Туитни ми една прогноза
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Туитни ми една прогноза

Туитни ми една прогноза

Данните от социалните мрежи намират все по-широка употреба в икономическите анализи

Мария Иванова
2630 прочитания

© Капитал Daily


Отивам на лов за #бикове. 

Едва ли ще прочетете подобно съобщение в мрежата за микроблогинг Twitter. Все пак според проучване на група изследователи от университета в Индиана думите "бик" и "мечка" се срещат само в туитове, в които става дума за капиталовия пазар и движенията му съответно нагоре и надолу. Резултатите от изследването им показват, че социалните мрежи като Twitter и Facebook могат да служат като източници на информация за потребителските нагласи или пък като основа за прогнози за движението на пазарите. 

Това обяснява и факта, че постепенно и специалистите от различни централни банки започват да търсят начини за използване на тази информация като сигнал за настроенията в борбата им за поддържане на растежа на икономиките, пише BBC.

"Например някой си е направил хубав сандвич и коментира това в Twitter – на пръв поглед едва ли това ви казва нещо за икономическите условия", обяснява професор Йохан Болън, който е един от авторите на проучването. "Според резултатите от изследването ни обаче всички тези мисли и статуси, взети заедно, се оказват доста добър индикатор", изтъква той. 

Обичайните източници на информация на икономистите имат един сериозен недостатък – изостават. Редица проучвания на потребителските нагласи често не успяват да покажат моментната картина на това какви са настроенията на обикновените хора по отношение на икономиката. Това обаче е важна информация например за централните банкери, които често трябва да вземат решения за това дали да стимулират икономиките си въз основа именно на прогнозите за потребителското търсене. "Идеята е, че търсите ранни сигнали, защото излизането на официалните данни обикновено отнема около месец или дори тримесечие, а данните от търсенията в интернет например са почти моментални", посочва главният икономист на Google Хал Вариън. 

От теория към практика

Възможностите, предоставяни от социалните медии, отдавна са обект на проучвания от редица технологични компании. Самият Вариън търси начини за използване на огромното количество информация, генерирана от търсенията на потребителите. Такъв инструмент са данните от Google Trends, които се оказват много добри за това, което Вариън нарича "прогнозиране на настоящето". Ръст в търсенията на коли през юни например може да предскаже увеличаване на продажбите на автомобили през юли. Данните от търсенията се оказват добри и за прогнозирането на индикатори като потребителските нагласи и пазара на труда. Така например при очаквания за ръст в цената на петрола много потребители търсят в мрежата информация за мотоциклети. Изненадващо голям брой хора пък се интересуват от порнография непосредствено след като загубят работата си. 

През седмицата един от най-големите доставчици на информация – Thomson Reuters, също се включи на този пазар. Компанията ще предложи услуга, която събира данни от 50 хиляди новинарски сайта и 4 милиона социални медии и блогове в общ индекс, измерващ качеството на информацията. Резултатите ще могат да се включват и в предоставяните от компанията услуги за автоматизирани новини, които се използват за търговия на капиталовите пазари.

Стъпката на Thomson Reuters е знак за увеличеното търсене от страна на инвестиционни компании на възможности за използване на океана от финансови новини и коментари с цел добиване на конкурентно предимство. В последните години употребата на подобни услуги за автоматизирани новини от доставчици като Thomson Reuters, Dow Jones и Bloomberg расте осезаемо, посочва Financial Times. Досега обаче ставаше дума главно за икономически данни и статии и заглавия от новинарски източници, а не за обща информация от интернет, допълва изданието. 

Някои хедж фондове като лондонския Derwent Capital Markets вече търгуват стратегии, базирани на нагласите в Twitter. През 2009 г. пък изследователите от университета в Индиана разработиха алгоритъм, който използва движението на настроенията в мрежата за микроблогинг, за да предсказват 3-4 дни предварително ръстове или спадове на индекса Dow Jones Industrial Average с точност 87%, припомня FT. 

