Виенска достaвка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Виенска достaвка

Виенска достaвка

Австрийските пощи искат да влязат на българския пазар чрез местна частна компания

Калина Горанова, Зорница Маркова-Дунчева

© Надежда Чипева


Докато държавният пощенски мастодонт тихо затъва, залепнал е към аналоговите технологии и собственикът му няма воля и желание да приватизира компанията, в частния сектор се случва нещо различно. Австрийските пощи искат да купят един от най-големите местни оператори - "МиБМ Експрес". Това едва ли ще е сделката на годината като размер, но като ефект може да внесе същинска промяна за клиентите на този тип услуги.

Писмо от Австрия

За сделката се разбра покрай потърсеното от Комисията за защита на конкуренцията разрешение. От българското дружество на този етап отказаха да разкрият повече подробности около сделката. Два независими източника, близки до сделката, обясниха пред "Капитал", че западната компания се готви да придобие контролен пакет в "МиБМ". По-късно това беше намекнато и от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски, който на Виенския икономически форум в София заяви, че австрийската компания "се очаква да придобие сериозни дялове", и то в края на този месец.

Придобиването трябва да бъде направено през дъщерното дружество Post acht Beteiligungs. To e 100% собственост на Post sieben Beteiligungs, което от своя страна е 100% притежание на Oesterreichische Post. "Потвърждавам, че имаме интерес да придобием компанията, но докато сделката не завърши, не може да казваме подробности", коментира пред "Капитал" говорителят на австрийските пощи Михаел Хомола.

Коя е "МиБМ Експрес"

"МиБМ Експрес" е основана през 2005 г. като звено за куриерска дейност на групата M&BM. Дялове в "МиБМ Експрес" има доставчикът на машини и консумативи с марката XEROX "Мениджмънт бизнес машин" и Силвия Накова. Основите на групата през 1991 г. полага собственикът и управител Павел Петров. През 1986 г. той е сред основателите на държавното предприятие "Информационно обслужване", където работи до 1991 г. Според системата "Дакси" Петров е член на сдружението "Българо-австрийски мениджмънт форум".

От 2006 г. на пазара на пощенски услуги започна навлизането на частните пощи, които към момента вече са пет. Те имат правото да прeпокриват дейността на държавната компания почти в пълен обем. За разлика от куриерските компании, за да станете пощенски оператор, трябва да отговаряте на повече изисквания като това да имате развита мрежа от клонове например и да доставяте 5 дни в седмицата до всички потребители при еднакви условия. През 2008 г. "МиБМ Експрес" освен като куриерска компания се сдобива и с лиценз за пощенски оператор. Открива 34 пощенски офиса, сключва договор за предоставяне услугите на Easypay в мрежата си, започва да открива и офиси във веригата хипермаркети "Кауфланд" на територията на страната и т.н.  

"МиБМ" успява да се нареди сред най-големите три частни конкуренти на пощите заедно с "Еконт Експрес" и "Тип топ куриер". През 2010 г. трите компании са направили 27% от оборотите на целия пощенски пазар, който е 237 млн. лв. (като там влизат и куриерските услуги). Приносът на "МиБМ" в общото количество е 14. 6 млн. лв. Приходите на компанията растат през последните няколко години (виж таблицата), като през 2010 г. те са двойно на оборотите от 2008 г. Печалбата на фирмата също нараства. Според последния доклад на Комисията за регулиране на съобщенията за 2010 г. "МиБМ" е единствената компания, която не отчита спад на оборотите си от пощенски услуги. Справка в регистъра "Дакси" показва, че към края на миналата година в дружеството са работили 1500 човека.

В началото на 2011 г. с пълното либерализиране на пазара падна и последната запазена само за държавните пощи дейност - разнасянето на писма до 50 г. В тази категория попада кореспонденцията между огромна част от институциите, общините, бизнеса и физическите лица. С отварянето на пазара на леките писма "Български пощи" започна да губи поръчки на някои от ключовите си клиенти като НОИ, НАП, някои общини и др. Част от тях преминават към частните пощи. Последната поръчка на НАП например наскоро беше спечелена от "МиБМ Експрес".

Партньор с оборот над 2.3 млрд. евро

С навлизането на австрийската компания пред "МиБМ" навярно ще се открият още възможности. Причината за австрийския интерес е стратегията на компанията да развива дейността си извън Австрия. Чрез свои дъщерни дружества Oesterreichische Post присъства вече в 12 държави. Австрийските пощи са смесено дружество: 52.8% от акциите са на държавната компания Oesterreichische Industrieholding Aktiengesellschaft, а останалите 47.2% са на частни акционери. Дружеството е листвано на борсата. Към септември миналата година австрийските пощи имат участие в 23 дъщерни компании, като девет от тях са в Австрия. Останалите са в Германия и в Източна Европа. Навсякъде OeP държи 100% от собствеността. Последната обявена сделка на австрийските пощи е през октомври 2011 за придобиването на 26% от румънската PostMaster, определяна като номер едно сред алтернативните компании за пощенски услуги в страната. По думите на говорителя на пощите Хомола навлизането в България е естествено продължение на експанзията след тази в Румъния.

През миналата година оборотът на OeP е над 2.3 млрд. евро, което е с 4.2% увеличение спрямо 2010. EBITDA на концерна за миналата година е 282.7 млн. евро и е със 7.9% повече от предходната година. Най-активно австрийската компания развива бизнеса с доставката на пратки и логистика. Стратегията на компанията е да продължи да развива дейността си пратки&логистика както в Австрия, така и в другите страни. Делът на международния й бизнес в тази част с малко надвишава вътрешния. През миналата година австрийските пощи са обработили и доставили 66 млн. пакета чрез международните си филиали и 59 млн. – през австрийските. Оборотът на този бизнес е пораснал в Австрия с 6.7% през миналата година спрямо 2010 г., а основният двигател е онлайн търговията. Ръстът в Централна и Източна Европа е 7.9%, като причината са преди всичко частните клиенти. Прогнозите на компанията за тази година са за увеличение на пакетните доставки в резултат на онлайн търговията и спад в разпространението на писма.

Навлизането на австрийската компания показва, че пазарът на пощенски услуги и в България е атрактивен. От бранша обясняват интереса към местния куриерски сектор с това, че той не е сред цикличните бизнеси. "Той не е успял да достигне оптималното си развитие преди кризата", коментира Аспарух Бонев, финансов директор в "Спиди". Междувременно кризата се оказа стимул за много компании да осъзнаят, че е по-добре да аутсорснат логистиката си. Развитието на електронната търговия също е ключов момент.

А мастодонтът

Как ще се отрази влизането на голямата австрийска компания на пазара и на държавната "Български пощи" зависи от инвестициите, които тя е готова да вложи. "Разместването на пазара ще е функция от това какъв ресурс е готова да вкара чуждата компания. Ако работи с ресурса на "МиБМ", не очакваме да има пазарни промени", коментира Деян Дънешки, изпълнителен директор на "Български пощи". От бранша коментираха, че държавното дружество трудно би станало атрактивно за инвеститорите поради големите си мащаби, които не са подплатени технологично. Огромният брой служители (над 10 хиляди), които са защитени от колективния трудов договор още повече намаляват нейната привлекателност. 

Сега пред Дънешки е трудната задача да намали оперативната загуба на компанията, която за миналата 2011 г. е около 10 млн. лв. Ефективното управление на държавно дружество с мащабите на пощите обаче е трудна задача без политическа воля за това. По думите на министър Московски сега не се обсъжда продажбата на дялове от "Български пощи". Той, както обикновено, прехвърли причините за лошото състояние на подопечното му дружество основно върху отварянето на пазара и засилването на частната конкуренция. Министерството предвижда основно краткосрочни оздравителни мерки като продажбата на неоперативни активи и съкращаването на около 1000 човека. По-сложният проблем за решаване обаче е технологичното изоставане на пощите, което е факт и при затворен, и при отворен пазар. Разликата е, че при отворения клиентите поне имат право на избор. 

Докато държавният пощенски мастодонт тихо затъва, залепнал е към аналоговите технологии и собственикът му няма воля и желание да приватизира компанията, в частния сектор се случва нещо различно. Австрийските пощи искат да купят един от най-големите местни оператори - "МиБМ Експрес". Това едва ли ще е сделката на годината като размер, но като ефект може да внесе същинска промяна за клиентите на този тип услуги.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    И 'Български пощи' проспаха промените. Да се готвят за бюрата по труда. Когато сам не направиш промените, промените те изхвърлят.

  • 2
    bluewater avatar :-P
    BlueWater

    Има една много добра мисъл, че правенето на бизнес е като карането на колело. Когато спреш да въртиш педалите и да се движих напред, падаш.

    Български пощи трябва здраво да натиснат педалите, ако не искат да останат в историята като Кремиковци.

  • 3
    petranica avatar :-|
    petranica

    Специално от тези, МбМ, си намирам писмата с фактурите от ментел, натрупани на куп за целия вход, вместо в пощенската кутия... Това им е услугата...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.