Bauhaus се цели в пет магазина в страната до 2-3 години
23 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Bauhaus се цели в пет магазина в страната до 2-3 години

Първият магазин на Bauhaus е в ритейл парк "Средец"

Bauhaus се цели в пет магазина в страната до 2-3 години

Веригата от типа "направи си сам" открива първия си обект в столичния ритейл парк "Средец"

Радостина Маркова
39447 прочитания

Първият магазин на Bauhaus е в ритейл парк "Средец"

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Германската верига от типа "направи си сам" Bauhaus планира да открие общо пет обекта в България през следващите 2-3 години. Първият отваря утре в столичния ритейл парк "Средец" зад Централна гара. Другите градове, които влизат в близките планове на компанията, са Пловдив и Варна. Търговският директор на "Баухаус България" Димитър Димитров уточни, че следващият магазин на германската марка най-вероятно ще е на южната дъга на околовръстното шосе.

Концепция Най-старата европейска верига от типа "направи си сам" влиза в България с голям формат обекти — хипермаркети с търговска площ 20 000 кв.м. Асортиментът включва 120 000 продукта — строителни елементи и материали, железария, инструменти, плочки и настилки, бои, санитария, осветителни тела и др., разпределени в 15 раздела. Близо половината от тези стоки обаче се доставят само по заявка. В търговската част са включени също и драйв-ин център (за пазаруване с автомобили) на 5000 кв.м, както и градински център на 4000 кв. м.

От компанията уточниха, че за момента тази концепция не позволява присъствие на пазара с по-малки магазини. Плановете обаче са тези в големите градове да обслужват не само живеещите в тях, но и в близките населени места. За целта ще се предлага транспорт на стоките до дома, а впоследствие — и платформа за онлайн пазаруване.

"Като следваща стъпка не изключвам да инвестираме и в мрежа от по-малки обекти, с по-ограничен асортимент и 12-13 хил. кв.м площ. Това ще ни позволи да разширим покритието си и извън най-големите градове", коментира Димитър Димитров. Решението обаче ще зависи от това как ще тръгнат продажбите през първите години. По думите му концепцията на Bauhaus е да работи в собствени магазини и експанзията й минава през покупка на терени и строителство. Средната инвестиция в изграждането и зареждането на един обект е около 30 млн. евро. Изключение от тази практика е първият магазин в ритейл парк "Средец", където Bauhaus е наемател.

Конкуренцията

Bauhaus влиза в България в условия на свит и все по-конкурентен пазар на стоки от типа "направи си сам". Тук вече присъстват големи конкуренти в европейски мащаб, като Praktiker, Baumax и Mr Bricolage, както и по-малки български вериги.

Като най-сериозен конкурент на Bauhaus се очертава австрийската Baumax, чиято концепция също включва големи площи (12-13 хил. кв.м) с драйв-ин център и голяма градинска част. Компанията вече има седем обекта в страната и е лидер по търговска площ с общо над 78 000 кв.м. Миналата година откри магазин в Плевен, тази година — два във Варна и Русе, а през следващата планира втори обект в София.

Възможностите за още един обект в столицата оглежда и Praktiker, която вече има два обекта в столицата. Генералният директор на веригата за България Райнер Витка уточни, че в момента тя има 9 магазина, с които покрива всички големи областни градове с бизнес потенциал. "Ако резултатите през 2012 г. бъдат толкова положителни, както се очертава, ще обмислим възможността за нова експанзия", допълни той.

Сигналите около веригата обаче не са еднозначни. По информация на Financial Times Deutchland фондът Maseltov, голям акционер в магазините Praktiker, настоява компанията да се изтегли от Източна Европа заради свиването на продажбите през последните години. От българското поделение на компанията обаче отказаха да коментират публикацията.

Междувременно френската Mr. Bricolage, под чиято марка работят 10 магазина в България и 3 в Сърбия, стъпи и на пазара в Македония с първи обект в Скопие. Магазинът е с площ 3000 кв.м, предлага 30 000 артикула, а инвестицията в него е 1.5 млн. евро, съобщиха от дружеството "Доверие Брико", което държи правата върху марката за трите държави. Изпълнителният директор на "Доверие Брико" Андрей Евтимов посочи, че през юни компанията ще отвори втори обект в Пловдив. Той ще е с площ 2400 кв.м и ще е от типа градски магазин — концепция за по-малки обекти, разположени в райони с пешеходен достъп и в близост до купувачите.

Следващите магазини на Mr. Bricolage в региона ще отворят през 2013 г. Времето дотогава марката ще използва да укрепи позициите си на пазара. Вече е известно, че един от обектите на Mr. Bricolage следващата година ще е в Sofia Ring Mall — търговски център, който се строи до магазина на IKEA на околовръстното шосе на София.


3 коментара
  • 1
    coffee.bean avatar :-|
    coffee.bean

    Райнер Витка, май не е чул какво казва един от собствениците Maseltov.
    Откъде пък ги изкараха тия печалби в България
    Тук може да се заформи една добра сделка, Bauhaus да купи магазините на Практикер- стига да им влизат в концепцията.

  • 2
    bta avatar :-|
    bta

    тея вериги с аз продавам най евтино са голям картел

  • 3
    old27530804 avatar :-|
    old27530804

    Като им гледам цените, ще последват Меркатор-Рода.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK