Гара за 52 млн. лв.
Кандидатите, които ще ремонтират Централната жп гара, трябва да са работили по поне три подобни проекта


Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.
Кандидатите, които искат да ремонтират Централната жп гара в столицата за 52 млн. лв., ще трябва да са работили по минимум три подобни проекта за рехабилитация на обществени сгради за последните 5 години. Поне един от тях ще трябва да е за над 15 хил. кв. метра разгъната площ. Средните обороти на участниците за всяка от последните три години ще трябва да са поне 25 млн. лв. Това са предварителните планове на Национална компания "Железопътна инфраструктура", собственик на Централна гара. Предложената цена се планира да е с тежест 60% при избора на изпълнител, а останалите 40% са за техническото предложение. Държавната компания до седмица ще изпрати документацията си по търга за проектиране и рехабилитация до управляващия орган на оперативна програма "Транспорт" и до Агенцията за обществени поръчки. Очакванията са, че до месец ще получат одобрение и през май ще могат да обявят конкурса за избор на изпълнител. Индикативната стойност на проекта е 52 млн. лв. Преди месеци стана ясно, че около 40 млн. лв. от тях ще бъдат осигурени от оперативната програма, след като проектът за подобряване на корабоплаването по р. Дунав беше отложен за след 2013 г.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
34 коментара
Не е ли по-добре няколко нови влака вместо гара за 52 милиона? Или друго си е супер гара и влакове на 40 години...
Значи хората вместо да пътуват ще стоят в супер гарата.
Ако човек реши да пътува между София и Варна през нощта, използвайки спален вагон ще разбере, че 2 седмици преди пътуването му спалните места са свършили. Ако му се наложи да го направи 3-4 пъти, ще разбере, че всеки път е така. Вече никой не може да ме убеди, че тази фирма не се води умишлено към фалит. Или управляващите я хора са такива слабоумни дебили, че не могат да схванат, че след като тези места свършват толкова рано , ще спечелят повече ако пуснат още такива места.
До коментар [#1] от "mick":
Те една собственост не могат да уточнят и да формират цялостен проект, ти иочакваш визия за цяло едно предприятие. И то с ранг на институция в България близо век? Не ме разсмивай.....
звучи ми малко като "да са високи 163 см с руса коса и сини очи и да се казват еди кой си", не е задължително, но когато задание звучи така човек се чуди
БДЖ "Пътнически превози" и НК "Железопътна инфраструктура" са различни компании.
крайно време е централна гара да заприлича на нормално място и да не бъде битак с празни бутки, миришещо на тоалетна, тъмно, мръсно и грозно.. да си призная не се сещам за обеществена сграда в София, която да е толкова потресаваща като тази. тези от вас, които са били в Рим ще се съгласят с мен,
че една централна гара, може да бъде нормално място за пазаруване, там например има магизини на водеще марки :) на другите места където съм бил извън бг ситуацията с гарите е същата като в Рим, че даже и по-добра. а към първите коментари, абсолтно съм съгласен с вас, но нещата трябва да се правят успердно :) никои не иска да стъпва в мизерията из подлезите на централна..
привърженик съм на жп транспорта и вярвам, че това е най-ефективният сухоземен транспорт :)
В съвременните градове гарата е една от най-важните точки на обществен живот. Урбанистичната среда на един град си проличава от гарата и тя е признак за неговия комфорт. За една гара не е важно с какви влакове ще си взаимодейства, а как ще си взаимодейства с града.
Малко примери:
Маастрихт - от гарата започва пешеходната алея към центъра на града.
Рен (Франция) - гарата е на една линия с основния площад за обществени прояви, централната поща на града, кметството, операта и централната пешеходна алея.
Кьолн - гарата е до катедралата на града и точно до основната пешеходна търговска зона
Любляна - гарата е разположена сравнително идентично на софийската и е границата между центъра на града и жилищните квартали. Разходката от гарата до пешеходната зона до реката е под права линия и заобиколена от градинки.
Кордоба - гарата дава началото на огромен булевард с градини по средата за разходка по дължината му и оформя нещо като бизнес район с множество офис сгради.
Какво значение има ако супер модерния ти влак спре на кофти гара? Чувството ще е същото като да излезнеш от Майбах и да стъпиш в локва...
Да не говорим, че в развитите държави влаковите връзки не се използват от хора, живеещи под средния стандарт и ходещи при семейството си в провинцията, а от средната класа, която отива на работна визита или на почивка за уикенда. Конкретно във Франция и в Холандия влаковете се използват дори и от ученици, които отиват на училище всеки ден.
Затова, ако погледнем малко напред, не само ни трябва модерна и хубава гара, но и взаимодействие с околната градска среда, използвайки характерни за града обществени съоръжения - велоалеи, метро, градинки, пешеходни зони, културни мероприятия, притегателни центрове, офисни комплекси... и така към зони от голямо обществено значение в зависимост от това кой какво търси - бизнес, забавления, пазаруване, заведения...
До коментар [#9] от "Felix":
Аз съм съгласен с аргументите ти. Само че чета това:
"Избраният сега изпълнител ще има възможност да ползва класираните на първите три места архитектурни предложения. Той обаче ще може и да не ползва. Ще трябва да изготви два свои идейни проекта за гарата, от които НКЖИ ще избере един."
и веднага ми става ясно, че когато има изпълнител, който прави архитектурен проект, това обикновено е равно на евтина, нискокачествена, посредствена катастрофа. За справка: архитектурата на първи метродиаметър.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.