Пет авиокомпании напуснаха летище София

Qatar Airways е една от малкото привлечени наскоро авиокомпании. Други отлитат

Пет авиокомпании напуснаха летище София

Отпадането на авиопревозвачи означава по-малко приходи за летището от такси за кацане и наземно обслужване

Калина Горанова
19004 прочитания

Qatar Airways е една от малкото привлечени наскоро авиокомпании. Други отлитат

© Надежда Чипева


С обявеното намерение да спре полетите си от и до летище София "Чешките авиолинии" стават петата авиокомпания, която напуска терминалите на столичното летище от началото на 2011 г. През миналата година от полети до София се отказаха швейцарската Swiss, нискотарифният турски превозвач Pegasus Airlines, Cimber Sterling, което лети до Копенхаген, а от скоро и фалиралият унгарски авиопревозвач Malev. Единствената нова от началото на 2011 г. e Qatar Airways, а други не се и очакват, коментираха от бранша. От летище София не успяха да отговорят на въпросите на "Капитал Daily" до редакционното приключване на броя.

Спад на полетите

Изчезването на авиокомпаниите логично се отрази върху статистиката на столичното летище. През февруари общият брой на излетелите и кацналите самолети е 3169 спрямо 3467 за миналата година. "Регистрираният спад е аналогичен на този от месец януари и е резултат от оттеглянето на четири авиокомпании, които изпълняваха директни полети до София през февруари предходната година", съобщиха преди дни от летище София.

През лятото и есента на миналата година полетите си спряха Pegasus, Cimber Sterling и Swiss. Swiss напусна поради преструктуриране на компанията, която е част от групата на Lufthansa, в която са още и Австрийските авиолинии. "Спирането на полетите е логично, когато другите авиокомпании в групата ти могат да покрият работата ти", коментираха от бранша. Колкото до турския лоукост превозвач, отпадането не е било изненада, тъй като още при влизането му очакванията са били, че няма да се задържи дълго. На 3 февруари 2012 г. полетите си спря Malev заради огромни задължения от 210 млн. евро и невъзможност от страна на местното правителство да продължава да финансира компанията. Сега напускат и "Чешките авиолинии". Експерти от бизнеса окачествяват решението на "Чешките авиолинии" като изненада. Компанията е една от по-големите загуби за летище София, тъй като има 11 полета на седмица. Към момента около 75% от трафика им от България зарежда трансферите на компанията през Прага. Компанията имала и много карго трафик.

Печеливш и губещ

Отпадането на авиопревозвачи означава по-малко приходи за летището от такси за кацане и наземно обслужване. През изминалата година летище София постигна рекорд в броя на пътниците, преминали през него – 3 474 993, или ръст от 5.4%. За настоящата година летището пък очаква 5-10% ръст на товарите, като към момента то използва едва 50% от капацитета си за обработка на каргото. Оттам предвиждат да се увеличи бройката самолети, които може да се обработват на час, но не е ясно как ще бъдат привлечени нови превозвачи. За 2011 г. летище София отчита печалба от 11 млн. лв. Това обяви преди време изпълнителният директор Веселин Пейков. Това означава, че дружеството отчита лек спад спрямо 2010 г., когато положителният финансов резултат беше 15.3 млн. лв.

Докато летището губи, други авиокомпании имат възможност да спечелят от закриването на полетите на конкуренцията. Нискотарифният превозвач WizzAir обяви, че ще пусне полети до Будапеща. "България ер" пък вече няма да се конкурира с швейцарската компания по линията София – Цюрих. От края на март българската авиокомпания пусна и полет до Прага.

С обявеното намерение да спре полетите си от и до летище София "Чешките авиолинии" стават петата авиокомпания, която напуска терминалите на столичното летище от началото на 2011 г. През миналата година от полети до София се отказаха швейцарската Swiss, нискотарифният турски превозвач Pegasus Airlines, Cimber Sterling, което лети до Копенхаген, а от скоро и фалиралият унгарски авиопревозвач Malev. Единствената нова от началото на 2011 г. e Qatar Airways, а други не се и очакват, коментираха от бранша. От летище София не успяха да отговорят на въпросите на "Капитал Daily" до редакционното приключване на броя.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


38 коментара
  • 1
    nahalen avatar :-|
    Нахален!

    Жалко ..

  • 2
    bwl avatar :-|
    bwl

    @Капитал забравили сте да споменете Germanwings- една също доста важна нискотарифна авиокомпания ,която без никаква причина спря полетите от Köln-Bonn до Sofia ....Всяка година използвах тази връзка поне 4-5 пъти в годината и винаги полетите бяха пълни ,затова и до този момент никой не може да ми даде логичен отговор ,защо спряха тази дестинация.
    В същото време продължанат да летят до някакви измислени градове като : Прищина,Тирана и Сараево ....

  • 3
    _scythe_ avatar :-|
    _scythe_

    И аз бях фен на Germanwings, въпреки че цените им за района се вдигаха чувствително.

  • 4
    tsonkooo avatar :-(
    Тsonkooo
  • 5
    savov_d.a. avatar :-|
    savov_d.a.

    този шах на покер взе да мяза.

  • 6
    savov_d.a. avatar :-|
    savov_d.a.

    грещка- на сварка.

  • 7
    funcy74 avatar :-|
    МилевГео

    За какво са ни лоу кост компаниите да Фърчим наляво, надясно. Имаме си монополчета тук и сме баровци, ще летим с тях. Имаме си и блокове(ух винаги като кацам в "красивата София" отгоре и искам например да кацна в Копривщица или самолета просто да обърне за натам, откъдето идвам - защо първо да виждам ТОВА отгоре да му се невиди), имаме си нов Тато и чалга. Кацаш и действителността БГ започва...Явно, за да не се депресираме така, по-добре да не летим, да си стоим тук на земята у нас си. А ако искаме "навън" да ни е скъпо, за да се чувстваме специални, че напускаме. Бай ганьо жив си, Алеко го няма отдавна, но ти си тук до нас...а Европа, очевидно не ни иска...дори вече не ще и да каца тук.......Само ние натам....евентуално и то ако може на най-дебелата цена. Та белкем спрем......да искаме да летим...Пък и на кой толкова му е прИтрябвал Булгаристан с такситата от 100лв. до центъра или може би оставихме най-скъпите полети, та да няма толкова голяма разлика между таксито и самолета. Незнам....вие кажете...ще летим ли?

  • 8
    rainbou1 avatar :-|
    rainbou1

    До коментар [#2] от "bwl":

    Ами то и до Варна на Уиз полетите бяха пълни, ама ги спряха.
    И аз не съм чул едно логично обяснение.

  • 9
    bigman avatar :-|
    BGman1

    Кризата удари и авиацията...няма как...и все пак си остава номер едно в предвижването на големи дестинации...

  • 10
    funcy74 avatar :-|
    МилевГео

    До коментар [#8] от "rainbou1": обяснението се казва Бългерия еър и по ирония на съдбата е свързано с Варна, направете си сам справка защо, за да не го казвам толкова "уекичко" публично.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал