При полет всеки килограм в самолета струва гориво. Поради тази причина главният изпълнителен директор на ирландската нискотарифна авиокомпания Ryanair Майкъл О'Лиъри обяви война на излишното тегло и препоръча на стюардесите си да се подложат на програма за отслабване, съобщи в. "Ханделсблат".
О'Лиъри отдавна се бори със свръхтеглото и настоява да се тегли не само багажът, но и пътниците и хората с наднормено тегло да плащат "такса тлъстини".
Сега ирландецът се е насочил и към служителите си, налагайки на компанията радикална програма за "отслабване", отбелязва изданието, цитирано от БТА. Компанията стимулира персонала със специален "мотиватор" - снимка в годишния календар на Райънеър, показваща особено атрактивни стюардеси.
Тегло се пести не само от обиколките на стюардесите - бордовото списание "Let's go", например, вече се печата във формат А5, а не А4, както и менютата за храни и напитки. Пести се и от леда в питиетата, тъй като чрез по-малко ледени кубчета в самолета могат да се спестят хиляди литри гориво, т. е. хиляди евро, посочи говорителят на авиопревозвача Стивън Макнамара.
Ръководството дори е обмисляло идеята да махне страничните облегалки на седалките, но идеята била отхвърлена. Ryanair отдавна е известна с радикалните си предложения за намаляване на разходите. През 2009 г., например, компанията искаше да въведе такса за ползване на тоалетните в самолетите. По-късно пък настояваше да се лети само с един пилот вместо с двама. Неотдавна О'Лиъри дори обяви, че ще направи места за правостоящи, но този план също беше спрян.
Австралийският опит
През януари британският в. Telegraph съобщи, че бившият икономист на австралийската авиокомпания Qantas Тони Уебър е предложил допълнителна такса за пътниците с наднормено тегло. Авиопривозвачите са принудени да изгарят повече гориво, за да транспортират едрите си клиенти като според техни изчисления само 2 кг допълнително тегло на пътника по маршрута Сидни – Лондон, означава 2 млн. долара допълнителен годишен разход за компанията, която извършва по три полета дневно по този маршрут.
Разходите на авиопревозвачите се повишават не само заради промяната в цената на горивата, но и заради все по-тежките пътници на борда, казва експертът, работил в Qantas в продължение на седем години.
Според австралийското издание BusinessDay средното тегло на жените в страната за последните осемдесет години е нараснало от 59 на 71 кг, а при мъжете от 72 на 85 кг.
Мерките
Засега авиокомпаниите предпочитат да намаляват разходите, като използват олекотени колички за разнасяне на храната, по-малко каталози и списания на борда, по-често измиване на самолета от прахта, за да се намали триенето.
Британски и австралийски медии припомнят, че преди време Air France и KLM предложили по-едрите им клиенти да плащат до 75% от съседното място, а във вътрешните полети в Индонезия било обичайна практика пасажерът да бъде претеглян заедно с багажа си. Някои авиокомпании в САЩ пък въвеждат такса за пътниците, които не успяват да се закопчаят и след като предпазният им колан е удължен със специална приставка.
През 2010 г. Турските авиолинии отстраниха временно от работа 28 бордни служители, 13 от които стюардеси, за наднормено тегло.
При полет всеки килограм в самолета струва гориво. Поради тази причина главният изпълнителен директор на ирландската нискотарифна авиокомпания Ryanair Майкъл О'Лиъри обяви война на излишното тегло и препоръча на стюардесите си да се подложат на програма за отслабване, съобщи в. "Ханделсблат".
О'Лиъри отдавна се бори със свръхтеглото и настоява да се тегли не само багажът, но и пътниците и хората с наднормено тегло да плащат "такса тлъстини".
24 коментара
Могат да свалят и единият двигател и да презареждат в въздуха що да носят толкова гориво ?
Нека задължат и пътниците непремено преди полет да минават по малка и голяма нужда
ниакво ядене и пияне по време на полет
Лимит на багажа 2 обрита
Може и лимит на кислорода да въведат тези
Stupid Motherfuckers.
май най-ще искат да си плащаме билетчетата и въобще да не се качваме на самолетите
Тоя има уникални идеи! Пълна шматка! Но това за дебелите на мен ми допада. Да не говорим ако се паднеш до някой бидон на съседната седалка - скапва ти цялото пътуване. И не е нормално едно дете тежащо 25кг. да плаща същите пари като някой дебелак тежащ 125кг.
райън еър мачка, скоро ще наема болни пилоти за да им плаща по евтино а от пътниците ще искат да дадат кръв за пилота
О'Лиъри е безпардонен капиталист, но идеите му не са лишени от смисъл.
Е какво да правят хората, като са дебели с парашут ли да пътуват, каква е тази дискриминация и те са хора, а за стюардесите като ги искат слаби да ги избират с конкурс за манекенки, вместо сега да ги карат да отслабват.
Отстъпка за нудисти ще има ли?
Ако нямам багаж, ще ми върнат ли пари?
Ако си изпусна полета, колко пари ще ми върнат — нали самолета ще олекне със стотина килограма?
:)
Austerity measures във въздуха. Кой знае от какво ще спести някой полет да му излезе печалбата...Да те е страх да се качиш - една система колкото е по-оптимизирана, толкова по-близко работи до точката си на счупване.
Все се чудя, как ли може да се пътува "гратис" в самолетите :-)))