Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Заради ремонта на пистата и затварянето на варненското летище през зимния сезон бяха проведени по-малко корпоративни и международни събития, което е един от начините за привличане на клиенти и удължаване на сезона, оплакваха се хотелиери по Северното Черноморие

Морските летища се готвят за полет

Докато концесионерът на летищата във Варна и Бургас инвестира в обновяването им, все повече пътници от Северна България предпочитат да летят от румънската столица Букурещ

Спас Спасов
8840 прочитания

Заради ремонта на пистата и затварянето на варненското летище през зимния сезон бяха проведени по-малко корпоративни и международни събития, което е един от начините за привличане на клиенти и удължаване на сезона, оплакваха се хотелиери по Северното Черноморие

© МТИТС


140 млн. евро трябва да достигне общата инвестиция на "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" до май следващата година след обновяването на морските летища

Потокът на летищата във Варна и Бургас

- През 2011 г. на двете морски летища са обслужени 3.435 млн. пътници и 30 478 полети

- Това е 10% увеличение при пътниците и 7.3% при полетите

- През 2011 г. руският пазар за пръв път бе най-силният на двете летища с растеж между 12% и 35%. През 2010 г. с най-голям дял бяха пътниците от Германия.

- Летище Бургас е обслужило през 2.253 млн. пътници през 2011 г. (ръст от 18.96 %. спрямо 2010 г.)

- Летище Варна е обслужило през 2011 г. 1.181 млн. (понижение от 3.7% заради ранното затваряне)

От и до

В момента целогодишни редовни линии от и до Варна се изпълняват по направления София, Виена, Москва (Домодедово) и Лондон (Лутън). Ежедневно от и до София летят и самолетите на "България ер". Пет пъти седмично са полетите на авиокомпания Austrian Airlines от и до Виена.

Полетите по направление Москва на руския превозвач S7Airlines са планирани да стартират от 26 март и ще се изпълняват два пъти седмично, информираха от варненското летище. На 27 март стартират и полетите на нискотарифната  авиокомпания Wizz Air до Лондон (Лутън). Те ще се изпълняват във вторник и събота.

"Варна, Варна, пристанище на Шумен." Ироничният текст на тази стара песничка днес може да звучи в друг вариант: "Букурещ, Констанца – летища на Варна." За разлика от първия вариант обаче вторият съвсем не е толкова далеч от действителността.

Когато в средата на миналата година от "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт", концесионер на летището във Варна, обявиха, че то предстои да бъде затворено за тримесечен ремонт на пистата, неприятно изненаданите се оказаха по-малко от очакваното. Причината за това беше, че две летища в северната ни съседка – в Букурещ и черноморския град Констанца - отдавна бяха привлекли вниманието на потенциалните си клиенти от Североизточна България. 

"Дупката" на пазара се отвори в края на 2010 г., когато "Уиз еър" се отказа от конкуренцията с "България ер" по линията Варна – София и запази единствено полета си от морското летище до Лондон (Лутън). Комбинацията от къси разстояния, лесен достъп и ниски цени на полетите от и до Румъния бързо свърши работата си. Така варненското летище внезапно се беше сдобило със сериозна и агресивна конкуренция, а нискобюджетният превозвач "Блу ер" (Blue Air) откри дори специална автобусна линия от Варна до летището в Букурещ.

По-високо, по-далеч

Сега, малко повече от половин година по-късно, автобусът е спрян, но това в никакъв случай не намалява броя на пътуващите до Румъния българи, за да се възползват от директните полети от Букурещ и Констанца. "Интересът към тази възможност непрекъснато расте", казва Виолета Крумова, мениджър на "Пегас холидейс", представител на "Блу ер" за България. "По тази причина компанията пое и функциите на кол-център у нас, обслужващ авиопревозвача". По думите й причините за непрекъснато увеличаващия се брой пътници от Букурещ е преди всичко несравнимо по-големият обем от директни полети, изпълнявани от Букурещ, както и по-ниската цена на полетите.

"Повечето ни клиенти са от големите градове – Русе и Варна", каза още Крумова. "За наша изненада обаче непрекъснато се увеличават и пътниците от София. При това почти никой не поставя въпроса за транспорт до международното летище Отопени."

В момента дестинациите, до които може да се лети от Букурещ, са повече от 20. Сред тях са Дъблин, Болоня, Валенсия, Лисабон, Малага, Ница, Брюксел, Лондон, Милано Париж и дори Торино.  

Крумова твърди, че все повече нараства и броят на организираните ваканционни пътувания, чиято отправна точка не са летищата в София, Варна или Бургас, а това в Букурещ. "Тази подробност в никакъв случай не намалява интереса към пътуванията, които предлагаме", обяснява мениджърът на "Пегас холидейс". "Явно по-ниската цена на пътуванията, която получаваме като използваме полети от Румъния привлича клиентите."

В името на конкуренцията миналата есен от представителството на "Блу еър" у нас обявиха също, че предлагат възможност за сключване на корпоративни договори с преференциални цени и условия.

Ремонтът

Заради затварянето на летището след края на активния туристически сезон Варна се оказа в пълна изолация и хотелите бяха празни въпреки предлаганите промоционални условия за почивка през есента. Това е причина, поради която през зимния сезон в града бяха проведени по-малко корпоративни и международни събития, което е един от начините за привличане на клиенти и удължаване на сезона, оплакаха се още през октомври хотелиери по Северното Черноморие.

Докато във Варна течеше ремонт, полетите до летището бяха прехвърлени в Бургас. Въпреки организираната редовна и безплатна автобусна линия дори големи клиенти избраха за корпоративните си събития хотелските бази в близост до Бургас. Така от хотелиерите на север бяха отнети около 80% от бизнеса с организацията на извънсезонни мероприятия.

Причината за закриването на варненското летище през есента на миналата година беше изпълнението на мащабен инфраструктурен проект за рехабилитация на пистата за излитане и кацане. По данни на "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" неговата стойност е приблизително 40 млн. лв., а за изпълнението на строителните работи  дружеството сключи договор с известната немска компания "Макс Бьогл Бауунтернемунг" ООД. Проектът за ремонт на пистата беше изработен от консорциум "Шлегел - Енергопроект", а строителният надзор бе осъществяван от "Рубикон ЕН АР".

"Успешното изпълнение на проекта е от изключителна важност както за дългосрочното развитие на летището, така и за развитието на бизнеса и туристическата индустрия на град Варна и Североизточния регион", каза след приключването на ремонта директорът на летището Димитър Костадинов. По неговите думи в ремонтираните писти за излитане и кацане са вложени около 150 хил. тона асфалт. Специално за изпълнението на проекта в близост до летището беше изградена инсталация за производство на специален полимер-модифициран асфалт. Нейният капацитет беше 240 тона на час.

"Настилката на новата писта се състои от 3 слоя, като най-горният е с дебелина между 26 до 40 см, каза още Костадинов. Най-дебела е настилката в началния участък на пистата, където се осъществява първият досег на самолетите с нея."

Проектът за ремонт на варненското летище, който продължи от октомври до края на февруари, не включваше увеличаване на дължината й от 2.5 км. За осигуряване на повече безопасност страничните й ивици бяха разширени с 5 метра. По този начин общата й широчина достигна 60 метра, осигурявайки повече сигурност при кацане. Напълно подменена беше и светотехническата система на съоръжението. Така според Костадинов на пистата без рискове ще могат да кацат и най-голямогабаритните самолети от типа на "Боинг 747".

Въпреки току-що завършилия ремонт на варненското летище очакванията за истинска промяна на морските летища са отложени за следващото лято. Тогава в експлоатация трябва да влязат новите им терминали.

Нови терминали

Новите терминали в числа:
Летище Варна:

площ – 18 000 кв.м. 

проектен капацитет – 1 800 000 пътници

гишетата за регистрация – 25
Летище Бургас:

площ – 20 000 кв.м.

проектен капацитет – 2 700 000 пътници

гишета за регистрация – 31

Миналата есен концесионерът на двете морски летища подписа договор с консорциум "ТИЕ - ИЧТАШ" за строителство и реализация до "ключ" на новите международни пътнически терминали в Бургас и Варна. В него освен турския холдинг "ИЧТАШ" влиза и компанията "Техноимпортекспорт".

Турската компания има опит в строителството на летища в различни части на света, в това число в Анталия, Измир, Баку, Санкт Петербург, както и на летището, построено в морето срещу турските градове Орду и Гиресун. Още през 2009 г. "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" АД сключи договор с известната британската  компания "Халкроу груп лимитед" за  изработване на  инвестиционни проекти  за двата терминала. Английската компания, която е специализирана в проектиране на летища в инженерната част, е ангажирана и с авторския надзор. Архитектурното проектиране се изпълнява от "Паскал и Уотсън".

Сред впечатляващите проекти на бюрото са терминал 2 на летището в Дъблин, както и построеното наскоро летище Ларнака. "Паскал и Уотсън" е компанията, която доразвива и завършва проекта на новия терминал 5 на лондонското летище "Хийтроу". Български партньор на двете британски фирми е "Савант Елбул България".

Двата нови терминала на морските летища трябва да посрещнат туристи през 2013 г. Така инвестицията на "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" трябва да достигне 140 млн. евро. Освен новите терминали и ремонта на пистата във Варна тази сума включва още разширение на съществуващите съоръжения за преминаване на пътниците, нова техника за обслужване на въздухоплавателни средства, подземна инфраструктура, екологични проекти и др.

Балчик – една несбъдната мечта на премиера

До началото на май по Северното Черноморие трябваше да заработи още едно летище – в Балчик. Само за около месец миналата пролет правителството успя да регистрира държавна компания, която да управлява пустеещото военно съоръжение.

От думите на министъра на транспорта Ивайло Московски тогава става ясно, че за да може летището в Балчик да приема граждански полети, са необходими около 40 млн. лв. За летището беше разработен дори проект, който бе представен на правителствено заседание.

Работата по реализацията му обаче беше блокирана от проблем с отпускането на средства от бюджета, след като стана ясно, че кабинетът трябва да уведоми за намерението си да инвестира средства за превръщането на военното летище в Балчик в гражданско най-напред Европейската комисия. Причината е, че директното прехвърляне на средства от държавния бюджет в новото "Летище Балчик" ЕООД ще се счита за непозволена държавна помощ.

Въпреки проблемите с държавната помощ и осигуряването на бързо финансиране Бойко Борисов настоява, че "летище Балчик на 1 май т.г. трябва да работи".

За да стане това възможно, държавата се отказа да ползва пари от бюджета за превръщане на военното летище в Балчик в гражданско, и го прехвърли на "Летище София", а разходите за подготовката на базата в Балчик за отдаване на концесия трябваше да са за негова сметка. След посещението на министър–председателя в Катар стана ясно, че проектът е бил предложен за финансиране по време на двустранните бизнес срещи. За окончателно решение обаче така и не стана дума, което явно отменя предварително обявената дата за откриване на третото морско летище.

10 коментара
  • 1
    finland avatar :-|
    Finland

    То това е от 5 години. От както сме член на ЕС повече от половината пътуващи от Североизточна България предпочитат Букурещ.

  • 2
    bigman avatar :-|
    BGman1

    До коментар [#1] от "Finland":

    Пълни глупости...чул не до чул и коментираш...заради ремонта на Варненското летище се пусна временна автобусна линия до Букурещ,това е сега е спряна и Варна си работи на пълен капацитет...
    А ако говорим за Русенци/които не са цяла североизточна България/ много ясно че ще отидат в Букурещ отколкото до Варна щото им е по близко...всички други като почнеш от В.Търново нататък използват Варненското...
    А летището в Балчик е пълна глупост и приумица на премиера без да познава материята на нещата...като идея е хубаво...но неизпълнимо...
    както по времето на соца всеки окръжен град почти си имаше и летище...но при пазарната икономика е нерентабилно и ги закриха...
    за това сега имаме пет функциониращи със статут на международни летища София, Варна, Бургас, Горна Оряховица и Пловдив...като последните две нямат регулярни полети а само чартърни и карго...

  • 3
    schlupf avatar :-|
    Нищо лично

    [quote#2:"BGman1"]А летището в Балчик е пълна глупост и приумица на премиера без да познава материята на нещата...като идея е хубаво...но неизпълнимо... [/quote]

    Бил съм екскурзовод и съм посрещал туристи на летище Варна - По-голяма порнография от това не съм виждал!!! Толкова е малко, толкова зле управлявано, а капацитетът му изобщо не отговаря на потенциала за туристически поток към северното ни черноморие.

    Летище Балчик е едно от най-добрите хрумвания на премиера по хиляди причини, но общо взето това ще даде невероятен тласък на района - Балчик, Каварна и Добрич та чак до Шабла.

    А ако се намери качествен инвеститор (дай боже Катарският фарс все пак да произведе новина) държавата няма да даде кой знае колко пари за това летище. Въобще - според мен има основание за оптимизъм в района!

  • 4
    korektor avatar :-|
    korektor

    S7Airlines цяла зима изпълнява полети от Бургас до Москва!!

    Отделен е въпросът - защо двете летища, на 110 км едно от друго, се управляват от една съща компания, а трябва да са конкуретни едно да друго. Туристоческия поток към Южното черноморие е почти двоен, в сравнение със Северното, а те напъват на развиват варненското летищи с целогодишни дестинации!!!
    Криминална история! КЗК не може ли да се сезира?

  • 5
    patchev avatar :-|
    HXP

    [quote#2:"BGman1"]за това сега имаме пет функциониращи със статут на международни летища София, Варна, Бургас, Горна Оряховица и Пловдив...като последните две нямат регулярни полети а само чартърни и карго... [/quote]

    Пловдив не изпълнява ли редовни полети?

  • 6
    slon avatar :-|
    slon

    Седнали някои хора да обясняват, че не ни трябвали пътища и магистрали... ако има нормални транспорти връзки м/у големите градове в България, хората ще кацат навсякъде. Предимството на нашите летища, е че са малки, което улеснява много пътуващия.

    Седнали някои, също така, да обясняват, че нямало смисъл от летище до Балчик. Абе хора, самолетите не пренасят само пътници! Нужно ли е да се обяснява какво още може да бъде изпратено по самолет ?!

  • 7
    lubomirgavrilov avatar :-|
    Любо

    "ще могат да кацат и най-голямогабаритните самолети от типа на "Боинг 747""

    за инфо: най-голямо габаритните са А380, те също ще могат да кацат

  • 8
    oror avatar :-@
    Orchid

    С трибуквени собственици така ще е -хората ще ходят до Констанца и Букурещ за удобни и евтини полети, а летищата на Варна и Бургас ще служат за изпиране на едни пари и използването им от местни "бизнесмени" и правителствени люде...
    За абсурда на платения паркинг на летище Варна да не говорим - 10 мин. "безплатен" престой. Някой сеща ли се как се изпраща/посреща пътник и се чака на бариера за плащане за период от 10 мин.??? Пълен идиотизъм...като всичко останало във Варна...

  • 9
    patchev avatar :-|
    HXP

    [quote#8:"Orchid"]10 мин. "безплатен" престой.[/quote]


    Това не го ли видя с очите си, няма да повярвам!

  • 10
    glupsoti avatar :-|
    glupsoti

    Абе коректор! Ти или си от Бургас или си инфантелен келеш, който си пише глупости за кеф. Какво КЗК те гони?
    Летище Бургас се разви през последните 2 години. Има справки навсякъде. Прочети ги преди да говориш.
    Напъните на ГЕРБ и инвеститора са насочени към Бургас, а не към Варна (там намаляват пътниците по причини, за които пиша по-долу, а и няма място за това). През 2011 г. отчете над 2 млн. пътници (това беше и целта на основните играчи) , заради затварянето на летище Варна още от октомври месец. Полетите бяха насочени към Бургас за цели четири месеца.
    Очевидно не си стъпвал на бургаското летище през месеците от октомври до юни - пълна пустош!!! Дори и до София няма кой да пътува. А и може би се сещаш, че големите международни авиокомпании няма да искат да кацат на място, на което няма пътници и са малко по-умни от теб.
    Ако не е националния (престъпен) превозвач да лети, като малоумен на загуба от Пловдив, и Бургас по няколко пъти до Москва тези две летища нямат други оператори извън туристическите сезони.
    Не се излагай така по форумите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK