С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 5 мар 2012, 21:56, 8629 прочитания

Холдингът, който изгуби печалбата си

Акционерите на "Холдинг Пътища" вече усещат щетите от свиването на дела компанията в ключовите й дружества

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Инфографика

Година и половина след като свързаният с Васил Божков "Холдинг Пътища" сви почти стопроцентовия си дял в три свои ключови дъщерни дружества до по около 32%, акционерите в бившия приватизационен фонд вече усещат щетите от преструктурирането. Консолидираният отчет на холдинга показва, че докато останалите в рамките на групата дружества отчитат загуба, компаниите, където е останал с миноритарен дял, са на печалба. И така, въпреки че "Холдинг Пътища" продължава да третира трите компании като дъщерни, голямата част от печалбите реално са на офшорни компании, свързани с управата и мажоритарния собственик на холдинга.

Предисторията


През есента на 2010 г. "Холдинг Пътища" се отказа от правото си да участва в увеличението на капитала в три от ключовите си дъщерни дружества в подхолдинга "Пътища и магистрали". Става въпрос за "Пътностроителна техника" (сега с името "ПСТ холдинг"), "Пътинженеринг-М" и "Видапътстрой". Първото от тях в момента изпълнява няколко ключови строителни поръчки в страната, включително част от автомагистрала "Марица" на стойност 122 млн. лв. без ДДС.

За увеличението на капитала им тогава на "Холдинг Пътища" му бяха нужни 430 хил. лв. Той обаче не упражни правото си и средствата дойдоха основно от офшорни компании, които индиректно се свързват с Васил Божков. Така участието на холдинга в трите компании бе сведено от почти 100% до около 32%. В случая с "ПСТ холдинг" "Холдинг Пътища" държи едва 32.17% от акциите в дружеството, а регистрираното в Кипър Sinistro Trade Limited има 54.26%.

Въпреки това сделката бе съпътствана с петгодишна опция за обратно изкупуване, която да даде възможност на "Холдинг Пътища" да си върне собствеността в тези компании във всеки един момент през следващите пет години. Засега холдингът не се е възползвал от тази опция, или поне така личи по последната налична информация. А докато изчете опцията, повечето големи пътностроителни поръчки в страната най-вероятно ще са факт.



Числата

Въпреки това  "Холдинг Пътища" продължава да отчита тези компании като дъщерни и да консолидира финансови им резултати. Реално обаче 60% от тези резултати той не може да получи при осребряването им.

Така в края на 2011 г. групата на "Холдинг Пътища", т.е. самият холдинг и всички компании, които той определя като дъщерни дружества, имат над 6 млн. лв. загуба. В същото време има и 1.9 млн. лв. печалба, която се пада на малцинствените участия (на други акционери) в дъщерните му компании. Така излиза, че в момента на акционерите на "Холдинг Пътища" се падат едва 30% от печалбите на добре ангажираното "ПСТ холдинг", а останалата част от тях - т.нар. малцинствено участие, отива в офшорните компании, които вече са му мажоритарни собственици.  Същото важи и за другите компании, в които  "Холдинг Пътища" вече няма над 50% от акционерния капитал.

За момента няма данни какви са приходите на "ПСТ холдинг" за 2011 г. , но през 2010 г. те са били една трета от всички консолидирани приходи на "Холдинг Пътища". Ако съдим по факта, че дружество пое някои от най-големите поръчки в групата, можем да предположим, че още е ключово за групата. Консолидираните приходи от дейността на "Холдинг Пътища" за 2011 г. се равняват на 211 млн. лв.

Ощетяването

Преструктурирането на "Холдинг Пътища" през 2010 г. беше широко дискутирана тема на капиталовия пазар, като изваждането на трите компании от директния контрол на "Холдинг Пътища" се прие изключително негативно от инвеститорите. Затова и пазарната цена на акциите на холдинга се срина с 80% при излизането на информацията на преструктурирането. Последваха проверки от Комисията за финансов надзор и актове за тогавашното ръководство на холдинга, които обаче не бяха по същество, а за неразкриване на информация.

Междувременно активите на други компании на Васил Божков като "Мостстрой" и "Железопътна инфраструктура холдингово дружество" бяха предложени от Обединена българска банка за публична продан заради невъзможността банката да си възстанови вземанията от дружествата. "Мостстрой" влезе в процедура по несъстоятелност, "Железопътна инфраструктура" се раздели с част от активите си, а "Холдинг Пътища" имаше запорирани сметки по линия на заеми в групата на Божков, по които холдингът бе съдлъжник.

В цялата тази деликатна ситуация изваждането на най-печелившите и работещи компании от "Холдинг Пътища" прилича по-скоро на опит те да се предпазят от проблемите с плащането на задълженията в групата. Така на тях ще им е по-лесно да печелят обществени поръчки. Опцията за обратно изкупуване дава шанс, че плодовете, които трите компании трупат, могат да се върнат в "Холдинг Пътища", но няма гаранция, че холдингът ще си я упражни. Така за момента миноритарните акционери на "Холдинг Пътища" остават с щетите от преструктурирането, тъй като те са лишени от правото да споделят печалбите на някои от работещите компании в групата. В случая излиза, че поне 2 млн. лв. печалба отива в офшорните им мажоритарни собственици. А иначе тези 2 млн. лв. можеха да намалят загубата на  "Холдинг Пътища".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Office 1 Superstore разширява бизнеса си зад граница Office 1 Superstore разширява бизнеса си зад граница

Кооперация "Панда" - притежател на марката за цял свят, финализира преговори с чуждестранни партньори

22 окт 2019, 1199 прочитания

Facebook отпадна от Топ 10 на най-скъпите марки в света Facebook отпадна от Топ 10 на най-скъпите марки в света

За поредна година на първо място попада Apple

22 окт 2019, 867 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Корпоративни новини: 5 март

НЕК поиска 8.5% поскъпване на тока; Счетоводна операция за 12.5 млн. лв. извади "Еврохолд" на печалба; Акционерите на TEPCO искат рекордни обезщетения от мениджърите й

Още от Капитал
В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10