

Зорница Маркова-Дунчева

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
С какво се занимава един собственик на голяма компания за храни с оборот от 30 млн. лв.? Среща други собственици, управлява екипа и обсъжда с него стратегии, обикаля света и търси нови пазари. Но когато видите същия този човек да чака пред кабинета на някой млад байер в поредната търговска верига и да се готви за нервни преговори, означава, че нещо не е наред.
И то наистина не е. Напрежението между една част от търговските вериги и част от техните доставчици – производители, вносители или дистрибутори на бързооборотни стоки, за пореден път се обостри. От началото на годината, когато започнаха поредните преговори между двете страни, досега, когато още има неподписани договори, десетки и стотици бизнес глави не са намерили спокоен сън, вълнуват се от процентите и отстъпките, около които трябва да се споразумеят, и се притесняват за договорите, които е възможно да изгубят. Напрежението е такова, че дори собствениците на компаниите се включват в преговорите.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
24 коментара
Стига вече.
Избрали сме пътя на пазарната икономика точка.
РЕГУЛАЦИИ, РЕГУЛАЦИИ, РЕГУЛАЦИИ
И после защо изпадаме в класация - easy doing business
Няма нужда от подобен закон и регулации. Проблемите биха се задълбочили още повече. Държавата трябва се стреми да засили съперничеството между фирмите(това може да стане ако броя на съперниците в даден отрасъл расте), да следи да не се монополизира пазара и чрез подходящи политики и законодателство да стимулира повишаването на качеството на произвежданите стоки и услуги. Примерно биохраните да се облагат с по-ниски данъци или оцветителите в храните и напитките да се облагат с по-висок данък. В пазарната икономика който е добър оцелява. Производителите могат да се обединяват и да си помагат. Какво им пречи да си създадат собствени вериги за продажби на дребно? Не трябва да се допуска създаването на суперкомпании. Такива трябва да бъдат раздробявани! Трябва да се увеличи съперничеството между фирмите т.е. да има среда за повече участници в състезанието във всеки един отрасъл. Така производителите и разпространителите ще имат повече избор. Всичко това ще е от полза за потребителите.
Никой не виновен на българските производители че си отразяха клона на който седяха ,не може на международната верига да даваш 30% отстъпка а на кварталния магазин 3% и да смяташ средно 15 , е да ма се отразя клона и сега лъснаха 30% ,пък не са смятани , да са смятали ,то системата от добрите търговци се знае искат ти 40 даваш оферта +45% и отделяш 1-2% процента за баерчето да нямаш проблем и така ,С мрънкане не става ,просто си правиш система за вериги и да има нещо за баерчето и летиш
някъде в цялата статия прочетох,че в закона щяло да има 60% българска продукция-ок. Аз като консуматор искам 60% в продукта за българския пазар да бъде родно производство,а не кожа,рога ,меса и не знам още какво да слагат вътре внос незнайно къде.На г-н Вътев използвайте само БГ суровини и тогава надаваите вой колко лоши са веригите.ПАЗАР е това не е РАЗВИТ СОЦИАЛИЗЪМ НЯМА ПЕТИЛЕТКИ ИМА ЕДНОГОДИШНИ ДОГОВОРИ.
Стига социализъм! С държавни регулации не става. Регулациите допълнително ще убият конкуренцията в полза на монополите. А всички проблеми са резултат от липсата на реална конкуренция защото за различните пазари различни търговски вериги имат почти монополно положение. Затова държавата вместо да прави декрети е необходимо да следи за наличие на конкуренция. Важно условие е никоя търговска верига да не може да притежава повече от определен процент от пазара в даден град или район. Този процент разбира се трябва да е едноцифрено число щом говорим за хранителни стоки. Т.е. верига магазини X не може да притежава повече от Y% пазарен дял в търговията на дребно с колбаси в град Z примерно. Просто е.
Здравейте колеги,
За съжаление както повечето неща в България, коментират хора които не са запознати със ситуацията.
Аз съм сигурен, че всички искате работа и България да се развива ама това не се случва като идват Германските вериги които убиват малките магазини и производители
Долните коментари са писани от хора които никога не са се изправяли срещу заслепен баер който работи за Германска верига!
До коментар [#3] от "bul1976":
Приятелю,
Търговията не е счетоводство
До коментар [#6] от "ajs":
Не ни казваш нещо непознато, че да си нямаме представа. Това, което се случва с дребните магазини в България, в Западна Европа се е състояло преди 50 години. На немския "баер" (= закупчик?) му е много лесно, когато в България има 300 или 500 мандри, които произвеждат 5 еднакви неща - пресно, кисело, бело саламурено и "Витоша". Цитирани са "Тандем" - ами това, което те предлагат, го предлат още Кен, Сами, Бони и още ред други. Как няма да има ценови натиск?
ПС. Не знам на колко години си, но аз си спомням времето, когато киселото се продаваше в стъклени буркани. Тогава домакините знаеха едно правило - като загребеш с лъжичката от буркана, отвътре на стъклото загребаното мляко да се чупи. Не да се маже и не да тече, защото иначе е развалено. По този критерии, сега 99% от киселото е развалено. После, кашкавалът трябваше да се чупи на влакна, като козунак. Сега и луксозните марки кашкавал са меки като топено сирене. Имаше 2-3 такива кашкавала - разбраха ги клиентите и хоп, или ги влошиха, или изчезнаха от асортимента. Нищо колегите им да са ги притиснали, да са им събрали 300 хиляди лева и да са им казали - взимайте ги и бягайте да не ви виждаме, да не "учите на глезено" потребителя, че ще вземе и от нас да очаква същото...
До коментар [#7] от "ajs":
точно счетоводство и цифри ако не можеш да смяташ си заминаваш , никой не длъжен да те хрантути с лобистки закони ,т.е някой да плаща повече защото ти не можеш да смяташ, които не може да смята да си ходи
Абе "Капитал" вие български не знаете ли? Ква е тая дума "байер"? Единственият "Байер" за когото знаем е огромен фармацевтичен концерн, а за всички останало си има хубави български думички като "купувач", "прекупвач" и тн!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.