Нови-стари мерки за по-евтини горива

"Лукойл" предложи да работи без печалба, за да компенсира поскъпващия нефт

Управителят на "Лукойл България" Валентин Златев предложи държавата да направи отстъпки като преди година
Управителят на "Лукойл България" Валентин Златев предложи държавата да направи отстъпки като преди година    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Управителят на "Лукойл България" Валентин Златев предложи държавата да направи отстъпки като преди година
Управителят на "Лукойл България" Валентин Златев предложи държавата да направи отстъпки като преди година    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Спорните мерки, които миналата година правителството въведе по инициатива на "Лукойл България", за да обуздае поскъпващите горива, могат да бъдат приложени отново. Временен таван на цените и отмяна на задължителното смесване с биосъставки обсъдиха в четвъртък министърът на икономиката и енергетиката Делян Добрев, заместникът му Валентин Николов и транспортният министър Ивайло Московски с управителя на "Лукойл България" Валентин Златев. Срещата беше по инициатива на Златев, който ден по-рано засили обществения и медийния интерес, като обяви, че ще представи на Добрев пакет от мерки срещу скъпите бензин и дизел.

Като миналата пролет

След двучасови разговори при закрити врати в сградата на икономическото министерство представителят на "Лукойл" обяви пред медиите как може да се действа срещу поскъпването на горивата, "което е тежък удар върху българския потребител и българската икономика". "Имаме опит от миналата година. Фиксирахме за месец цените, имаше "ваканция" по отношение на ползването на биодизеловото гориво, имаше намаляване с 10 дни на задължителните запаси. Това имаше своя положителен ефект", каза Златев. По думите съществуват "варианти, които биха могли да фиксират за определен период цената".

От обяснението на Златев пред журналистите стана ясно, че с министрите са дискутирали и възможността за "недобавяне на оскъпяващи компоненти". Това означава, че може да отпадне задължителното смесване на дизел с 4% биокомпонент и на бензин с 2% етанол. Въпреки че е в нарушение на европейските екологични ангажименти на България, тази мярка беше приложена миналия април с поправки в закона за енергията от възобновяеми източници. До края на 2011 г. беше отменено смесването на дизела, който по това време съдържаше 4 на сто биосъставка. При бензина миксирането трябваше да започне с новия закон, но така и не се случи, задължителното добавяне на етанол беше отложено за юни 2012 г.

От отмяната на смесването миналата година пострадаха производителите на биосъставки, като според тях ценовият ефект от биодизела е бил незначителен – около 0.5 стотинки на литър. Според "Лукойл" се е постигнало поевтиняване с 6 стотинки.

Про боно

Има и една нова мярка - рафинерията да се откаже от печалбата си. "Да бъде изчистена до нула стойността на преработка на суровината", обясни Валентин Златев. Поскъпването на нефта на международните пазари се отрази на цените на горивата на дребно и затова, по думите на Златев, "Лукойл" е готова да компенсира част от увеличението, като работи с нулева печалба.

Малък детайл е, че от години "Лукойл Нефтохим Бургас" работи на загуба, а и на няколко пъти търговецът "Лукойл България" вече съобщаваше, че продава горива на загуба.

Не е ясно дали и в каква комбинация ще бъдат приложени предложенията. На срещата не са разглеждани варианти за намаляване на акцизите, защото това бил въпрос, свързан с финансовото министерство. Окончателни решения не са взимани, а не е сигурно дали отново ще има дискусия в подобен формат.

Да следим цените

Министерството на икономиката следи цените на нефта на международните пазари и търси начини да ограничи поскъпването за потребителите, обясниха в кратко съобщение след срещата от пресцентъра на институцията. "Цената на горивата е пряко свързана с развитието на икономиката, защото, от една страна, свива потреблението, а от друга – влияе негативно върху цените на стоките и услугите", посочват още от ведомството.

"При поскъпване на нефта "Уралс" с около 34% ние сме вдигнали цените с 13-16% съответно при бензин и дизел", каза Валентин Златев. И допълни: "Ние сме най-заинтересовани цената да е нормална – когато горивото е 1.50 лв., никой не се сърди, че имаме 5 стотинки печалба, но когато е 3 лева и на една стотинка, вече хората реагират много чувствително."

"В момента е непредсказуемо накъде ще тръгне цената на нефта, защото при евентуални военни действия в страна, която е един от най-големите износители в света, това може рязко да покачи цената на суровия петрол. Това е един сценарий. Другият сценарий, който разглеждаме, е при цена от 126 долара за барел (да се увеличи - бел. авт.) до 140-145... там бихме могли да имаме мерки, които да допринесат за свалянето. Чудеса не бива да се очакват", призна шефът на "Лукойл България".

Скъпият петрол действително се е отразил на цената и консумацията на бензина и дизела. Валентин Златев каза, че от началото на годината потреблението на горива е спаднало с 24%.

Оттук насетне няма ясно продължение за действие. Златев говори за втора среща, на която евентуално да присъства и премиерът Бойко Борисов. От министерството на икономиката пък не коментират следващи стъпки.

Ваньо Танов: Държавата да не допуска монопол при горивата

Държавата трябва да създаде ясни и точни правила и не трябва да допуска да има монопол, например в държавните доставки на гориво. Това каза директорът на Агенция "Митници" Ваньо Танов в сутрешния блок на БНТ в четвъртък. Той отговори на въпрос дали не му се струва странно, че директорът на "Лукойл България" Валентин Златев предлага мерки на икономическия министър Делян Добрев за ограничаването на високите цени на горивата.

Според Танов участието на "Лукойл България" в доставката на гориво за държавата не трябва на надвишава 33% от общото закупено количество. Само по този начин ще могат да участват и други компании от сектора в обществени поръчки за доставка на гориво. А това ще им осигури средства за инвестиции в бази за съхранение на гориво, категоричен е директорът на митниците. В момента с такива разполагат няколко компании, а това ограничава вноса на горива от по-малките играчи.

От думите на Танов стана ясно още, че агенцията вече има пълен контрол върху отчитането на акцизните стоки (горива и цигари), и допълни, че "Лукойл България" е бил последният данъчен склад, в който са се решили всички проблеми. Той е категоричен, че ако не беше отнет лицензът на "Лукойл България" (в средата на миналата година - бел. ред.), "просто нямаше да ги има тези резултати".

Още от Капитал