Брюксел отново разследва Ryanair за непозволена държавна помощ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Брюксел отново разследва Ryanair за непозволена държавна помощ

Ирландския нискотарифен превозвач и неговия ексцентричен собственик Майкъл О'Лиъри за втори път са под прицела на Брюксел. Ryanair в България ползва летище "Пловдив" и лети два пъти седмично до Лондон-Станстед и Франкфурт-Хаан.

Брюксел отново разследва Ryanair за непозволена държавна помощ

Европейската комисия ще провери договорните отношения между три летища и авиокомпании, които ги ползват

Ани Коджаиванова
2739 прочитания

Ирландския нискотарифен превозвач и неговия ексцентричен собственик Майкъл О'Лиъри за втори път са под прицела на Брюксел. Ryanair в България ползва летище "Пловдив" и лети два пъти седмично до Лондон-Станстед и Франкфурт-Хаан.

© THIERRY ROGE


Европейската комисия започва задълбочено разследване за непозволена държавна помощ в сектора на въздушния транспорт в Белгия, Франция и Германия, фокусирано върху финансовите договорености на летищата "Шарлероа" (Белгия), "Ангулем" (Франция) и "Дортмунд" (Германия) с някои авиокомпании, съобщиха в сряда от комисията, която действа като регулатор по въпросите за конкуренцията и за държавните помощи в ЕС.

Експертите в Брюксел засега не съобщават с каква информация разполагат, но коментираха, че тя им дава повод за съмнения за неправомерно субсидиране на някои авиокомпании от страна на летищатата и съответните публични власти. Един от фокусите на проверката ще бъде нискотарифната ирландска авиокомпания Ryanair и летище "Шарлероа". Комисията уточни, че подновява старото  разследване от декември 2002 г. за договорките между белгийското летище и компанията, която оперира и в България през летище Пловдив.

Нов опит за разобличаване

Преди десет години комисията започна разследване срещу превозвача за непозволена държавна помощ от белгийските власти и установи частично нарушение. През 2004 г. тя обяви, че Ryanair трябва да върне 30%, или над 4 млн. евро неправомерно получени субсидии, отпуснати й от валонското правителство, което притежава 95% от летище "Шарлероа", южно от Брюксел.

Общият размер на получените в периода 2001 - 2003 г. държавни помощи е бил 15 млн. евро. Те са включвали намалени тарифи за наземно обслужване на полетите, преференциални летищни такси и еднократни стимули за осигуряване на заетост, разработване на нови маршрути, маркетинг и др. Тогава ЕК разпореди в бъдеще облекченията между летищата и авиокомпаниите да не надхвърлят 50% от разходите за разработване на нови маршрути и да се договорят максимум за пет години. Споразумението между "Шарлероа" и Ryanair тогава беше за 15 години.

От авиокомпанията обаче обжалваха решението на Брюксел и през 2008 г. Европейският съд отсъди в нейна полза. Сега Брюксел отново ще опита да докаже, че ирландският авиопревозвач ползва неправомерни държавни стимули.

Двете страни на медала

"Наистина е скандално, Ryanair получава по 18 евро подкрепа на пътник от летище "Шарлероа", докато Brussels Airlines например трябва да плаща по 26 евро мита и такси на основното летище в Брюксел", коментира разследването Кристоф Франц, изпълнителен директор на Lufthansa. Компанията е собственик на 45% от Brussels Airlines.

Все още няма реакция от ръководството на Ryanair. При решението на комисията през 2004 г. обаче от компанията реагираха остро и предупредиха, че традиционните авиокомпании могат да използват решението като прецедент, за да атакуват договорите на Ryanair с други летища. Ексцентричният изпълнителен директор на Ryanair Майкъл О'Лиъри тогава определи решението като "катастрофално за целия сектор на нискобюджетните авиокомпании", които  успяват да осигурят изключително ниски цени на билетите именно чрез специални споразумения с летищните власти. Ирландската компания избра през 2001 г. второстепенното белгийско летище за една от основните си бази и за няколко години увеличи пътникопотока му с пъти.

Европейската комисия започва задълбочено разследване за непозволена държавна помощ в сектора на въздушния транспорт в Белгия, Франция и Германия, фокусирано върху финансовите договорености на летищата "Шарлероа" (Белгия), "Ангулем" (Франция) и "Дортмунд" (Германия) с някои авиокомпании, съобщиха в сряда от комисията, която действа като регулатор по въпросите за конкуренцията и за държавните помощи в ЕС.

Експертите в Брюксел засега не съобщават с каква информация разполагат, но коментираха, че тя им дава повод за съмнения за неправомерно субсидиране на някои авиокомпании от страна на летищатата и съответните публични власти. Един от фокусите на проверката ще бъде нискотарифната ирландска авиокомпания Ryanair и летище "Шарлероа". Комисията уточни, че подновява старото  разследване от декември 2002 г. за договорките между белгийското летище и компанията, която оперира и в България през летище Пловдив.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK