Продажбите на българските цигари спадат драстично
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Продажбите на българските цигари спадат драстично

Продажбите на българските цигари спадат драстично

Пазарният дял на чуждите компании расте за сметка на "Булгартабак" и "Кингс табако"

Десислава Николова
14954 прочитания

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


19.1%

e пазарният дял на най-продаваната марка в България - Karelia.

Двете български цигарени компании бележат драстичен спад в продажбите през януари в сравнение със същия период на 2011 г., сочи статистиката, с която разполагат цигарените концерни.

Ако тенденцията "Булгартабак" да губи пазарно присъствие е трайна през последните години (от 74.4% през 2007 г. в края на 2010 г. холдингът достигна 37.1% от продадените цигари в стойност), то учудващо е отслабващият резултат на най-агресивния играч на пазара досега – пловдивската "Кингс табако".

Тя беше купена през 2009 г. от компанията, близка до "Винпром Пещера", и още през първата година достигна 5.7% пазарен дял, а през 2011 г. вече държеше 14.7% от купените в България цигари.

Има ли връзка

През миналата година обаче компанията внезапно започва да губи темпове и присъствието й на пазара се свива с над два процентни пункта.

Едно от обясненията в сектора е, че "Кингс" вече не се интересуват толкова от развитието на марките си, защото индиректно са сред част от съсобствениците на "Булгартабак".

Според неофициални информации и мнения на политици зад купувача на "Булгартабак" – VTB Capital, подразделение на руската Внешторгбанк, стоят собственикът на Корпоративна търговска банка Цветан Василев, депутатът от ДПС и собственик на многобройни и различни медии Делян Пеевски, както и собствениците на "Винпром Пещера", които пък са свързвани с производителя на цигари "Кингс табако". От пловдивската компания отрекоха да стоят зад купувача и в деня, в който се подаваха оферти за цигарения холдинг, разпространиха информация, че ще инвестират в своя собствена фабрика в Пловдив. Единственият косвен признак за нещо общо е, че през декември 2011 г. за маркетинг мениджър на "Булгартабак" беше поканен един от най-добрите експерти в областта, който 10 години налагаше марките на "Винпром Пещера" на пазара – Светослав Илиев. Веднага след това "Булгартабак" започна две агресивни рекламни кампании за най-популярните си марки – Victory и Eva.

Външен фокус

"Производството ни е насочено основно за експорт, големите ни цели са международните пазари. Принципно спадът в пазарния дял е притеснителен, вземаме мерки това да се промени", коментира данните Милен Щерев, маркетинг мениджър на "Кингс табако".

Спадът при "Булгартабак" е вече под критичните 34%, които холдингът достигна през септември 2011 г.

Последните четири години холдингът преобърна драстично структурата на приходите си и 70-80% от тях вече идват от износ. Експортът обаче е силно зависим от малобройни клиенти. От отчета на фабриката в София например през миналата година ставаше ясно, че 80% от износа й е към един клиент в Близкия изток - Ирак.

Според отчетите за последното тримесечие на 2011 г. на цигарените фабрики от холдинга "София-БТ" и "Благоевград-БТ" увеличават продажбите си, като първата цигарена компания отчита 29% ръст на годишна база до 175 млн. лв. за цялата 2011 г., а само за четвъртото тримесечие повишението е с 49% на годишна база до 56 млн. лв. "Благоевград-БТ" е с 16% ръст в продажбите на годишна база до 201 млн. лв. за миналата година, а само за последното тримесечие те са за 55.4 млн. лв., което е ръст с 5% на годишна база. Печалбата и на двете цигарени фабрики обаче за 2011 г. пада, а "Благоевград-БТ" дори излиза на загуба от 4.2 млн. лв., докато общата му печалба за 2010 г. бе над 19.6 млн. лв. Това са първите отчети на цигарените дружества, след като новият собственик на "Булгартабак холдинг" пое контрола над холдинга и дъщерните дружества през четвъртото тримесечие на 2011 г.

Вносен ръст

За сметка на българските производители световните цигарени концерни отбелязват отчетлив ръст или поне запазват досегашните си позиции.

Най-бързо се развива световният лидер Philip Morris, който е увеличил най-много и пазарното си присъствие. Следва го гръцката Karelia, чиято едноименна марка е най-продаваната в България и от март миналата година остави на второ място дотогавашния лидер - Victory. Причината за ръста е, че вносните цигари са близки по цени до българските, а някои дори по-евтини. През миналата година част от брандовете направиха маркетингови кампании и подобриха дистрибуцията си.

Легалните продажби на цигари се оценяват на над 2 млрд. лв. през 2011 г., като се приема, че сивият сектор на безбандеролни, фалшиви и произведени за безмитни магазини и други пазари продукти е около 22%.

19.1%

e пазарният дял на най-продаваната марка в България - Karelia.

Двете български цигарени компании бележат драстичен спад в продажбите през януари в сравнение със същия период на 2011 г., сочи статистиката, с която разполагат цигарените концерни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

19 коментара
  • 1
    cneakep avatar :-|
    Спеакер

    Те българските производители печелят и от контрабанднтитв продажби на собствените им марки у нас.
    Намаляването на пазарния дял е общо взето от единия в другия джоб.

  • 2
    bgvlado avatar :-?
    БГ Владо

    макар и като бивш пушач -

    кой би предпочел виктори пред боро при еднаква цена?????

  • 3
    hi_hi avatar :-|
    Хи-хи

    Ми то както е тръгнало ще забранят пушенето и в селските външни тоалетни. Е.ати кефа...

  • 4
    nqma_zna4ka_koi avatar :-|
    nqma zna4ka koi

    Нека не се самозалъгваме, хората между 25 и 35 години масово спират цигарите. Има доста причини като започнем от финансовите, множеството заведения, в които не е необходимо да миришеш на катун както и че това е времето по което формират собствено семейство, а детето те ограничава значително...
    Аз може би съм частен случай, но почти всички хора, които познавам спряха цигарите, а става въпрос за десетки хора!!! Това наистина е забавно, защото доста от нас (аз включително) бяхме пушачи от разнна детска възраст.

  • 5
    guillermo avatar :-|
    Николай Нанчев

    Проблемът на Булгартабак е контрабандния внос , не Филип Морис или БАТ.

  • 6
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    Колкото по-малко дим, толкова по-добре. Тази индустрия трябва да премине в историята, щото там и е мястото.

  • 7
    mitkarudnikova avatar :-|
    mitkarudnikova

    Ей, ама как обичам като напишете "Според неофициални информации" - изкарахте собствениците на "Вимпром Пещера", Василев и Пеевски стопани на цигарената ни индустрия.
    Хора, вече не е модерно да се пуши и тенденцията е именно в такава посока. Това, че тук нямаме дисциплина и психика за да спрем да пушим си е лично наш проблем.

  • 8
    chievo avatar :-|
    Chievo

    До коментар [#7] от "mitkarudnikova":

    Че не е модерно да се пуши - не е. Ама си толкова прозрачна..... В КТБ ли работиш или за някой от вестниците тип "селска тоалетна хартия"?

  • 9
    petar_333 avatar :-|
    petar_333

    Масираната кампания за ограничаване на тютюнопушенето доведе,не до отказването му,а до увеличаване продажбите на заместители.Основните заместители на този безпорно вреден навик са електронните цигари.Доста хора,продаващи тези машинки,направиха луди пачки след драконовските мерки срещу пушенето.

  • 10
    mitkarudnikova avatar :-P
    mitkarudnikova

    До коментар [8] от "Chievo":

    Съжалявам, ама просто се възмущавам когато няма факти, а се работи с догадки. Нали имаме претенции, че сме обективна медия?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.