"Инвестиционните компании прегръщат новите данни, инструменти и техники, които им помагат да извлекат смисъл от огромното количество неструктурирани данни, достъпни в интернет", коментира Рич Браун от Thomson Reuters пред FT. "Ако се анализират по подходящ начин, тези данни могат да допълнят търговската и инвестиционната стратегия на дадена компания и да й дадат конкурентно предимство", посочва той. 

Прогнозирай днешния ден

Тенденцията е известна като nowcasting – игра на думи с английските думи "сега" (now) и "предвиждане" (forecasting). Доскоро основните инструменти, които се използваха, бяха данните за търсенията в Google. Според професор Болън и екипа му обаче платформи като Twitter и Facebook могат да се окажат още по-полезни, особено що се отнася до оценяването на потребителските настроения. 

Един от съавторите на изследването – Скот Каунтс, е и анализатор в Microsoft. По думите му, макар и проучванията в тази сфера все още да са в ранна фаза, инвестиционното направление на компанията вече търси начини за използването на подобни анализи в цялостната си стратегия за реализиране на приходи. Според Игитджан Карабулут, докторант по финанси в Германия, Facebook може да е още по-добър индикатор. Всеки ден социалната мрежа публикува т.нар. индекс на брутното национално щастие (Gross National Happiness, GNH), който измерва потенциалните положителни или отрицателни настроения на потребителите на база статусите им. Резултатите от проучване на Карабулут показват, че при по-високи стойности на индекса се наблюдават и по-високи обеми на търговията на капиталовите пазари. "Всички търсим по-добри измерители или алтернативи, които могат да ни дадат повече информация", казва той. 

Централните банки и социалните мрежи 

За първи път възможностите за nowcasting са представени през 2005 г., но едва в последните години централните банки засилват интереса си към тях. "Данните от търсачките в интернет могат и вече играят роля в осигуряването на информация за моментното състояние на икономиката", твърди Рачана Шанбог, икономист от Bank of England. "Тези данни могат да се окажат все по-полезни, тъй като все повече хора използват интернет в икономическата си дейност и при вземането на решения", изтъква тя. 

Шанбог и колегата й Ник Макларън публикуваха проучване, с което призоваха за по-широка употреба на интернет данни в анализите на централната банка за икономиката на Обединеното кралство, припомня BBC. Всъщност още от 2010 г. комисията по парична политика в Bank of England използва в месечните си срещи не само информацията от традиционните проучвания на бизнеса и домакинствата, но и данни от интернет търсачки – например такива, които са свързани с безработицата. Колегите им от централната банка на Израел са още по-напред в това отношение – част от информацията, получена от интернет, се публикува и в месечните доклади за икономиката на страната. "Всеки месец извличаме около 30 индекса от базата данни на Google Insights for Search", разказва пред BBC Таня Съхой, старши икономист от Bank of Israel. "Съвкупността от тези индекси покрива местното търсене, активността в сферата на заетостта и търсенето на жилища", обяснява тя. По думите й данните се използват за прогнозиране на бъдещото търсене и потребителското доверие в страната.

Американският Федерален резерв и италианската Banca d'Italia също проучват възможностите за използване на данни от интернет търсачки и социални медии в икономическите си анализи, допълва BBC. През есента на 2011 г. например от Фед обявиха поръчка за изработване на инструмент, който да следи и анализира информацията за централната банка и политиките й, която се появява в блогове и социални медии, като част от стратегията си за връзки с обществеността и противодействие на негативните нагласи към институцията. Инициативата беше окачествена от критиците като "оруелско шпиониране", но беше ясен показател за интереса на регулатора към социалните мрежи.  

Отивам на лов за #бикове. 

Едва ли ще прочетете подобно съобщение в мрежата за микроблогинг Twitter. Все пак според проучване на група изследователи от университета в Индиана думите "бик" и "мечка" се срещат само в туитове, в които става дума за капиталовия пазар и движенията му съответно нагоре и надолу. Резултатите от изследването им показват, че социалните мрежи като Twitter и Facebook могат да служат като източници на информация за потребителските нагласи или пък като основа за прогнози за движението на пазарите. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK