Лютива цигара от вестник
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Лютива цигара от вестник

Лютива цигара от вестник

"Булгартабак" тръгна по стъпките на "Кингс табако" с нарушение на забраната за рекламиране на тютюневи изделия

Десислава Николова
17505 прочитания

© Капитал


Хитрината на "Кингс табако" режисьори, сценаристи, продуценти и журналисти едновременно и независимо един от друг да бъдат обзети от творческото вдъхновение и да снимат, показват и да пишат за най-новите им марки цигари абсолютно безплатно и без да се досещат, че нарушават няколко закона, вече обхвана и други български производители.

Странно или не, става въпрос за досегашния стожер в спазването на законите – "Булгартабак". От миналата година холдингът има нови собственици и нова маркетингова политика, която видно включва това да не спазват правилата и да вървят по стъпките на "Кингс табако".  Цигареният холдинг първо пусна рекламни билбордове на двете си най-популярни бранда, преди да извърши необходимото в Патентното ведомство. През миналата седмица пък заедно с появата на най-новия бранд на "Булгартабак" публикация във вестник "Уикенд" показа каква ще е новата стратегия на бившата държавна компания да нарушава ограниченията за реклама на цигари.

Самите "Кингс", които са част от групата на "Винпром Пещера" съвсем наскоро преживяха първата си победа на съдебния фронт. Върховният административен съд отмени окончателно глобата от 333 хил. лв., която Комисията за защита на конкуренцията им наложи за незаконна реклама на цигари и нелоялна конкуренция. Така по силата на това "публично-частно партньорство" в България беше узаконена иначе забранената по Закона за тютюна реклама на тютюневи изделия в медиите.

Независимо и едновременно с това рекламите на най-новата марка на пловдивската фабрика "Кингс" продължават да шестват на големия и малкия екран в най-новите и популярни български филми.

Тъй като това не впечатлява никого, всички хитрини по това българските цигари да се подвизават по екрана и в печата, могат да се окажат също толкова законни, колкото най-фрапиращото нарушение, което остана ненаказано.

Три в едно

"Булгартабак" беше приватизирана през септември миналата година, като купувач е "БТ Инвест", специално създадено за целта дружество, собственост на VTB Capital, инвестиционно подразделение на руската VTB. Истинският купувач така и не стана ясен, като основните предположения в тази посока са, че зад сделката от българска страна стоят собственикът на Корпоративна търговска банка Цветан Василев, депутатът от ДПС Делян Пеевски и собствениците на "Кингс табако" – "Винпром Пещера".

През миналата седмица на пазара излиза най-новата марка от семейството на GD. Пишещите в най-тиражния седмичник "Уикенд" (в орбитата на Цветан Василев и Делян Пеевски) веднага забелязали тази новост сред морето от около 200 марки цигари, които се продават в България, решили, че това е важна новина, и се обадили в пресцентъра на "Булгартабак холдинг", за да питат какво става. Оттам се въоръжили с информация, че това е най-новата марка на холдинга, която е 100 мм, колко струва и че гори най-бавно в сравнение с всички останали, както и с информация около холдинга. След това написали дописка, с която от "Булгартабак" отричат да имат каквото и да било общо като реклама, постройка и визия. Като илюстрация от "Уикенд" използват рамка от два бранда цигари – Karelia – 100, която е най-продаваната марка в България в момента и струва 4.40 лв. (от цигарата се виждат последните три букви, но в страната няма друг бранд с подобно име) и, разбира се, GD (която струва 4.30).

На всички в цигарения сектор е ясно, че това е форма на реклама. В случая обаче тя е маскирана като журналистическа публикация, за да избегне иначе строгите изисквания за рекламиране на тютюневи изделия и вероятно не е платена. Това става възможно както заради избраната стратегия от "Кингс табако" и "Булгаратабак", така и заради ниските професионални стандарти на медиите, където излизат публикациите. Едно от базовите журналистически правила е, че трябва да има ясно разграничение между редакционното съдържание и рекламите. В случая голямо значение има и фактът, че вероятните собственици на цигарените компании и ангажираните медии са част от една група фирми. Проблемът е, че това е класически пример за нелоялна конкуренция. Така се създава ситуация, в която компаниите, които спазват законите, се поставят в много по-неблагоприятна ситуация от безскрупулните си конкуренти. 

Ако приемем, че дописката е реклама, то тя нарушава три закона. От една страна има сравнителна реклама, забранена от Закона за защита на конкуренцията, особено когато не става ясно по какъв начин са сравнени два конкурентни продукта, а от дописката е видно, че са сравнени поне два вида цигари от 100 мм. Освен това по този начин се нарушава Законът за защита на потребителите – тъй като, след като няма яснота защо продуктът е точно такъв и по какви методи е изчислено, че гори най-дълго, би могло да се смята, че това е заблуждаваща реклама. Цялата "цигарена" статия обаче е нарушение на Закона за тютюна и тютюневите изделия, които забраняват публикуването на реклама на цигари в пресата и въобще в медиите, а в случая става въпрос и за това, и за цената, и са описани съставките и вложените тютюни. Единственото място, където рекламата на тютюневи изделия е позволена, са билбордовете, местата за продажба на цигари и списанията за професионалисти в производството и търговията с цигари.

От "Булгартабак" уточниха в информация до "Капитал", че броят всмуквания на една цигара е направен при анализ за скорост на горене на цигарите, отчетени от машина за пушене, но отрекоха да става въпрос за сравнителна или каквато и да било реклама. Авторите на сравнението обаче бяха в чужбина и предположението е, че са сравнявани всички брандове от категорията 100 мм. "След приватизацията към "Булгартабак" има изключителен интерес, тъй като не все още ръководството не е дало пресконференция. Журналистите активно ни търсят, звънят и ни разпитват какво се случва при нас. Не сме пускали никаква информация, просто отговаряме на въпроси. Политика на всяка медия е да си оформя статиите, както прецени", коментираха от холдинга. Оттам уточниха, че през миналата седмица освен "Уикенд" и от вестник "Стандарт" забелязали новата марка и се обадили за коментар. Във вестника също е отразена новата марка и нейните качества и е поднесена бизнес информация за "Булгартабак". От средата на миналата година миноритарен пакет акции на "Стандарт" е в ръцете на компания, свързана със собственика на "Кингс табако".

Естествено целият цигарен сектор беше видял дописките и коментираше, че по никакъв начин не би могъл да се радва на подобна реклама и внимание от медиите без солидна глоба. "Булгартабак" продължава да е пазарен лидер и през февруари с пазарен дял от 33.7%, което е на същите нива, както и през януари. Втори са Karelia, като техният едноименен бранд цигари е пазарен лидер по продажби с 19.2% пазарен дял.

Изпълнителният директор на Karelia – България, Борислав Лалев отказа да каже дали ще предприеме каквото и да било по казуса. "Видях статията. Без коментар", отсече той пред "Капитал" и затвори телефона.

Въпросът може и да бъде подминат от Министерството на икономиката, енергетиката и туризма, което е регулатор на сектора и би трябвало да наложи глоби за реклама на цигари от 15 до 50 хил. лв. плюс имуществена санкция от 50 до 100 хил. лв. на нарушителя. Ако пък юридическо лице се е облагодетелствало от това, глобата е 100 - 150 хил. лв. Но пък ще е поредният пример за подозрително невнимание към определени играчи на пазара, към които вече се включва и "Булгартабак".

Дим в кадър

За сметка на чисто новия рекламен играч досегашният слаломист между правилата "Кингс табако" продължава да е в кадър по изпитаната от 2009 г. рецепта – режисьори и сценаристи съвсем случайно избират техните герои да пушат точно най-новата марка на компанията.

В най-касовия български филм "Мисия Лондон" в кадър често се виждаха цигари на "Кингс". Понеже идеята за един от най-популярните телевизионни български филми е на режисьора на "Мисия Лондон" Димитър Митовски, във филма "Под прикритие" също има натрапчиво продуктово позициониране на цигари на пловдивската фабрика.

След като бяха отбелязани в блоговете, цигарите на "Кингс" вече са по-свободно в кадър само в интернет версията на лентата, която може да се види на сайта на БНТ. Става въпрос за най-новата марка на компанията – Best man, които са на пазара от октомври 2011 г.

Пак същите цигари са вдъхновили и един от най-новите български филми, който се очертава като успешен и по думите на продуцентите ще бъде първата лента, която ще изплати инвестициите в него за 3-4 седмици само от дистрибуция в кината. Става въпрос за филма "Корпус за бързо реагиране", който е продуциран от Pro films, Dynamic Auto и TV7 (единствената медия, с която Цветан Василев признава директни връзки).

В кадър главният герой пуши Best man, вади тях вместо пистолет, а тютюневото изделие фигурира забележимо в кадър и в трейлъра на филма. Съпродуцентът Емил Симеонов коментира пред "Капитал", че идеята си е на сценарния екип – героят се прави на мутра, но не е мутра, пуши точно тези цигари, не кара скъпа кола и това е част от целия гиг. "Става въпрос за много тънки внушения на втори и трети пласт, които са част от сценария и които са допълващ втори план. Не сме получили никакви пари за реклама на цигарите, нито за реклама на джипа или каквото и да било. Филмът е с много малък бюджет и голямата му част е финансирана с кредит", коментира Емил Симеонов.

Двата случая са просто част от средата – почти никой няма интерес и средства да рекламира или да позиционира продуктите си в българските филми, а онези ленти, които получават държавна субсидия, са изключително малко. За това, дори и творците да не си признават, във втория план на филмите има забранена реклама. И въпрос на виждане е дали цигарите ще са тяхно вдъхновение.

Д като... "Дон Корлеоне"

Другото забележимо събитие в тютюневия сектор през седмицата е ренесансът на третата българска фабрика – "Слънце Стара Загора Табак" (от групата на "Химимпорт"). Цигареното дружество беше приватизирано заедно с "Кингс", но за разлика от пловдивската фабрика, от 2009 г. досега беше в летаргична фаза. Отначало пусна цигари с марката "Армеец", след това се преориентира към рязания тютюн и цигари за износ във Великобритания. Пазарният дял на старозагорската фабрика в България винаги е бил под 0.5%. От тази седмица обаче компанията пуска нова марка и се цели в солидно присъствие на българския пазар.

"Досега изнасяхме на доста атрактивни дестинации, където одобриха тютюните ни като качество и набрахме смелост", коментира Стефан Славов, изпълнителен директор на "Слънце Стара Загора Табак".

И втората марка цигари на компанията обаче отново не е нейна собствена. Първата е собственост на едноименната застрахователна компания. Втората се държи от ямболската фирма MG Group, която от три години произвежда пури Don Corleone в Хондурас.

"Има заряд в името, предизвиква внимание и мислим, че заради него ще се приемат добре и потребителите ще опитат", смята Славов. Веднага след новината из интернет форумите беше пълно с шеговити коментари как фабриката е избрала точно главния герой на най-известния мафиотски роман "Кръстникът" – Дон Корлеоне, и дали Paramount Pictures, чиито са правата на едноименния филм, са били съгласни с това "Химимпорт" да произвеждат "Дон Корлеоне". Извън рамките на шегата регистърът на Европейския патентен офис сочи, че точно филмовото студио е имало опозиция срещу MG Group при регистрацията на марката преди три години.

Но ако всичко това е в рамките на законодателството, по-интересна е другата част. Опаковката и надписите поразително напомнят на шрифта на най-известната марка на Imperial Tobacco – Davidoff.

"Чух такива коментари, но не съм съгласен – на цигарите има роза, цветовете са по-специфични, разработката на дизайна е много индивидуална", смята Славов.

От Imperial Tobacco – България, коментираха, че са видели новите цигари. "Информирахме централата и чакаме оттам обратна връзка и указания", казаха от българския офис.

Българските компании в цигарения сектор може и да са приятни някому, който да си затваря очите за нарушенията им. Но докато открито се тръби как ще бъде приета пълна забрана на пушенето и как се спазват законите, димът в очите става все по-лютив. А медиите, които услужливо се оставят да бъдат използвани за заобикаляне на закона, все по-жълти. Този път и от тютюнев дим.

Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Хитрината на "Кингс табако" режисьори, сценаристи, продуценти и журналисти едновременно и независимо един от друг да бъдат обзети от творческото вдъхновение и да снимат, показват и да пишат за най-новите им марки цигари абсолютно безплатно и без да се досещат, че нарушават няколко закона, вече обхвана и други български производители.

Странно или не, става въпрос за досегашния стожер в спазването на законите – "Булгартабак". От миналата година холдингът има нови собственици и нова маркетингова политика, която видно включва това да не спазват правилата и да вървят по стъпките на "Кингс табако".  Цигареният холдинг първо пусна рекламни билбордове на двете си най-популярни бранда, преди да извърши необходимото в Патентното ведомство. През миналата седмица пък заедно с появата на най-новия бранд на "Булгартабак" публикация във вестник "Уикенд" показа каква ще е новата стратегия на бившата държавна компания да нарушава ограниченията за реклама на цигари.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    girl avatar :-P
    Irina

    Несериозно е.

  • 2
    k.ggrigorov avatar :-|
    konstantin Ggrigorov

    Толкова думи хвърлени на вятъра. Ако Г-жата Николова си бе направила труда да провери какаво се случва с икономиката на всички европейски страни в резултат на ожесточената борба с тютюнопушенето е колко са загубите на националните бюджети, нямаше да бъде толкова напориста. Лошото е това, че жертва на тази кампания сме всички ние, но не защото сме пушачи или непушачи, я защото сме плащачи на данъци, които ще се увеличават за да покрият загубите от загрижеността за здравето ни.
    http://bajdekov.log.bg/article.php?article_id=129614
    http://bajdekov.log.bg/article.php?article_id=112770

  • 3
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Някои завиждат много на успехите в търговията на другарчетата... ама много.....

  • 4
    rage_against avatar :-|
    Rage Against

    До коментар [#3] от "boby1945":

    ooo, Буби,
    жив ли си още, комсомолецо?

    иначе не виждам защо някой се учудва, че поредната комунистическа организация нарушава законите? Булгартабак са собственост на червена клика, която винаги, при всяка възможност нарушава законите на тази страна.

    и Кингс Тобако не са създадени от предприемачи с честни пари...

  • 5
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#4] от "Rage Against": о.ооо... въздухарче как си?

    "Честни пари", както и "Честни родилки" няма, по опрделение за понятието пари..... за да имаш пари да купиш Булгартабак например, трябва да ги тафнеш от някого, било като заем, било в прекият смисъл на думата .... или да ти ги даде чорбаджията лично да му свършиш една работа.....
    Многото пари не се търкалят по улиците..... пазят ги в банките.... научи го това...

    Ама и бавно учиш, колко пъти съм ти казвал, лично на тебе, че повечето от кадрите на БКП, ДС и Комсомола са печени хора, дялъни камъни, затова успяват и преди и сега да командват икономиката, политиката и живота в страната "изобще"...... наука, религия, образование, ТВ, радио, спорт, каквото се сетиш..... :-)
    Айде жив и здрав....

  • 6
    gligi avatar :-|
    gligi

    Ако държавата не може да се пребори с продуктовото позициониране, логичната стъпка е легализация - т.е. да се разпише в закон, че всяко явно показване на търговска марка в комерсиална видеопродукция, или изобразяване в печатна медия и т.н.... следва да се заплаща като реклама.

    Както в по-развитите страни са преценили, че вместо да се борят с лобизма, е по-ефективно да го легализират и регулират.

  • 7
    pen4o avatar :-|
    Daniel Ivanov

    До коментар [#6] от "gligi":

    Следвайки логиката на твоя аргумент, трябва да отпадне и наказуемостта за пияните шофьори, защото очевидно мерките срещу тях не са ефективни. Нека да въведем ленти, където няма никакви ограничения на скоростта и шофьорите могат да карат пияни.
    Функция на държавата е да ограничи практики, които водят до вредни последици за обществото. Това, че в момента цари корупция и тези, които трябва да защитават обществените интереси, всъщност защитават корпоративни такива, е друг въпрос.

  • 8
    gligi avatar :-|
    gligi

    До коментар [#7] от "pen4o":

    лента не, но специален полигон за пияни шофяори е добра идея

  • 10
    pavelan avatar :-|
    Павел Антонов

    И само някой да е посмял да посегне на свободната българска журналистика !


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK