Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
26 9 мар 2012, 16:03, 18804 прочитания

Дайте да изпуша една цигара*

Серия скандални съдебни решения са на път да легализират рекламата на тютеневи изделия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


По закон рекламата на цигари е забранена. Забранена е и скритата, подвеждаща и заблуждаваща реклама. Както и нелоялната конкуренция.

Върховният административен съд (ВАС) явно не мисли точно така. Със свое решение от началото на месеца петчленен състав на съда с председател съдия Венета Марковска, на практика отмени всичките тези забрани и легализира рекламата на цигари. Жестът ползва един конкретен производител – този на цигарите "Кингс" и "Мерилин".


Спорното решение на ВАС може да се окаже опасен прецедент и да бъде използвано като тарикатски аргумент за заобикаляне на забраните за реклама на цигари. А оттам и да изкриви целия пазар и конкурентната среда.

Рекламите не са това, което са


В края на 2008 г. бившата цигарена фабрика в Пловдив, вече собственост на "Кингс табако" започва продажбата на цигарите "Кингс" и "Мерилин". Собственик на търговските марки е друго дружество - "Финансконсулт", като и двете никога не са отричали или криели връзката си с "Винпром Пещера."
През 2009 и 2010 г. цигарите "Кингс" и "Мерилин" започват да се появяват масово във фолк клипове и текстове на чалга песни - обстоятелство, което е многократно определяно от Съвета за електронни медии (СЕМ) като скрита реклама. Ето защо регулаторът глобява телевизиите "Планета", Би Ти Ви, "Фен ТВ" и БНТ. Към настоящия момент само част от санкциите са влезли в сила.



Пак по това време в пресата (национални всекидневници и седмичници, списания и т.н.) са публикувани интервюта, в които фолкпевици разказват за новите цигари, а из цяла София се появяват билбордове, рекламиращи новите марки. Организиран е национален конкурс "Мис Мерилин" и т.н., и т.н.

Срещу тази кампания започват да се подават сигнали от тютюневи компании, защото, както казахме, рекламата на цигари е изрично забранена от закона. Министерството на икономиката, енергетиката и туризма глобява с общо 160 хил. лв. "Кингс табако" и "Финансконсулт". Двете фирми обжалват глобите. Пловдивският районен съд отменя санкцията на "Кингс табако", като в решението си съдия Атанаска Анастасова приема, че има нарушение на процедурата при съставяне на акта за нарушение, защото "не е посочено по какъв начин се е облагодетелствало дружеството, респективно какви са параметрите на това облагодетелстване" (всички актове на КЗК и съдилищата по този казус качваме на capital.bg)

Икономическото министерство пропуска да обжалва решението на съда в Пловдив и то влиза в сила. От МИЕТ отговориха, че не са обжалвали решението, защото... съдът е поискал от министерството да предостави договорите за реклама между "Кингс" и съответните медии, с които министерството не разполагало. От ръководеното от Трайчо Трайков министерство казаха още, че тогава са констатирали, че "има празнота в закона" и затова не са намерили за необходимо да подават жалба. Точно шест месеца след като (уж) са приели, че има празнота в закона и не могат да санкционират рекламата на цигари, юристите на същото министерство се обръщат на 180 градуса и поддържат жалбата по другото дело (където санкцията е по-малка). Това би могло да означава само две неща – некомпетентност или корупция. И още, изпълнителната власт има законодателна инициатива, две години след тази констатация (ако приемем, че не е кухо и плоско оправдание за недопустима административна мърлявщина) нито министърът на икономиката, нито някой от заместниците му намира за необходимо да внесе предложения за промени на закона.

По другата глоба след жалба на "Финансконсулт" Софийският районен съд потвърждава санкцията, но втората инстанция – административният съд в София (в състав Пламен Горелски, Полина Якимова и Весела Николова – която беше номинирана от зам.-председателя на парламентарната група на ГЕРБ Искра Фидосова за член на съдебния инспекторат) отменя глобата. Мотивът на съда е, че има съществени процесуални нарушения, които са попречили на "санкционираното лице да разбере извършването на какво нарушение му е вменено". Административните съдии съвсем насериозно приемат, че не е доказано, че "Финансконсулт" има нещо общо с рекламите на марките, на които е собственик...

Когато случайностите се окажат нелоялна конкуренция

През 2010 г. заради кампанията на "Кингс" и "Мерилин" Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е сезирана от различни компании, както и от Българската асоциация на тютюневата индустрия. През юни същата година комисията излиза с решение, че двете фирми, които седят зад "Кингс" и "Мерилин", са нарушили по няколко пункта Закона за защита на конкуренцията – за нелоялна конкуренция и забранителна реклама. Двете фирми са глобени с общо 346 хил. лв. и са задължени да прекратят нарушението незабавно.

"КЗК постанови със свое решение от 2010 г., че двете дружества са били съпричастни по един или друг начин към рекламата на цигари с марките "Кингс" и "Мерилин", коментира за "Капитал" бившият член на КЗК, а сега адвокат и специалист по конкурентно право, Румяна Карлова.

Според нея "безспорно е било установено, и това не е опровергано в нито една от съдебните инстанции, че в определен период от време "Финансконсулт" е осъществило реклама на двете марки цигари освен по друг начин и чрез билбордове, на които е стоял надпис "2.80 лв. промоционална цена". Присъствието на такъв надпис е подвеждащо и заблуждаващо."

Това е така, защото цигарите са продукт, чиято употреба е свързана с потенциален риск за здравето и поради това контролът както върху тяхното производство, така и върху тяхното ценообразуване и промотиране е изрично регламентирано в закона. Освен това цените на цигарите са фиксирани. 
Двете фирми естествено обжалват решението пред ВАС. Докато трае процедурата по обжалване, КЗК констатира, че рекламите продължават и санкционира фирмите с още едно решение двете фирми – този път за повторност, като глобата е двойно по-голяма- 666 хил. лв.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Hertz поиска защита от фалит заради дълг от близо 25 млрд. долара Hertz поиска защита от фалит заради дълг от близо 25 млрд. долара

Американската компания за коли под наем пострада тежко от кризата заради коронавируса

23 май 2020, 2230 прочитания

Андрей Петров, "dm България": Целта е до края на годината магазините ни да станат поне 90 1 Андрей Петров, "dm България": Целта е до края на годината магазините ни да станат поне 90

Преди дни стартира партньорството ни с foodpanda за онлайн поръчки, казва управителят на компанията пред "Капитал"

23 май 2020, 2457 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
По дрехите ще ги познаете

По какво си приличат и по какво се различават двете най-големи марки облекла H&M и ZARA

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

Кино: "Едно последно парти"

Антиромантична комедия за щастливото време в Ню Йорк

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10