постави България. След Австрия българският пазар е на второ място по значение за телекомуникационния концерн и прави 11.6% от оборота му. По дял на печалбата ролята на "Мобилтел" е още по-голяма – 16.7%. Само за сравнение – австрийската централа държи близо 65% от продажбите, но 62% от печалбата. Тоест – бизнесът в България е по-печеливш спрямо този в Австрия.

Само че през миналата година и той пада - и като приходи, и като печалба. По първия показател - със 7%, а при финансовия резултат - с 12%. "Слабата конюнктура, макроикономическата нестабилност и високата конкуренция са причината бизнесът в България да намалее. Клиентите свиха разходите си за разговори", коментира Аметсрайтер.

Той призна и за проблемите с билинг системата на Mobiltel, които настроиха много от клиентите през миналата година срещу компанията. Според обявените резултати обаче до отлив не се е стигнало. Компанията отчита близо 5% ръст на клиентите на мобилната услуга в България. 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Наградите за иновации, IT и аутсорсинг: "Империя онлайн", "Софтсърв България", "Каргил" Наградите за иновации, IT и аутсорсинг: "Империя онлайн", "Софтсърв България", "Каргил"

Победители в категориите "IT продукт на годината", "Иновации в бизнес процесите и операциите" и "Център за споделени услуги на 2019 г."

23 май 2019, 120 прочитания

Подрязаните крила на Huawei Подрязаните крила на Huawei

Решението на Google удря по амбициите на китайския гигант да оглави глобалния смартфон сектор

23 май 2019, 381 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Мърдок се завръща на пазара на неделните таблоиди във Великобритания

От днес The Sun ще излиза седем дни в седмицата и ще се опита да спечели читателите и рекламодателите на The News of the World

ТЕЦ "Варна" - милиони без покритие

Държавата плаща на Ахмед Доган за нещо, което не е сигурно, че може да получи, тъй като техническото състояние на ТЕЦ-а не позволява безопасното му управление

Къде удря търговската война между САЩ и Китай

Митата между Вашингтон и Пекин няма да доведат до големи директни икономически загуби, но увеличават световната несигурност

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Календар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и предстоящата седмица

20 въпроса: Тихомир Стоянов

С проекта Imaginary Archive Стоянов допринася към все още колебливия диалог за социалистическото минало и ранния Преход