Facebook планира борсовия си дебют на 17 май
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Facebook планира борсовия си дебют на 17 май

Reuters

Facebook планира борсовия си дебют на 17 май

Най-голямата социална мрежа се очаква да бъде оценена на 104 млрд. долара

Юлиян Арнаудов
5386 прочитания

Reuters

© Robert Galbraith


Facebook планира да направи своя борсов дебют (IPO) на 17 май, съобщават няколко източника близки до компанията, цитирани от технологичния блог TechCrunch. Точната дата зависи най-вече от Комисията по ценни книжа и фондови борси на САЩ (SEC), която трябва да одобри цялата документация свързана с борсовия дебют на най-голямата социална мрежа.

Източниците на TechCrunch очакват Facebook да бъде оценена на около 104 млрд. долара, което отразява сегашната пазарна капитализация на компанията на вторичния пазар. Все още се спекулира точно колко пари ще привлече социалната мрежа при излизането си на борсата. Според източници на TechCrunch и New York Times, търсената сума е 10 млрд. долара.

Facebook разполага с общо 2.5 млн. акции, които при подобна пазарна капитализация, ще оценят книжата средно по 40 долара за бройка.

Тази информация се припокрива с неофициалните данни, които се появиха през последните седмици от други източници. Според тях най-голямата социална мрежа ще бъде оценена на около 100 млрд. долара и евентуалната дата на първичното публично предлагане варира в периода между 17 и 24 май. Друг засега слух е, че Facebook ще предпочете да се листне на борсата NASDAQ, вместо на NYSE.

Ако компанията реализира борсовия си дебют при тези параметри, то сделката за придобиването на приложението за споделяне на снимки Instagram, може да се окаже златна за създателите й. Facebook го купи за 1 млрд. долара, от които 30% са платени в брой, а останалите в акции.

Цялата сума обаче е изчислена при 30 долара за акция, така ако социалната мрежа излезе на борсата при 40 долара за ценна книга, то собствениците ще приберат повече пари от ценните книжа от първоначално договорените. Подобен е случаят на Amazon, които купиха веригата магазини за обувки Zappos през 2009 г., като предоставиха на собствениците 10 млн. акции на обща стойност от 807 млн. долара. плюс пари в брой. Три години по-късно тези книжа струват 1.9 млрд. долара.

Крайната цена ще бъде определена от няколко фактора, като търсене на пазара и движението на основните индекси по време на дебюта. Реакцията на инвеститорите спрямо първичните публични предлагания е противоречива през последните месеци. Няколко интернет компании станаха публични и в момента техните акции се търгуват под емисионната им стойност. Книжата на сайта за купони и отстъпки GroupOn бяха пуснати на борсата при 20 долара за бройка, но в момента те вървят около 12 долара.

Въпреки това, IPO-то на Facebook се очаква да стане борсовото събитие на годината. Онованата от Марк Зукърбърг през 2004 г. социална мрежа в момента е лидер на пазара с над 845 млн. регистрирани потребители. За 2011 г. компанията отчита печалба от 1 млрд. долара и 3.7 млрд. долара приходи.

Facebook планира да направи своя борсов дебют (IPO) на 17 май, съобщават няколко източника близки до компанията, цитирани от технологичния блог TechCrunch. Точната дата зависи най-вече от Комисията по ценни книжа и фондови борси на САЩ (SEC), която трябва да одобри цялата документация свързана с борсовия дебют на най-голямата социална мрежа.

Източниците на TechCrunch очакват Facebook да бъде оценена на около 104 млрд. долара, което отразява сегашната пазарна капитализация на компанията на вторичния пазар. Все още се спекулира точно колко пари ще привлече социалната мрежа при излизането си на борсата. Според източници на TechCrunch и New York Times, търсената сума е 10 млрд. долара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    oddvin avatar :-|
    Минуса

    ох котьооо какъв мазен балон се надува, не е истина просто. 100 милиарда за един нищо и никакъв си клюкарник.

  • 2
    classicc avatar :-|
    classicc

    До коментар [#1] от "Минуса":

    Този клюкарник също така е най-добрата рекламна платформа създавана досега. И то именно защото е клюкарник.

    Ти може да не виждаш разлика между флиртче/сладур и фейсбук, но милионите приходи от реклама са си факт. Имайки предвид, че тепърва развиват рекламите и че вече се е превърнало и в платформа в която бизнеси и организации също правят бизнес, то не виждам нищо ненормално във високата оценка, FB имат близо милиард потребители, мнозинството от които са супер активни (влизат поне веднъж дневно).

  • 3
    zumz avatar :-|
    zumz

    До коментар [#2] от "classicc":

    Какви глупости пишеш само - колко са приходите на "Фейсбук" от реклама, че да струва компанията 104 милиарда долара? Нещо за Р/Е съотношение чувал ли си? Това не е "Гугъл" (рекламен модел), нито пък "Епъл" (продуктов модел). Обаче при интернет компаниите цената на акциите съпоставена с приходите е слаб фактор тъй като тя се определя от т. н. "хайп" - т. е. очакванията на акционерите какво може да стане в бъдеще. Поради което цената на "Фейсбук" може и да нарасне значително. Което, разбира се не означава, че след месеци по-късно (примерно) акционерите могат да видят най-сетне, че кралят е гол. Това е балонът.

  • 4
    classicc avatar :-|
    classicc

    До коментар [#3] от "zumz":

    Естествено, че е на база очаквания, знам колко са им приходите, въпросът е (както предполагам и ти знаеш), че потенциала още не е разработен, както вече споменах, това е най-точно таргетираната и съответно добра рекламна платформа създавана някога.

    Също така съм достатъчно добре запознат с всички икономически теории за това кое е балон и кое не и мога спокойно да заявя, че никой не може да твърди със сигурност, че е.

  • 5
    dow_jones avatar :-|
    dow_jones

    Да им е честито! :)

  • 6
    cipisec avatar :-|
    cipisec

    [quote#2:"classicc"]Този клюкарник също така е най-добрата рекламна платформа създавана досега. И то именно защото е клюкарник. [/quote]

    най-добрата онлайн рекламна платформа досега е създадена от Гугъл. Google before write (comment) is the new Think before speak.

  • 8
    daria_vip avatar :-P
    daria_vip

    Интересно как някой ще бъде попарен с вряла вода в Фейсбук когато му свият измислената капитализация до към сървърите с хардуера необходим за изграждане.
    Когато инвеститорите започнат да му следят отчетите по четвъртмесечия с нулевия реален продукт който произвежда ще е весело
    Апъл произвежда Ай Phone ,Ipod,Ipad,Слушалки ,софтуер -други продукти .
    Какво произвежда Фейсбук освен луди диабетици и социални инвалиди ?

  • 9
    ariman_info avatar :-?
    Ariman

    Всъщност фейсбук произвежда информация, т.е. потребителите в него произвеждат инфо, а какво продава фейсбук, пак информация, тази създадена и дадена от потребителите, т.е., спомнете си, че ако ползвате нещо безплатно, то вие сте продуктът на неговия създател.

  • 10
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    До коментар [#2] от "classicc":

    Знаех ли колко са приходите от реклама на ФБ? Едва 4-5 млрд , а очакванията са огромни. Гоогъл имат 5 пъти повече.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK