"Кралят на асфалта" иска да строи летище за 230 млн. евро в Румъния
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Кралят на асфалта" иска да строи летище за 230 млн. евро в Румъния

Плановете са летището да бъде изградено в с. Адунаций Копачен, където е роден и самият Иордаке. Селото се намира на 22 км от Букурещ, 40 км от Гюргево и 50 км от Русе.

"Кралят на асфалта" иска да строи летище за 230 млн. евро в Румъния

То ще е с капацитет от 2 млн. пътници годишно, а изграждането му може да се превърне в сериозно предизвикателство за българските Черноморски авиопортове

5340 прочитания

Плановете са летището да бъде изградено в с. Адунаций Копачен, където е роден и самият Иордаке. Селото се намира на 22 км от Букурещ, 40 км от Гюргево и 50 км от Русе.


Румънският предприемач Нелу Йордаке, известен още и като "Кралят на асфалта", планира да изгради международно летище за около 230 млн. евро южно от Букурещ. Това съобщава е днешния си брой румънският вестник "Адевърул", цитиран от БТА. През миналата година 45-годишният бизнесмен беше включен в класацията на 500-те най-богати на Forbes.

Инвестициите

Самият Иордаке ще инвестира над 100 млн. евро чрез компанията си "Ифра Груп" и ще задържи 50% дял от проекта. Останалата половина ще бъде предоставена на потенциални други инвеститори.

"Вече проведохме принципни разговори с Европейската банка за възстановяване и развитие и Европейската инвестиционна банка, но сме отворени и към всяка друга структура, инвестиционни и пенсионни фондове и индивидуални инвеститори, румънски или чуждестранни", заяви Георге Ракару, директор "Стратегии и развитие" на групата от фирми на Нелу Йордаке.

Проектът

Плановете са летището да бъде изградено в с. Адунаций Копачен, където е роден и самият Йордаке. Селото се намира на 22 км от Букурещ, 40 км от Гюргево и 50 км от Русе. Летището да бъде с капацитет от 2 млн. пътници годишно. За сравнение международното летище "Хенри Коанда" в Букурещ има годишен капацитет от 6 мн. души. Новата авиобаза ще има една писта, ориентирана в посока изток-запад, с обща дължина от 3200 м.

Историята

Нелу Йордаке подготвя проекта от три години. По думите на Ракару теренът, върху който ще бъде изградено летището - около 300 ха, е бил купен на етапи през последните три години. Строежът на летището ще бъде завършен в рамките на 30 месеца от получаването на разрешително, показват оценките на експертите от "Инфра Груп".

Идеята за изграждането на международно летище в Адунаций Копачен е още от времето на Николае Чаушеску. През 1980 г. той дава нареждане да се търси място за строежа на ново международно летище в близост до столицата, но по-късно идеята е била изоставена.

Конкуренцията

Изграждането на още едно летище в северната ни съседка, при това толкова близо до България, може да се окаже пагубно за българските летища по Черноморието – във Варна и Бургас, както и за противоречивия проект за летище в Балчик. В момента двата работещи авиопорта се конкурират с тези в Букурещ и на черноморския град Констанца. За известно време нискобюджетният превозвач Blue Air дори беше открил специална автобусна линия от Варна до летището в Букурещ. 

През миналата година летищата във Варна и Бургас са били обслужени 3.435 млн. пътници и 30 478 полета, което представява ръст съответно от 10% и 7.3%. Само варненското летище е обслужило 1.18 млн. пътници или с 3.7% по-малко, заради ранното си затваряне за ремонт. За момента правителството не се е отказало от проекта за превръщането на военното летище в Балчик в гражданско, но все още не е решен въпросът с финансирането му. Проектът беше представен и на потенциални катарски инвеститори по време на злощастната бизнес мисия в емирството. 

Румънският предприемач Нелу Йордаке, известен още и като "Кралят на асфалта", планира да изгради международно летище за около 230 млн. евро южно от Букурещ. Това съобщава е днешния си брой румънският вестник "Адевърул", цитиран от БТА. През миналата година 45-годишният бизнесмен беше включен в класацията на 500-те най-богати на Forbes.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    kalnik avatar :-|
    Калник

    Пълна глупост е да се прави летище в Балчик. По-добре да се изгради автомагистрала, че да се стига по-бързо от Варна до северното черноморие.

  • 2
    bogdantodorov avatar :-|
    bogdantodorov

    Ето това ми се струва малко прекалено: "...може да се окаже пагубно за българските летища по Черноморието...". Да не би румънското да работи без летищна такса?! Или пък допълнителното преминаване на граница при Русе за не-ЕС граждани (руснаци, украинци и израелци чат-пат) да е супер-привлекателна част от пътуването им към плажа?! Или пък удължаването на пътя с 200 км. м/у летището и хотела да се предлага като бонус към туристическия пакет?!

    Че ще е конкуренция - конкуренция ще е, но не пагубна, а по-скоро леко живителна :) А и ако се реализира проекта за м/ународен хъб в Стара Загора (мисля, че беше за около 1,6 млрд. долара), то тогава Краля на хасфалта ще има да си перка сам между село Адунаций Копачен и Мангалия...

  • 3
    nicky1914 avatar :-|
    Nikolay Tishinov

    пълни глупости са това, че това летище ще е конкуренция на Варна и Бургас :)
    незнам журналистът дали има карта или атлас да видят за какво разстояние става дума

  • 4
    zumz avatar :-|
    zumz

    Няма такава дума в българския език - "авиопорт". Казва се "летище". А ако не можете да формулирате изреченията си така, че да няма повторение в заглавие и подзаглавие - проблем е, но не е проблем на читателите. Хайде, че трябва да отивам до бургаския авиопорт:)

  • 5
    z82 avatar :-|
    z82

    Как ще ги стигнем румънците?
    За разлика от нашите хубавци и босове, които са в класациите на най-богатите, европейските институции не ги е гнус да работят и да кредитират румънските новобогаташи.
    За справка всяка от горепосочените банки би отказала да кредитира местните ни величия.

  • 6
    antonalex avatar :-@
    OMUNVINGE

    "а изграждането му може да се превърне в сериозно предизвикателство за българските Черноморски авиопортове"

    Това е страшна простотия, как би бил конкурентен на две сезонни летища, които обслужват туристи почиващи максимум на 50-60 км. от тях при положение, че то ще е на 200 - 350 км. от легловата база.

    Айде малко мислете като пишете тия глупости.

  • 7
    diablo avatar :-|
    diablo

    Единствено ме притеснява да не живне Констанца като туристическа дестинация. Хубаво място е и определено нямаме нужда от нови конкуренти!

  • 8
    edin131 avatar :-|
    edin drugii

    в русе летището си има и писта и сграда и никой не го иска от години ,не виждам смисъла на вложението от 200 -300 милиона за строителство на ново летище на общо взето почти същото разстояние от столицата букурещ и на това отгоре в същата посока

  • 9
    b_d_s avatar :-|
    b_d_s

    Пагубно ще е единствено за летище Русе, което и без това не работи и може и да не заработи, дори и новото румънско да не се построи.
    Морските ни летища разчитат основно на чартърите през лятото и малко на вътрешни линии. За международните линии ще е по-лесно от Бургас да се отиде до София или Истанбул, отколкото до Букурещ.
    Единствено от Варна това летище може да дръпне малко международен трафик, евентуално.
    Ако обаче летище Русе работеше, новото румънско можеше и да не се построи.

  • 10
    tihob avatar :-|
    Otchuzden

    Що превеждате румънските глупости? Някакъв румънски олигарх страдащ от носталгия по селото си... то букорешкото не ми ясно как ще конкурира при положение, че е разработено със сериозен трафик та Варна и Бургас.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK