Магистрален тест за 200 млн. лв.

За пръв път държавата ще избира строителя на отсечка от "Струма" не само по цена

Отсечката от Драгиево до Долна Диканя с дължина 19 км засега е единствената завършена част от магистрала "Струма"
Отсечката от Драгиево до Долна Диканя с дължина 19 км засега е единствената завършена част от магистрала "Струма"    ©  Мария Съботинова
Отсечката от Драгиево до Долна Диканя с дължина 19 км засега е единствената завършена част от магистрала "Струма"
Отсечката от Драгиево до Долна Диканя с дължина 19 км засега е единствената завършена част от магистрала "Струма"    ©  Мария Съботинова
"Говорим за икономически най-изгодна оферта - това е новият подход за избор на изпълнители. Не само най-ниската цена, а подходяща цена за най-добрата технология, по която ще бъде направено строителството"

Лиляна Павлова

министър на регионалното развитие и благоустройството

Най-голямата пътна поръчка за тази година - отсечката на магистрала "Струма" от Дупница до Благоевград, ще протече по нов начин. Цената вече няма да е единственият критерий, а вече от значение ще са опитът на кандидатите, техническите им решения и срокът. Това личи от обявената в петък поръчка на Агенцията за пътна инфраструктура (АПИ).

Този търг се чака от месеци и ще е тест за умението на държавата да избира и по качествени критерии, но да не оставя съмнения за субективно отсяване, т.е. корупция. В досегашните конкурси голямата конкуренция свали цените до нива, които породиха страх, че построяването е възможно само с компромиси в качеството.

Поръчката е интересна и за компаниите. Трасето от около 37 километра е с индикативна цена 200 млн. лв. без ДДС. Това е и предпоследната голяма магистрална поръчка през идните две години. Освен нея се чака конкурс единствено за отсечката от София до границата със Сърбия при Калотина. Затова и интересът към поръчката за "Струма" се очаква да е голям.

За най-опитните

Регионалният министър Лиляна Павлова разясни, че изборът ще е на две фази - обявената от АПИ в петък процедура е за първия етап, който ще е предварителният подбор на фирмите, които имат капацитета да работят на такъв тип сложни обекти. Срокът за кандидатстване за отсечката е до 17 ч. на 23 април, а получените оферти ще бъдат отворени на следващия ден.

В обществената поръчка пише, че ще бъдат отсети 8 кандидата. Ако има повече заявители, те ще бъдат подредени по критерий за количество на изпълнените строежи и рехабилитации на пътища през последните 3 години, т.е. по опит. Към конкурсите за строежа на предходните отсечки от магистралата имаше огромен интерес, като за Долна Диканя – Дупница те достигнаха рекордните 19 кандидата.

"Паралелно с този процес ще върви процедурата по идейното проектиране. Искаме да направим икономия във времето – докато се прави идейното проектиране, ние да правим подбора на фирмите, които през лятото, когато са избрани и когато сме готови с идейния проект, ще поканим, за да дадат своята детайлна оферта за това как реално предлагат технически да бъде изпълнен проектът", каза Павлова. В срядата на януари т.г. бяха отворени и ценовите оферти за изработване на идеен проект за отсечката, като най-ниска цена – 208 хил. лв., предложи софийската фирма "Ню ИТ и инженеринг", но още няма избран победител. Тази част от работата трябва да се свърши сравнително бързо - за максимум 115 дни.

Така през лятото се очаква да се проведе втората фаза на конкурса. Тогава кандидатите ще бъдат оценявани на базата на икономически най-изгодната оферта, като цената ще има тежест до 50 от 100 възможни точки. Други 35 точки се дават по критерия "Техническо предложение" (виж карето). На база на грубата картина, очертана в идейния проект, компаниите ще трябва да предложат конкретните технически предложения.

Максималният срок за строителството е 27 месеца, но компаниите ще могат да предлагат и по-кратки периоди. Така, ако строителството започне през есента, то може да се очаква отсечката Дупница - Благоевград да започне да се ползва през 2015 г.

Кой ще участва

Строителните компании все още не са имали време да купят документи за участие, затова засега се въздържат от коментар по новите условия. За сметка на това пък повечето потвърждават, че имат интерес. Такъв пред "Капитал Daily" заявиха сегашните строители на отсечки от "Струма" гръцката Aktor и българската "Главболгарстрой". Участие потвърди и другият голям изпълнител в търговете за магистрали - "Трейс груп холд".

От Aktor уточниха, че все още не е ясно дали ще участват сами или в консорциум с друга компания, като това зависело от размера на банковите гаранции, които се изискват от кандидатите. "Ако критериите ни позволят, ще се явим сами", коментира Полихронис Хапсалис, технически ръководител в компанията. Следващия месец Aktor ще подпише договора за строителство на друга отсечка от "Струма" - от Сандански до Кулата, за изпълнител на която бе избрана още миналия септември, но подписването на договора се забави заради обжалване. От Aktor обясниха, че все още не са се запознали в детайли с новите условия за пътните търгове. Принципната позиция на компанията обаче е, че правилата трябваше да бъдат променени отдавна, за да не се стига до изпилените цени в последните магистрални търгове.

"Ще участваме в новата процедура за магистрала "Струма", по принцип нашата политика е да участваме във всички по-сериозни търгове в инфраструктурното строителство", коментира главният изпълнителен директор на "Трейс груп холд" Цветан Цонев. По повод смяната на модела той коментира, че проблемът в досегашните процедури не е бил критерият за най-ниска цена, а слабият последващ контрол върху изпълнителите от страна на държавата. Това прави възможно участието на кандидати с нереално ниски цени в някои процедури, коментира Цветан Цонев. Но уточни, че изключва доизграждането на магистрала "Тракия", която по думите му е най-проверяваната пътна отсечка в България.

Как ще се класират кандидатите

Или какво значи икономически най-изгодна оферта


- Предлагана цена -  50 точки

- Техническо предложение - 35 т.

       Начин и последователност на извършване на дейностите и технологията на изпълнение - 7 т.

       Строителна техника, действия за реакция при отказ/инциденти със строителни машини -  7 т.

       Организация на строителната площадка - складиране на материали и оборудване, пътища за       влизане и излизане от обекта и др. - 7 т.

       План за използване на материалите, производство/доставка на материали, аргументиран подход за доставка на асфалтовите смеси -  7 т.

       Организация на човешките ресурси, разполагане на персонала -  7 т.

- Срок - 15 т.

Още от Капитал

Данни отложено гледане

Данни отложено гледане