Mercator открива пет супермаркета Roda в България тази година

Словенската верига очаква приходите й на нашия пазар да достигнат 23.7 млн. лв.

Словенската верига за бързооборотни стоки Mercator планира да отвори пет нови супермаркета Roda в България тази година, става ясно от бизнес плана на компанията. Намеренията са да бъдат открити магазини с обща разгъната площ от 4.5 хил. кв.м. Почти сигурно всички ще са в София, тъй като през последната година българското звено на Mercator - "Меркатор-Б", концентрира дейността си в столицата. Управителят на "Меркатор-Б" Марин Тодоров потвърди, че през 2012 г. веригата ще расте със супермаркети, а фокусът ще е софийският пазар.

Планирано

Според бизнес плана на словенската верига, която работи под марката Roda в България, тази година тя ще вложи в развитие на мрежата си близо 88.5 млн. евро. Най-голяма част от инвестициите (49.1%) остават насочени към Словения, но основната част от тях ще са за обновяване на търговската мрежа. Малко над 47% от средствата ще бъдат вложени в останалите страни от Западните Балкани, където Mercator продължава да затвърждава позициите си. През 2011 г. словенската група се наложи като втори най-голям ритейлър на сръбския пазар с придобиването на търговските операции на "Фамилия Маркети". В Босна и Херцеговина стратегическият съюз с "Дървопромет" я изведе на трето място сред търговските вериги. Инвестициите на т.нар. нови пазари, към които спадат България и Албания, обаче остават относително слаби и тази година, като се очаква да достигнат 3.8% от общите. Планираните вложения в български обекти са 2.5%, което се равнява на 2.2 млн. евро.

С тези средства и с петте нови супермаркета "Меркатор-Б" опитва да оптимизира мрежата си в страната, след като стана ясно, че през последните месеци се е отказала от няколко договора за нови хипермаркети – три в София и един в Бургас. През януари "Меркатор-Б" затвори и вече работещ магазин в търговския център "Варна тауърс". Единственият нов обект на веригата през 2011 г. беше супермаркет в Студентски град. Освен него под марката Roda към момента работят още хипермаркет в София, както и два обекта в Стара Загора – в търговски парк и в мол Galleria Stara Zagora.

Ръст

През 2011 г. Mercator е реализирала приходи от 2.93 млрд. евро и ръст от 5.3%. Съответно печалбата на словенската група преди данъчно облагане е достигнала 31.9 млн. евро, а инвестициите в развитие на мрежата – 122 млн. евро. От Mercator обаче регистрират задълбочаване на кризата и свиване на потребителската кошница на всички пазари, където групата оперира. Вероятно по тази причина прогнозите за 2012 г. са по-скромни. Очакванията са инвестициите на компанията да доведат до 3.3% ръст на оборота, който трябва да достигне 3.03 млрд. евро. Основен източник на растеж остават външните пазари, където планираният ръст е 6.6%. На българския пазар оборотът на веригата продължава да нараства, като през 2011 г. се е увеличил с впечатляващите 157%. Числото обаче не е толкова изненадващо, като се има предвид, че през годината "Меркатор - Б" оперираше четири магазина при само един работещ обект година по-рано и съответно приключи 2010 г. с оборот от едва 6.5 млн. лв.

През 2012 г. очакванията на групата са приходите в България да достигнат 0.4% от общите, което се равнява на 12.1 млн. евро (23.7 млн. лв.). Въпреки планирания ръст този резултат отново оставя словенската верига извън челната десетка в търговията на дребно у нас.

Още от Капитал