"Екопак" обвини "Екобулпак" в нелоялна конкуренция
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Екопак" обвини "Екобулпак" в нелоялна конкуренция

"Екопак" обвини "Екобулпак" в нелоялна конкуренция

Към момента организациите по оползотворяване на опаковки изготвят докладите за изпълнение на целите си

Калина Горанова
12550 прочитания

© Красимир Юскеселиев


Най-голямата организация за оползотворяване на опаковки - "Екопак", обвини  в жалба до КЗК втората по пазарен дял - "Екобулпак", в нелоялна конкуренция. Причината е, че "в реклама, която се върти по радио "Дарик" от октомври "Екобулпак" твърди, че е единствената, която гарантира изпълнението на целите на своите клиенти", обясни Тодор Бургуджиев, изпълнителен директор на "Екопак". От "Екобулпак" заявиха, че не са се запознали още със съдържанието на жалбата и съответно не могат да коментират към днешна дата.

Организациите по оползотворяване на опаковки събират такси от фирмите - вносители и производители на опаковки, срещу което трябва да гарантират, че ще съберат и предадат за рециклиране определено количество от тях, като целите растат всяка година.

Тази болна тема задължения

Изпълнението на задълженията на организациите обаче се превърна в болна тема. Още от появата си те никога не са се радвали на голямо доверие сред обществото, което допълнително демотивира желаещите да изхвърлят разделно. Организациите на свой ред пък отправяха обвинения срещу общините за това, че не разполагат с механизъм за контрол върху гражданите. През 2010 г. Министерството на околната среда и водите реши да отнеме лиценза на две от организациите - "Реко пак" и "Импакт корпорейшън", за това, че не са изпълнили целите си през 2009 г. Те трябваше да заплатят и наказателни такса в Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда към МОСВ. Съмненията от страна на бранша тогава бяха, че двете организации предлагат на фирмите нереално ниска цена за членство, с около 50% под тази на останалите, като със събрания ресурс няма как да обезпечат задълженията, които трябва да изпълнят, като това да обслужват определен брой точки за събиране на опаковки (т.нар. шарени контейнери). Двете организации обаче обжалваха решението на МОСВ, като през миналата година спечелиха делата си на първа инстанция във Върховния административен съд. През март тази година започва обжалването от страна на екоминистерството пред петчления състав във ВАС.

"За 2010 г. фирмите пак не са изпълнили целите си", коментира зам.-министърът на екологията Евдокия Манева. Тя обясни, че двете компании не могат да започнат с оспорването на решението на министъра за 2010 г., докато не се приключи с делото за предходната година. Така, ако компаниите спечелят и на петчленен състав и не загубят лиценза си, може да последват нови дела.

Има ли достойни

Към момента всички организации в бизнеса с оползотворяването на опаковки изготвят докладите си за това дали са предали за рециклиране необходимото количество опаковки през 2011 г., като ще се одобряват от МОСВ през май. Според Бургуджиев основен проблем при контролирането на организациите е, че всичко става основно по документи, като няма реални проверки на терен. Така например трудно се доказва през годината, че дадена организация има реално определен брой точки за събиране, че те се обслужват, че има сортировачни линии за разделяне на отпадъците и т.н. Предложенията са за промени в Закона за управление на отпадъците, които към момента са между първо и второ четене в парламента. Те предвиждат всяка организация да разполага с гаранция от 1 млн. лв., така че да може да заплати наказателните си такси, ако не изпълни задълженията си. Другото задължение към организациите ще бъде да обслужват поне 500 хил. души. Тези изисквания не се приемат много добре от по-малките организации, според които гаранцията трябва да е съобразена с оборота и да е процент от него, а не фиксирана сума, която ще доведе до ограничаване на конкуренцията.

Зелената точка

Освен въпроса кой как изпълнява задълженията си един от другите основни спорове между компаниите е за т.нар. зелена точка. Завъртените стрелки е един от най-често използваните търговски знаци в света, като за България "Екопак" притежава изключителното право да го ползва. Зелената точка е регистрирана и е собственост на Duales System Deutschland AG, която е предоставила правата за ползването и на европейската организация Pro Europe. В Pro Europe членуват организации за оползотворяване, между които и "Екопак". През 2006 г. КЗК санкционира организацията за това, че дружеството използва знака за нелоялно привличане на клиенти и че отказва да даде сублицензи на останалите организации за оползотворяване, действащи в страната. Според комисията това, че някои компании вече използват знака, неправомерно предрешава избора им на оползотворяваща организация за много предприятия и е средство за нелоялна конкуренция. Най-засегнати са вносителите на опаковани стоки, тъй като, ако продуктите са произведени със зелена точка в чужбина, в България те са задължени да членуват само и единствено в "Екопак".

Как работи разделното събиране

Организациите по оползотворяване на отпадъците по опаковки финансират около 80% от дейността си посредством таксите, които заплащат вносителите и търговците с опаковки. Ако фирмите не участват в една от организациите на пазара, трябва да събират и предават опаковките самостоятелно или да плащат наказателни такси към ПУДООС. Останалите 20% от приходите фирмите набавят от продажбата на хартията, пластмасата, стъклото, металите и т.н. на заводите, които го използват за суровина. На година организациите трябва да събират и предават за рециклиране определени количества от различните видове опаковки. Основна част от тези количества те набавят от предприятията или търговските обекти. Обслужването на т.нар. шарени кофи в градовете са най-малкият източник на суровини и същевременно основен разход на фирмите. Организирането на тази система за бита обаче е сред задълженията им, ако те искат да са на този пазар, като за целта сключват договори с общините.

Най-голямата организация за оползотворяване на опаковки - "Екопак", обвини  в жалба до КЗК втората по пазарен дял - "Екобулпак", в нелоялна конкуренция. Причината е, че "в реклама, която се върти по радио "Дарик" от октомври "Екобулпак" твърди, че е единствената, която гарантира изпълнението на целите на своите клиенти", обясни Тодор Бургуджиев, изпълнителен директор на "Екопак". От "Екобулпак" заявиха, че не са се запознали още със съдържанието на жалбата и съответно не могат да коментират към днешна дата.

Организациите по оползотворяване на опаковки събират такси от фирмите - вносители и производители на опаковки, срещу което трябва да гарантират, че ще съберат и предадат за рециклиране определено количество от тях, като целите растат всяка година.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    vilizar avatar :-(
    Помориец

    В моя град Поморие преди 5-6 години инсталираха такива кофи, и след 2 години по улиците ги махнаха, защото хората осъзнаха, че един и същи камион минава и събира и трите цвята кофи, и после отива и обръща в същия камион и останалите метални сиви контейнери, и случайни шофьори виждат, че всичко се изсипва на сметището на близкото село Каменар.

    Повечето пластмасови 3-цветни кофи бяха с разбити капаци, защото циганите упорито разбиваха тази за метал, и ако се оказва, че тези кофи са и най-недоходоносни за бизнеса, то еб..м ти и еко-инициативата... По-добре да инвестират в заводи за боклук с линии за разделяне на типовете отпадъци на място, а не да занимават хората с неизпълними еко-внушения, които имат супер малък ефект и без това... Иначе сме много "зелени", няма що. Добре, че почнахме поне да плащаме за найлоновите торбички....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK