Първият електронен Великден
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Първият електронен Великден

В "Техномаркет" вече е спокойно

Първият електронен Великден

"Техномаркет" направи първата голяма разпродажба на българския пазар и за два дни отчете приходи от 15 млн. лв.

Константин Николов, Огнян Георгиев
19163 прочитания

В "Техномаркет" вече е спокойно

© Надежда Чипева


Червено. Това беше най-търсеният цвят миналия петък (13 април) в магазините на "Техномаркет" в страната. Червени бяха специалните стикери, маркиращи стоките с намаление до 50%, а в същия цвят са и тениските на служителите на веригата, които бяха най-дефицитната стока в този луд, луд ден. "Не мога, разберете, дърпат ме на всеки рафт", вдига рамене един от тях, докато отказва на едно семейство да отговори на въпросите им за намален телевизор. После се обръща към малката група хора, които го следват, и им казва с тон на ментор: "Вървете след мен до компютъра, защото иначе ще ме викнат за друго и ще ме изпуснете." В същото време няколко негови колеги свалят телевизори от стените и записват номерата на последни бройки хладилници и фурни, обградени от изпотени и превъзбудени купувачи. След опустелите рафтове с жълти листчета с промоционални цени започват опашките пред касите, които от един момент нататък не можеха да бъдат преодолени за по-малко от 30 минути.

Сцената се разиграва в столичен магазин на веригата, но можеше да е където и да било в страната в петък и събота, когато течеше една от най-големите разпродажби на техника досега. Въпреки не особено голямата реклама - няколко билборда, банера и тв клипа, и силното допълнение от "уста на уста", начинанието на "Техномаркет" да намали ударно цените на голям брой стоки привлече трескави тълпи навсякъде. И размърда иначе спадащите от три години продажби при бялата и черната техника.

Техника на разпродажбата

Компанията пусна на промоция над 2000 артикула (от повече от 15 000). За два дни намаленията варираха между 20 и 50%. "Не измисляме нещо ново. Подобна ежегодна кампания има отдавна в САШ, нарича се Black Friday (петък след Деня на благодарността)", казва Николай Китов, съсобственик на веригата. С "Черния петък" се дава началото на традиционните коледни продажби в Америка. Денят е най-натовареният за целия търговски сезон: само през миналата година в един петък продажбите надминаха 52 млрд. долара.  

Според Китов през двата дни от кампанията посетителите и продажбите са нараснали 20 пъти в малките градове и 10 пъти в големите. "Въобще не очаквахме подобен интерес", признава мениджърът. За два дни са били продадени над 80 000 артикула по промоцията. Общите приходи за 13 и 14 април са 15 млн. лв., от които 12.5-13 млн. лв. са само от кампанията с отстъпките (за сравнение - приходите на компанията майка на "Техномаркет" "К енд К електроникс" през последната отчетена година, 2010, достигнаха 608 млн. лв., т.е. под 2 млн. лв. на ден). Тази сума може да нарасне, тъй като още се обработват заявки през сайта на компанията. Заради огромния интерес уебстраницата на веригата в петък блокира. "Имахме по 2500 клика в секунда и системата не издържа, за което се извиняваме на нашите клиенти", казва Китов.

Купувачите са търсили абсолютно всякакви стоки, като за първите два часа са свършили всичките топ артикули. Според Китов тази невероятна скорост се обяснява с добрата информираност на българския потребител, който много добре знае коя стока си заслужава. Най-търсени са били телевизорите от по-висок клас, маркови перални и IT техниката. Клиентите в някои магазини са чакали по опашки с часове, без да се оплакват. "Не можахме да ги обслужим по-най-правилния начин, но хората бяха изключително търпеливи и толерантни", признава Китов. Дори се е наложило магазините да отворят един час по-рано заради натрупаните пред тях тълпи.

Защо сега

Периодът около Великден е идеален за подобни кампании, защото всяка пролет се сменят моделите линии в бизнеса с електроника. "Вместо да правим нещо подобно след шест месеца, когато всичко ново ще е на пазара, решихме да направим кампанията сега. До няколко дни всички нови линии ще са по нашите магазини", казва Китов. Той посочва, че част от средствата ще бъдат вложени в нови модели и стока. Според Китов с привлечените средства няма да се откриват нови обекти, а по-скоро ще се оптимизират съществуващи магазини. "Заменяме някои магазини, които не са на добри локации, с други", казва съсобственикът на "Техномаркет".  

За да си позволи подобни намаления, компанията е била подкрепена и от производителите и вносителите на техника. По този начин част от отстъпките са били поети от "Техномаркет", а другата - от доставчика. "Тези фирми имат счетоводни резерви, които могат да използват за подобни промоции", казва Китов.

Кампанията със сигурност тепърва ще се разглежда от маркетингови експерти. В нея не са вложени особени рекламни ресурси: Китов казва, че само е била промотирана по съществуващите билбордове на "Техномаркет", с четири рекламни банера по най-популярните сайтове, четири клипа по "Нова телевизия" и сайта на компанията.   

Реакцията на другите вериги

Едно е сигурно: конкурентните вериги за техника са наблюдавали внимателно кампанията. Според управляващия съдружник на търговска верига "Зора" Георги Милушев моментът е бил правилно избран, тъй като по празниците хората са по-оптимистично настроени. "Разпродажбите ускориха отложените покупки на някои клиенти, които чакаха удобен момент", казва мениджърът. "Имах опасение, че след тази промоция ще има спад на пазара, но не забелязваме подобно нещо", смята Милушев. Той счита, че направената от "Техномаркет" кампания може да има две обяснения: или разчистване на по-стари наличности и освобождаване на място от дълги позиции, или набиране на свеж кешов ресурс. Милушев казва, че понякога се налага компанията му да продава на много ниски маржове, които достигат дори 1%, за да направи дадена промоция.    

И "Зора", и "Технополис" също пуснаха великденски намаления от около 7%. Но според Божидар Колев, съсобственик на "Технополис", предлаганите от неговата компания отстъпки са били "далеч по-пазарни", макар и по-малки. "Подобна кампания не е обичайна за нашия пазар. Не мога да я нарека пазарна, тъй като тя трябва да се финансира от някого", казва той. Колев смята, че обичайните намаления може да са до 7-10%. И признава, че промоцията на "Техномаркет" е привлякла някои потребители, които иначе е нямало да извършат покупки. Според него голяма част от предлаганите от "Техномаркет" стоки са били мостри.       

Николай Китов смята, че трудно може често да се правят подобни разпродажби, тъй като се обезсмисля цялата идея. Но е сигурен, че догодина отново ще има подобна кампания. За потребителите подобни големи разпродажби ще са добро явление - след храните, облеклото, мебелите явно конкуренцията при електрониката е узряла и за открития отдавна метод за силни продажби - промоциите.

Каква година

И трите големи вериги за техника са единодушни, че въпреки очакванията за противното след великденската кампания не се отчита спад в оборота. Прогнозата е, че летните спортни състезания като европейското първенство по футбол и олимпиадата в Лондон традиционно стимулират продажбите на техника, най-вече на телевизори. Според Георги Милушев от "Зора" пазарът вече е излязъл от "страхливите позиции на кредитни институции и клиенти". През тази година компанията отчита растеж на продажбите на кредит от 2 до 4%.

Най-търсени и в трите вериги продължава да бъдат IT техниката и телевизорите. "Техномаркет" отчита спад от 10-15% през първите три месеца на годината, които обяснява с големите студове, забавените покупки и слабото строителство, което свива покупките на едрата бяла техника и уредите за вграждане. От "Технополис" пък казват, че отчитат малък растеж. Прогнозите за цялата година обаче са трудни и резервирани заради спадовете през предходната. Успех ще е, ако продажбите се задържат или леко пораснат.

Фотограф: Надежда Чипева

Червено. Това беше най-търсеният цвят миналия петък (13 април) в магазините на "Техномаркет" в страната. Червени бяха специалните стикери, маркиращи стоките с намаление до 50%, а в същия цвят са и тениските на служителите на веригата, които бяха най-дефицитната стока в този луд, луд ден. "Не мога, разберете, дърпат ме на всеки рафт", вдига рамене един от тях, докато отказва на едно семейство да отговори на въпросите им за намален телевизор. После се обръща към малката група хора, които го следват, и им казва с тон на ментор: "Вървете след мен до компютъра, защото иначе ще ме викнат за друго и ще ме изпуснете." В същото време няколко негови колеги свалят телевизори от стените и записват номерата на последни бройки хладилници и фурни, обградени от изпотени и превъзбудени купувачи. След опустелите рафтове с жълти листчета с промоционални цени започват опашките пред касите, които от един момент нататък не можеха да бъдат преодолени за по-малко от 30 минути.

Сцената се разиграва в столичен магазин на веригата, но можеше да е където и да било в страната в петък и събота, когато течеше една от най-големите разпродажби на техника досега. Въпреки не особено голямата реклама - няколко билборда, банера и тв клипа, и силното допълнение от "уста на уста", начинанието на "Техномаркет" да намали ударно цените на голям брой стоки привлече трескави тълпи навсякъде. И размърда иначе спадащите от три години продажби при бялата и черната техника.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

25 коментара
  • 1
    linderoth avatar :-|
    linderoth

    при тоя е кво каже КГБ

  • 2
    peho avatar :-|
    peho

    Хитър ход от Техномаркет. За два дни си разчистиха продуктите застояли от 2-3 години а и успяха и покрай тях да се отърват от всички мостри. Аз имам поръчани онлайн няколко дребни неща, да видим дали ще пристигнат.

  • 3
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    До коментар [#2] от "peho":

    Ами то така се прави по целия свят. В САЩ защо мислите са тези промоции -разчистване на застояли артикули без проблем, плюс солидна промоция на търговската марка.

  • 4
    siolen avatar :-|
    siolen

    Идеята е хубава, но това от което се опасяват търговците е това да не стане основното време за покупки - т.нар. отложени покупки.

  • 5
    banak avatar :-|
    петър палчев

    БРАВО ДАНО И ДРУГИ ВЕРИГИ ДА НАПРАВЯТ СЪЪЩОТО.

  • Георги Чобанов

    С "триста зора" и многочасово висене пред компютъра успях да направя запитвания(тъй като само до това ме допусна системата),но 7-ми ден няма отговор.Май въобще и няма да получа.

  • 7
    top_13 avatar :-P
    top_13

    Крайно време беше!Във време на криза такива промоции са разумен ход.На паркинга в Божурище нямаше място за паркиране...Направо избиха рибата.

  • 8
    exit13 avatar :-|
    exit13

    Щом си позволяват 50% отстъпка,смятайте какви надценки си слагат.

  • 9
    romeokton avatar :-|
    Romeokton

    До коментар [#6] от "gogodif":

    Няма да получиш. То беше лудница в магазините, кой ще ти гледа поръчки през сайта.

  • 10
    radoslav_avramov avatar :-|
    radoslav_avramov

    До коментар [#8] от "exit13":
    Не съм убеден, че 50% е реалистично. Ако става въпрос за батерии и дреболии за 5-10 лв - ок, ама за голяма техника - според мен няма как да е без загуба. Друг е въпроса, че при толкова много артикули едновременно, няма начин да се провери дали някой лаптоп или ТВ не му е изкуствено завишена нормалната цена, за да се получат 30-40% отстъпка. Например ако нормалната цена е 499 и промо 419 - това са около -16%; но ако нормалната цената изкуствено се вдигне на 599 - тогава до 419 са 30%!
    Ако мислите, че цените са надути - проверете цените в Медиа Маркт (където и да е), или Румъния (например altex.ro) - на нашите нива са. От друга страна - в Гърция и Турция техниката е чувствително по-скъпа, отколкото у нас.
    Не отричам, че в ТМ имаше много добри попадения, но все пак за всеки влак си има пътници - който обича сеира - нека се бута и нерви за 50-100 лв отстъпка (предполагам, че тези, които се редят за плазми и лаптопи не са социално слаби след като купуват такива уреди). Още повече, както казва и шефа на ТМ истинските хитове са свършили за 2 ч. - кажете ми какъв е смисъла да се буташ и ръгаш за нещо и като влезеш - да разбереш, че е свършило?!?
    Та няколко познати казаха, че като са видели лудницата са се отказали, а други са минали през конкурентите им Технополис и Зора.
    И като за край на коментара ми - преди 1-2 седмици Best Buy обяви, че затваря 50 големи филиала (въпреки Черните петъци или и заради тях), т.е. и бесните отстъпки си имат цена:
    http://www.investor.bg/sasht/337/a/best-buy-zatvaria-50-golemi-filiala,132375/


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK