Да изпревариш европейците
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да изпревариш европейците

Всичко, което сме изкарали за тези години, сме го вложили в иновации, казва управителят на "Интериорпротект" Лидия Костова

Да изпревариш европейците

"Интериорпротект" се занимава със защита на материали от пожар. Продуктите й са практически без конкуренция в ЕС

5990 прочитания

Всичко, което сме изкарали за тези години, сме го вложили в иновации, казва управителят на "Интериорпротект" Лидия Костова

© КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ


108

хил. лв. са приходите от дейността на фирмата през 2010 г. В нея работят около 10 души

Ако една фирма не създава иновации, рано или късно отпада от пазара

Лидия Костова, управител на "Интериорпротект"

За някои предприемачи успехът в бизнеса зависи от това да си на точното място в точното време. За други всичко е въпрос на подходящи контакти. Макар че няма универсална рецепта, за "Интериорпротект" тайната е в иновациите. А с малко късмет и много работа днес фирмата е практически без конкуренция в Европа.

Първи "сблъсък"

"Интериорпротект" е създадена преди 15 години на базата на патент за защита на текстилни материали от пожар. "Разбира се, това беше една рискована стъпка, тъй като не бях известна в областта на противопожарната безопасност", казва управителят на фирмата Лидия Костова. Все пак обаче като инженер-химик тя има добра основа - работила е във "Верила", била е и научен сътрудник в Института по текстил. Именно там е и първият й "сблъсък" с подобна задача. По времето, когато институтът вече е със затихващи функции, към нея се обръщат авиационни компании с молба да защити определен обем материали. Успехът й вероятно се е оказал решаващ, още повече че международните изисквания за авиацията са много строги и не се допускат компромиси. След това идват и поръчките за обработка на платове за БДЖ, за които също има по-високи стандарти. Така, когато създава "Интериорпротект", Костова има зад гърба си сериозен опит. Има и патент. Започва с продукти за защита на текстилни материали като завеси, мокети и дамаски, които се използват в обществените сгради. За да се разбере, че фирмата съществува, тя прави презентация в столичната пожарна и лека-полека бизнесът потръгва. "Започнах да третирам материали най-напред в театрите, после цялото НДК и така се разви дейността на фирмата", разказва Костова.

Да не върнеш клиент

Защитата на текстил обаче се оказва само първата стъпка, тъй като скоро клиентите започват да идват с нови и нови материали. Така, за да оцелее, фирмата е принудена да започне да разработва продукти и технологии и за други порести полимерни материали. "Като частна фирма няма как да кажем на клиента, че не можем да му обработим материала, просто трябва да направим нещо", обяснява Костова. Сега освен защита на различни видове текстил фирмата предлага също продукти за дърво, за полистирол, за пенополиуретан, дори за картони и всеки от тях е една иновация. Дори и само при текстила отделните материали изискват отделни химикали за обработка, а особено предизвикателство представляват платовете с различни компоненти. Не са еднакви и стандартите за различните приложения - дали ще бъдат завеси или мебели, както и дали ще се използват в обществени сгради, в железниците или в авиацията. Така всеки продукт става уникален и трябва да бъде изпитан, за да се докаже, че е ефикасен и отговаря на многобройните изисквания. Освен че са трудно горими, материалите, обработени с продуктите на фирмата, не отделят вредни газове при запалване, а в природата се разграждат по-бързо от нетретираните. Не на последно място е и изискването химикалите да не променят цвета на обработвания материал.

Апетити

"Всичко, което сме изкарали за тези години, сме го вложили в иновации", казва Костова. А разходите не са малко. Освен инвестицията в разработката на нови продукти значителни суми отиват за изпитвания и сертификация. Доста скъпа е и патентната защита, но за предприятие като "Интериорпротект" без нея не може. "Много е важно да си защитиш интелектуалната собственост, защото има апетити откъде ли не", признава Костова. Именно затова фирмата се отказва да работи в Китай, където е планирала да изнася продукти. "Китайските ни партньори искаха да направим смесено предприятие и производството да бъде там, но ние не се съгласихме", разказва тя. Подобен случай е имало и с американска компания, която е предлагала да направят заедно завод в Египет.

На крачка пред другите

Всъщност основните конкуренти на фирмата са именно в САЩ, докато в Европа подобни разработки са много малко. Вероятно във всичко това има и малка доза късмет. "Оказа се, че, без да знаем, сме изпреварили европейците", разказва Костова. Причината за това е, че продуктите на фирмата са разработени на химическа база, която е безвредна. В същото време повечето подобни продукти в ЕС са халогенни и заради по-високите екологични изисквания производството им трябва да бъде спряно до края на 2012 г. Това означава, че европейските конкуренти на "Интериорпротект" ще трябва да разработят нови екологично чисти продукти, което отнема много време. Затова и вече към фирмата има запитвания от най-големите компании в Австрия, които досега са използвали германски продукти.

На крачка пред другите, фирмата се оказва и с разработката на продукт за защита на картонени опаковки. "Такива изисквания в ЕС още няма, макар че картонът е най-масово използваната опаковка в света", обяснява Костова. Тя обаче е убедена, че тези изисквания скоро ще дойдат и в Европа. "Затова гледаме по-навреме да си направим разработките", добавя тя.

Следваща стъпка

Сега фирмата се подготвя да премине на следващ етап от развитието си и от чисто иновативно да се превърне и в производствено предприятие. Досега за производството на продуктите си "Интериорпротект" е използвала инфраструктурата на различни химически заводи в страната. С подписания миналия месец договор по оперативна програма "Конкурентоспособност" обаче се предвижда изграждането на завод в Берковица, който трябва да бъде завършен до една година. Това ще позволи иновациите да се внедрят в редовно производство и да бъдат реализирани не само в България, но и в други страни по света. "Ще създадем едно много модерно производство, стига да намерим сили да си осигурим финансирането", казва Костова. За това фирмата разчита на подготвяните продажби в Близкия изток, откъдето има доста голям интерес. В процес на подписване са договори с партньори от Дубай, Иран и Турция, макар че "там нещата са по-мудни".

Въпреки всички рискове и трудности обаче Костова е убедена, че е избрала правилния път. "Ако една фирма не създава иновации, рано или късно отпада от пазара", категорична е тя. Това е още по-вярно в условията на криза, когато добавената стойност на знанието е незаменимо конкурентно предимство.

Материалите, обработени с продуктите на фирмата, са трудно горими и не отделят вредни газове при запалване
Фотограф: КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ
Макар че в ЕС все още няма изисквания за защита на картонени опаковки, "Интериорпротект" има разработен и такъв продукт
Фотограф: КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ
108

хил. лв. са приходите от дейността на фирмата през 2010 г. В нея работят около 10 души

Ако една фирма не създава иновации, рано или късно отпада от пазара

Лидия Костова, управител на "Интериорпротект"

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    ngyurov avatar :-P
    Никола

    Браво и на фирмата и за статията!

  • 2
    chievo avatar :-|
    Chievo

    Евала, когато нещата се правят от професионалисти, а не от партийни секретари, се получава добър резултат.

    Дано да има повече като вас в България.

  • 3
    bwl avatar :-|
    bwl

    Работя с фирма Интериорпротект от близо 2 години и мога да потвърдя всичко написано в тази статия ! Продукцията ,която изнасяме е основно за Германия и определено като цена-качество са без конкуренция в Европа . Пожелавам им нови успехи през 2012 и дано успеят да построят фабриката в Берковица :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK