"Голямата четворка" на одиторите е изхарчила рекордни суми за лобизъм
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Голямата четворка" на одиторите е изхарчила рекордни суми за лобизъм

Най-много разходи за лобизъм са направени от Deloitte – 3 млн. долара, на второ място е PwC с 2.7 млн. долара, следвана от Ernst&Young с 2.2 млн. долара и KPMG с 1.5 млн. долара.

"Голямата четворка" на одиторите е изхарчила рекордни суми за лобизъм

За една година Deloitte, PwC, Ernst&Young и KPMG са похарчили над 9.4 млн. долара, за да си спечелят приятели сред регулаторните власти и политиците

20046 прочитания

Най-много разходи за лобизъм са направени от Deloitte – 3 млн. долара, на второ място е PwC с 2.7 млн. долара, следвана от Ernst&Young с 2.2 млн. долара и KPMG с 1.5 млн. долара.

© Shutterstock


Четирите най-големи компании, които работят в сферата на счетоводството и одита, известни като Голямата четворка, са наливали повече пари отвсякога в лобистки и политически кампании в САЩ. През миналата година Deloitte, Ernst&Young, KPMG и PricewaterhouseCoopers (PwC) са похарчили общо 9.4 млн. долара за лобизъм, показва анализ на Reuters, базиран на докладите, които самите компании по закон са длъжни да предоставят на всеки три месеца.

Документите съдържат имената на лобистите, агенциите, на които съответната компания се е опитала да повлияе, сумите, които са отпускали за заплати на лобистите, както и други разходи като например маркетинг, вечери и забавления.

Това е най-голямата сума, плащана от одиторските компании за лобизъм след краха на Arthur Andersen - одиторската компания, която беше отговорна за фалита на Enron Corp през 2002 г. Именно тогава бе намален и броят на големите играчи в бранша - от 5 на 4. Дори и връщайки се назад до 1999 - най-ранната година, от която са достъпни онлайн доклади, годишните разходи на индустрията за лобизъм (включително и тези на Arthur Andersen) са били по-малки в сравнение с тези от миналата година, отбелязва "Ройтерс".

Голяма част от лобистките усилия на "Голямата четворка" са свързани с опити за повлияване на членовете на Надзорния съвет за одитирането на публичните компании. Институцията, която съществува от близо десетилетие, предлага промени, които може да имат сериозно влияние върху бизнеса на одиторските фирми. Лобистките им усилия са свързани и с въвеждането на политики, които може да повлияят върху бизнеса с консултантски услуги.

Разходите за лобизъм

Най-много разходи за лобизъм са направени от Deloitte – 3 млн. долара. На второ място е PwC с 2.7 млн. долара, следвана от Ernst&Young с 2.2 млн. долара и KPMG с 1.5 млн. долара.

Някои други индустрии харчат далеч повече пари за лобиране от "Голямата четворка". През миналата година най-големите разходи в това направление са извършени от фармацевтичната индустрия и производителите на медицински продукти – 237 млн. долара, съобщават от Центъра за отговорна политика.

Компаниите от "Голямата четворка", доминират одиторския бизнес в световен мащаб, като общите им приходи за 2011 г. надхвърлят 100 млрд. долара. Общо 497 от всички компании, които са включени в индекса S&P 500, са използвали услугите на "четворката" през 2010 г. Това показват данните на S&P Capital IQ.

Какво притеснява одиторите

За да реши проблема с конфликта на интереси между одитори и клиенти, надзорът планира законодателна промяна, която е известна като "ротацията на одиторските компании". Тя предвижда корпорациите регулярно да сменят своите одитори, за да може да се осигури "свеж" поглед върху счетоводните документи. Към момента много от големите американски компании сравнително рядко сменят одиторите си. Изследване на Audit Analytics показа, че 175 от компаниите, включени в индекса S&P 500, са наемали един и същ одитор в продължение на 25 и повече години.

Председателят на надзора Джеймс Доти, който заема поста от миналата година, казва, че е нужна промяна, за да се гарантира, че одиторите правят безпристрастни прегледи на документацията. "Без независимост, нямате скептичен поглед, а без скептицизъм, не може да се формира обективна оценка", смята той.

Одиторските компании, естествено, се противопоставят на реформата. Близо 620 са били писмата, които са изпратени до надзорния съвет във връзка с идеята, като повечето от тях са против нея. Обикновено при идеи за реформи се получават от 20 до 40 писма. В крайна сметка на 21 и 22 март ще бъде проведен публичен дебат във връзка с идеята за ротация, отбелязва "Ройтерс".

Опасност на хоризонта

Доводите на одиторските компании са, че ако се въведе подобно изискване, индустрията ще трябва да направи крачка назад. Компаниите ще бъдат принудени да наемат одитори, които знаят малко за индустрията, в която работи одитираното предприятие.  

Друга промяна, която се обсъжда от надзорния съвет, може да накара одиторите да описват как е бил направен одитът и какво мислят за счетоводните политики на компанията, с което да се осигурят повече детайли и коментари. В момента одиторите просто предоставят писмо, с което казват дали дейността на дадена корпорация предизвиква притеснения или не.

Третата промяна може да изисква водещите одитори да отбелязват имената си върху одиторските доклади. Одиторите се притесняват, че това може да доведе до повече съдебни дела срещу отделни одитори вместо срещу одиторските компании, за които работят.

Лобистите на одиторите следят и законодателни актове, които се обсъждат в Конгреса, като например този за намаляване на изискванията за одит на малки публични компании, което ще се отрази на приходите на одиторите.

Дарения за кампании

Встрани от лобирането, даренията на "Голямата четворка" за политически кампании също се увеличават. Комитетите за политически действия, които се финансират основно от служителите на компаниите, са допринесли за кампаниите по време на конгресния изборен цикъл през 2010 г. най-много за последното десетилетие, отбелязва Центърът за отговорна политика.

През 2010 г. те са предоставили 8.7 млн. долара. За сравнение - през 2006 г. са изхарчени 6.8 млн. долара, а през 2002 г. – 5.5 млн. долара.   

Освен това служителите на четирите компании предоставят пари директно на членове на комисиите към Сената и Камарата на представителите, които отговарят за индустрията, показва отделен анализ на Reuters.

Най-голям бенефициент се оказва републиканецът Спенсър Бакхус, който е председател на комисията за финансовите услуги, която пък надзирава дейността на Надзорния съвет. По време на кариерата си той е приел 370 хил. долара като помощи от хора от счетоводната и одиторската индустрия. Бакхус бе един от ключовите опоненти на идеята за ротация на одиторските фирми, като дори в един момент от дебатите заплаши Надзора да го лиши от властта му да налага подобно предложение.

Двама други високопоставени сенатори, които са се облагодетелствали от даренията на индустрията, са Чарлз Шумер и Ричард Шелби. И двамата са членове на сенатската комисия по банково дело, която също има юрисдикция върху одиторите. 

Четирите най-големи компании, които работят в сферата на счетоводството и одита, известни като Голямата четворка, са наливали повече пари отвсякога в лобистки и политически кампании в САЩ. През миналата година Deloitte, Ernst&Young, KPMG и PricewaterhouseCoopers (PwC) са похарчили общо 9.4 млн. долара за лобизъм, показва анализ на Reuters, базиран на докладите, които самите компании по закон са длъжни да предоставят на всеки три месеца.

Документите съдържат имената на лобистите, агенциите, на които съответната компания се е опитала да повлияе, сумите, които са отпускали за заплати на лобистите, както и други разходи като например маркетинг, вечери и забавления.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    brutester avatar :-|
    brutester

    "Хубавото" в ситуацията е, че поне може да се проследи кой за какво и на кой е давал пари. В Европа някакви 100 хил. евро отишли към министъра на вътрешните работи на Австрия за консултантски услуги, пък някакви 250 хил. евро се върнали в България.

    Сега като се замисля и Саркози се оправдаваше за "Либийската връзка", и т.н. и т.н.

  • 2
    simeonov_ avatar :-?
    simeonov_

    До коментар [#1] от "brutester":

    Остави го ти това проследяване,да не мислиш,че някой пръска толкова много пари от любов към хората? Просто те се стремят да си защитят техния интерес,а не обществения такъв! Печалбата е на всяка цена,без оглед на средствата,да не говорим какви хубави одити бяха правили в Гърция и кой знае още къде и колко ощетени има от това! И какво ги топли европейските данъкоплатци,че могат да проследят парите дадени за лобизъм,като ефекта е същия с тези които не могат да се проследят?

  • 3
    brutester avatar :-|
    brutester

    До коментар [#2] от "simeonov_":

    Съгласен съм, че всеки си гони интереса, и независимо от ограниченията винаги се намира "легален" начин това да се направи. Единственото, което ни грее е, че знаем само, че "Мишо бирата ми се обади" и дотам. Останалото са конспиративни теории. Статията е написана по публични документи, които казват, че са дали 8 милиона за да не им пречат на бизнеса със сравнително разумни промени в законодателството.

  • 4
    right avatar :-|
    Десен

    Това тяхното са жълти стотинки, трохи които пръскат официално, върха на айсберга пред мащаба на закононарушенията които са извършвали в течение на десетилетия.
    Вече никой не вярва на тия, защото завериха без резерви отчетите на всички от компаниите които практически натресоха на света финансовата криза.
    Това са фирми с приходи за милиарди от търговията с доверие. Когато доверието което са продавали се окаже фалшиво, как по друг начин да ги наречем освен пладнешки разбойници.
    Тукашните офиси се изключват от схемата, защото практически не функционират като части от фирмите на франчайз одиторски офиси.

  • 5
    simeonov_ avatar :-?
    simeonov_

    До коментар [#3] от "brutester":

    За нас като данъкоплатци е важно да е защитен обществения интерес и много често той е в противоречие с интереса на лобистите или на Big 4 и това,че прозрачно са си платили да защитят техния,а не моя интерес не ме грее! А не мисля,че е нормално,още повече за такава икономика като американската,някой бизнес да си плаща за да не му се пречи,тези услуги от администрацията трябва да са "безплатни",нали за това я издържаме :)

  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik

    Тези корпорации плащат на политиците най-вече за това, да им отварят работа. Там, където данъците са високи, за сметка на това има много пробойни и нарочно заложени изключения, данъчната администрация се изживява като башибозук, съдът няма еднозначна практика - ете тук им дай поле за изява.

    Конкретно за България, бие на очи как след въвеждането на всеки безумен прецедент в пресата се пръкват по 20 статии на консултантчета и управляавщи съдружници от гореизброените фирми, които със сериозен поглед през очилца със златни рамки раздават мъдрост на широката публика. Конкретно така става днес с лобисткия прецедент 9% ДДС за туризма, където никой не знае кое кога се прилага. Същото беше с ненормалщината "облекчения по ДОД за лихвите по ипотечните кредити на млади семейства". Кой може, кой не може, какво е решил съдът по случая - голямо поле за изява беше, да "изпецкат" едно 500-600 становища по бизнес изданията. В същия ред стоят ваучерите за храна, облекченията по ДОД за застраховки живот (консултантчетата ще те светнат, как така да си прикриеш участието в борсови схеми) и "даренията" на дарители, които от щедрост не желаят да платят 10% данък, та искат да ги освободят...

    Оставим ли ги да си разиграват коня, ще ни направят Л.У.Д.И! Досущ като дъртия адвокат, който учил сина си, че добрият в занаята с едно дело се пенсионира ...

  • 7
    dimhristov avatar :-|
    dreamer

    Тия милиони изглеждат смешно малки.

  • 8
    hi_hi avatar :-|
    Хи-хи

    $100 млрд. приходи и 10 млн. официални рушвети /лобизъм де/. Ами неофициалните колко са?... Тия, ако ги закрият, освен хрантутниците никой друг няма да забележи, че ги няма. Но воят ще е повече от динозавърски....

  • 9
    ken.gu.ru avatar :-P
    ken.gu.ru

    Не мога да повярвам,но всички коментари по-горе ми се струват изключително адекватни,поне от моята позиция +++++++ на всички.Наистина е странно !00млрд. оборот-10на. млн. за лобизъм.У нас му викат "рушвет" ,на запад по-цивилизовано и неориенталско "лобизъм".Но дали ще кажеш на курвата проститутка или ескорт има значение само за политическата коректност не и за функцията.Там,на запад държат на такива неща,като политическата коректност и никога не назовават нещата с истинските им имена.Балканският и Шопският манталитет конкретно са много по-добри в назоваването,макар и далеч по-груби,но не място за философия тук :)

  • 10
    old27530804 avatar :-?
    old27530804

    Четири световни гиганта отелят общо около $9 млн годишно.
    Бедна България отделя още през 2008 около $2 млн годишно.
    Бедна ли?!
    Да е бедна като си избира такива.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK