С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
28 мар 2012, 19:10, 2540 прочитания

Пролетен бизнес климат

Нагласите на мениджърите стават по-оптимистични през март, но несигурната среда продължава да ги притеснява

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Със затоплянето на времето, макар и плахо, се зaвърна и оптимизмът на българските мениджъри. Те вече имат по-положителни очаквания за развитие на фирмите си. След като през предходните два месеца общият показател за бизнес климата спадаше, през март той се покачва с 2.3 пункта, става ясно от данните на Националния статистически институт (НСИ). Основните виновници за оптимизма са секторите на услугите и търговията на дребно, където се забелязва по-осезаем ръст на индикатора. Положителни са нагласите и в Европа, където политиците вече предпазливо обявяват края на кризата. Икономистите обаче предупреждават, че все още рисковете не са свършили, макар че най-лошото е отминало. Несигурната бизнес среда се посочва и от българските мениджъри като основна спънка за фирмите.

Оптимизъм в услугите


У нас най-голям е оптимизмът в сектора на услугите, където се забелязва подобряване както на оценките за настоящето състояние на бизнеса, така и очакванията за следващите месеци. По-високи са прогнозите на фирмите за търсенето през следващото тримесечие. По тази причина мениджърите заявяват, че ще се въздържат от съкращаване на персонал. Така през март съставният показател "бизнес климат в сектора на услугите" се покачва с 9.2 пункта в сравнение с февруари. Освен несигурната икономическа среда, която предприятията от всички сектори посочват като най-сериозния фактор, който затруднява дейността им, проблеми при услугите създават конкуренция в бранша и финансовите проблеми. Преобладаващите очаквания на мениджърите в сферата на услугите са за запазване на продажните цени на сегашното им равнище през следващите три месеца.

Добри очаквания в търговията

Търговията на дребно е другият сектор, който демонстрира ръст през март. Индексът, следящ настроенията, се увеличава с 2.4 пункта в сравнение с предходния месец най-вече заради леко подобрените оценки и по-оптимистичните очаквания за бизнес състоянието на фирмите, занимаващи се с този тип дейности. Освен това анкетата на НСИ отчита и повишен оптимизъм в прогнозите на търговците за следващите три месеца както по отношение на обема на продажбите, така и на поръчките. Все по-големи трудности за бизнеса създава конкуренцията в бранша, която през този месец измества проблемите с търсенето от третото място на пречките за фирмите. Що се отнася до продажните цени, търговците на дребно не очакват повишение през следващите три месеца.



Стабилно високи

Стабилно най-високи остават очакванията на мениджърите в промишлеността, където индикаторът се покачва с 0.1 пункта и достига януарското си ниво от 21.4. Данните показват известен оптимизъм за състоянието на предприятията през следващите шест месеца, макар че мениджърите са резервирани за настоящата бизнес ситуация. Това се дължи на факта, че през март производствената активност и поръчките от чужбина се свиват, като в същото време търсенето в страната остава недостатъчно, за да компенсира по-слабия износ. От бранша твърдят, че през следващите три месеца не възнамеряват да повишават продажните цени.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Германската Offerista придоби платформата Broshura.bg 1 Германската Offerista придоби платформата Broshura.bg

Те ще слеят технологията си за онлайн брошури с цел да станат лидер на европейския пазар

19 яну 2020, 1531 прочитания

Lime напуска 12 пазара в търсене на печалба Lime напуска 12 пазара в търсене на печалба

Компанията ще съкрати 100 души глобално, или 14% от персонала си

19 яну 2020, 1771 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Строителният бизнес в Пловдивския регион очаква съживяване

Фирмите разчитат на работа по проектите на общината

Още от Капитал
Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10