Fiat откри завода си в Сърбия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Fiat откри завода си в Сърбия

Новият модел Fiat 500 по време на автомобилно изложение в Женева. На преден план - умален макет на старата версия.

Fiat откри завода си в Сърбия

Заводът в Крагуевац струва около 1 млрд. евро и е най-голямата инвестиция в Сърбия за последните няколко десетилетия

8963 прочитания

Новият модел Fiat 500 по време на автомобилно изложение в Женева. На преден план - умален макет на старата версия.

© Francois Lenoir


Компания "Фиат автомобили Сърбия" (ФАС) откри днес официално новия си завод за производство на автомобили в Крагуевац, съвместен проект на сръбското правителство и италианската компания "Фиат", съобщиха сръбски медии, цитирани от БТА.

Заводът в Крагуевац е най-голямата инвестиция в Сърбия през последните няколко десетилетия, достигаща около 1 милиард евро, от която се очаква да допринесе значително за възстановяването на сръбската икономика след кризата.

На церемонията присъстваха сръбският премиер Мирко Цветкович, председателката на парламента Славица Джукич-Деянович, генералният директор на "Фиат-Крайслер" Серджо Маркионе и Генералният директор на ФАС Антонио Чезаре Ферара, които се подписаха върху първия модел Fiat 500 L.

Цветкович и Маркионе подписаха на 29 септември 2008 г. договор да основаване на компания "Фиат автомобили Сърбия", според който автомобилният гигант от Торино притежава 67%, а Сърбия 33% от капитала на съвместната компания. В същото съотношение ще се делят и печалбите на ФАС.

Заводът в Крагуевац е планиран за производство на около 300 000 автомобила годишно, но първоначално капацитетът му ще бъде 200 000 автомобила годишно. Производственият комплекс се простира на площ 1.4 милиона квадратни метра и е най-големият обект от този тип в Югоизточна Европа.

Генералният директор на ФАС Антонио Чезаре Ферара по-рано заяви, че заводът ще започне серийно производство на модел Fiat 500 L през следващия месец. Компания "Фиат-Крайслер" съобщи, че началната цена на новия модел ще бъде около 16 000 евро и ще се произвеждат две бензинови и една дизелова версия на модела.

Заводът в Крагуевац е планиран за производство на около 300 000 автомобила годишно, но първоначално капацитетът му ще бъде 200 000 автомобила годишно.
Фотограф: Denis Balibouse
Източник: REUTERS

Компания "Фиат автомобили Сърбия" (ФАС) откри днес официално новия си завод за производство на автомобили в Крагуевац, съвместен проект на сръбското правителство и италианската компания "Фиат", съобщиха сръбски медии, цитирани от БТА.

Заводът в Крагуевац е най-голямата инвестиция в Сърбия през последните няколко десетилетия, достигаща около 1 милиард евро, от която се очаква да допринесе значително за възстановяването на сръбската икономика след кризата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

20 коментара
  • 1
    veli26 avatar :-|
    Вели

    Сърбия НЕ Е ЧЛЕН на ЕС ,но ФИАТ строи завод в нея и инвестира ! България е член на ЕС, с най -НИСЪК КОРПОРАТИВЕН ДАНЪК, с най-добри данъчни облекчения, но ФИАТ НЕ СТРОИ ЗАВОД У НАС!!
    Някой да ми обясни това чудо на икономиката??????????

  • 2
    dravalanche avatar :-?
    DrAvalanche

    Сърбия понеже не е член на ЕС, привлича инвеститор от ЕС. Производството в техния завод ще е 200 000 автомобила първоначално. България понеже е в ЕС, "привлича" инвеститор от Китай, за да сглобява на ишлеме и осигури произход ЕС. Сглобяването може да достигне 50 000 автомобила. Малки и несъществени разлики.

  • 3
    veli26 avatar :-?
    Вели

    Защо в България никога не е имало завод за производство на автомобили?? Не става дума за СГЛОБЯВАНЕ на автомобили от готови агрегати и блокове (двигател, скоростна кутия, диференциал, шаси, купе, врати и калници, капаци и прочие!!!!)

  • 4
    dravalanche avatar :-|
    DrAvalanche

    До коментар [#3] от "Вели":

    Явно не можем да привлечем сериозни инвеститори. Явно те не се прехласват по строеж на магистрали и спортни зали, а по други неща. За тях не е интересно да поритат мачле с премиера, а срещнат разбиране и улеснени процедури от правителство и администрация. Те сигурно не искат да правят дарения за МВР, а да имат ясни и точни правила за бизнес. И ниският корпоративен данък е едно от последните неща, които могат да ги трогнат.

  • 5
    anton.zlatarev avatar :-|
    Антон Златарев

    До коментар [#3] от "Вели":

    Защото България не разполага с необходимите природни ресурси, за да произведе метала, от който се правят автомобилите.
    А явно няма и необходимите човешки ресурси, за да убеди някой сериозен автомобилостроител поне завод за сглобяване да отвори у нас.
    Има един опит с "Рено" в миналото, завършил трагично поради лакомия и простотия. Вторият - с "Роувър" - същата работа...
    Москвичите не знам дали изобщо се броят.

  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik

    България няма скоро да види голям автомобилен производител, защото освен всичко друго, сме твърде бедни за това. Автомобилните производители са свикнали на щедри субсидии от разни бантустански и не-бантустански държави, където местният вожд е решил да си излъска образа, като "да докара в страната еди кой си". Това че, у нас със същите мотиви се направиха доста по-безполезни инвестиции - например Цанков камък и Белене, не е извинение.

    В случая - държавата Сърбия участват с 33% в капитала на дружеството, но обществеността иска да се разсекрети целият договор, което още не направено. Ако инвестицията е за 1 милиард, значи 330 милиона веднага в брой, без да се знае дали няма други тайни договорки - безплатните терени от стария завод, поемане на заплатите за няколко години напред и т.н. Това, че откриването беше насрочено точно за пика на предизборната кампания, ми затвърждава убеждението че съм прав.

  • 7
    nogica avatar :-P
    nogica

    глупости пишите,това са заводите на Застава,който Фиат купи.Ние никога не сме правили коли само сме зглобявали.Сега пак е същото.Аз съм карал Застава юго и станах майстор покрай нея.

  • 8
    fonche avatar :-|
    Иван

    До коментар [#1] от "Вели":
    Фиат купиха Застава в 2008, по-скоро 70%. Това е същият завод където се произвеждаха Yugo, 101 и Пунто по-късно.
    Причината да не инвестират в България е че тук никога не е имало такъв завод.

  • 9
    nogica avatar :-|
    nogica

    преди да говорите много разходете се до най-близкия дилър покарайте ,бг колата и тогава давайте мнения,за 16 000 е перфектна.Който не харесва,бегом към Европеиските коли на старо.МАРКИ бол

  • 10
    trezven avatar :-|
    Трезвен

    До коментар [#3] от "Вели":

    Попрочети малко повече за Булгар Рено и невероятния успех да изгоним Рено и те да отидат и създадат Дачия в Румъния.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK