Свитата дейност е довела ЖП холдинга на Васил Божков до 118 млн. лв. загуба
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Свитата дейност е довела ЖП холдинга на Васил Божков до 118 млн. лв. загуба

Според отчета холдингът има 122.6 млн. лв. дългове, които трябва да се погасят до края на годината.

Свитата дейност е довела ЖП холдинга на Васил Божков до 118 млн. лв. загуба

Повишението на разходите, съчетано с малко приходи, сериозно е ударило резултатите на компанията

Весела Николаева
5196 прочитания

Според отчета холдингът има 122.6 млн. лв. дългове, които трябва да се погасят до края на годината.

© Анелия Николова


Огромни задължения, двойно по-високи разходи и почти три пъти увеличение на загубата – това показва консолидираният отчет на "Железопътна инфраструктура-холдингово дружество" за миналата година. Компанията е контролирана от Васил Божков и, подобно на свързаните "Мостстрой" и "Холдинг Пътища", от доста време изпитва сериозни финансови затруднения. За някои от дружествата й вече има открита несъстоятелност и активите им се продават по искане на ОББ заради просрочени кредити.

Високи разходи

През миналата година "ЖП инфраструктура" е приключило със 117.5 млн. лв. загуба, при 41 млн. лв. за 2010 г. Причината е силното свиване на продажбите, докато в същото време разходите са скочили почти двойно до 128 млн. лв. (виж таблицата). Силно са се свили разходите за външни услуги, както и тези за заплати, но при голямо увеличение на тези за обезценка на активи и финансовите, общата стойност на похарчените средства е нараснала чувствително.

Само за лихви "ЖП инфраструктура" е платила 10.7 млн. лв. през миналата година, при 7 млн. лв. за 2010 г. Още 4.4 млн. лв. са отрицателните разлики от промяна на валутни курсове. Паричните потоци от оперативната дейност на холдинга са паднали десет пъти до едва 155 хил. лв., което е показател за силно свиване на работата на "ЖП инфраструктура".

Според отчета холдингът има 122.6 млн. лв. дългове, които трябва да се погасят до края на годината. От тях близо 94 млн. лв. са само тези към банки, с 18% повече, отколкото са били в края на предходната година. Много малко са обаче дългосрочните пасиви – едва 281 хил. лв., почти всички по отсрочени данъци.

И падащи активи

За миналата година активите на железопътната компания са паднали от 133 млн. лв. на едва 40.5 млн. лв. Причината е промяна в графа "Други" на текущите активи – там от над 71 млн. лв. не е останало абсолютно нищо. В бележките към отчета няма информация какво се включва в тази графа. Още по-голямото намаление е имало през миналата година при вземанията, а търговската репутация е паднала от 9.7 млн. лв. на 0 лв.

В доклада за дейността от холдинга посочват, че общо четири от дъщерните му дружества - "Ремонтно-възстановително предприятие Кьоне", "Национален изследователски институт по транспорта", "Завод за стоманобетонови конструкции и изделия" - Свищов, и "Локомотивен и вагонен завод" - Русе, имат неизпълнени парични задължения към холдинга. Освен това те са и съдлъжници по кредити към ОББ на обща стойност 33 млн. лв., имат дългове към НАП, Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол, както и към доставчици.

"ЖП инфраструктура" е публично дружество, но акциите му се търгуват много рядко. Последните сделки с тях са сключвани при цена 0.11 лв.

Финансови резултати
Показател (в хил. лв.)20112010
Загуба11746041271
Общи приходи1078324859
Общо разходи12792266237
Общи активи40512132902
Текущи задължения122630100564
- от тях към банки9378179400
Нетекущи задължения2811189
Източник: Консолидиран отчет на компанията

Огромни задължения, двойно по-високи разходи и почти три пъти увеличение на загубата – това показва консолидираният отчет на "Железопътна инфраструктура-холдингово дружество" за миналата година. Компанията е контролирана от Васил Божков и, подобно на свързаните "Мостстрой" и "Холдинг Пътища", от доста време изпитва сериозни финансови затруднения. За някои от дружествата й вече има открита несъстоятелност и активите им се продават по искане на ОББ заради просрочени кредити.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    izabell avatar :-|
    izabell

    Какви са тея екселски таблички?Къде е авторитета,лидера на дружеството Васил Божков да излезе и да защити това ,което е хранило,него и фамилията работниците?Подритваме Холдинга като нещо ненужно,и гледаме отстрани.
    Същевременно от гр.Други се харчи като за последно: за коне-4 милиона, за сега,за къща-3 милиона без поддръжката/или със, за купони всяка вечер и пари за момичета повече и от Брлускони, Сватби(не се знае колко) и там не по малко от стотина милиона.Живот и бизнес, за пример, на поколения.

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Ето пример за едно средностатистическо дружество от БФБ, в което трябваше да се инвестира Сребърният фонд "с цел по-висока доходност". Ако не ви харесва, има алтернативи - Ален мак, Енергони, Мостстрой, Алма-тур облигационна емисия...Бе направо да "инвестираш" и да пееш....

  • 3
    mak avatar :-|
    mak

    Това се случва когато нямаш протекциите на правителствата.До края на тази година и началото на следващата ще лъснат и други компании листвани на борсата - ако най после представят коректни отчети.Невръщане на кредити от крупни компании към банките,задаващи се фалити, симптомите за рецесия на икономиката, са лоши сигнали за всички българи.Правителството обаче не разчита тези сигнали и не предп риема никакви мерки.

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#3] от "mak":

    Колко и какви договори очакваш да възложи правителството, за да можеш да върнеш 118 милиона лева с лихвите? И то при положение, че на всеки търг тръжните книжа се купуват от по 200 компании, оферти подават по 20-30, а надценка е изпилена до едноцифрен %?

  • 5
    ugi avatar :-|
    ugi

    То е ясно, че се източват тези предприятия и се водят към умишлен фалит. Какви са тези 71 млн. в графа други, които изчезват за година при компания с приходи 150 хиляди?!?, които преди това са били милион и нещо.

  • 6
    brutester avatar :-P
    brutester

    До коментар [#4] от "cinik":

    Това което описваш е пазарна икономика от учебниците :)

    На мен ми е странно, как се правят разходи за 128 млн. лева за една година, при оборот от 10 млн. Отношението е почти 13:1

  • 7
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#6] от "brutester":

    С помощта на ЕЦБ Сребърният фонд ще бъде спасен, но за съжаление пенсионните фондове вече изгоряха, а с това и част от бъдещите ни пенсии. Голям дял от техните пари бяха "ффффкарани" в акции на БФБ, което беше голяма грешка в законодателството. Трябваше да се наложи ограничение, само на 10-те най-големи борси в света и само в компании от водещите индекси. Тук на местна почва веднага се заформят схеми тип "Бате, харе ъ измислиме нещо с твойо фонд, оти откак излезна новото ауди, моята скочубра всяка вечер ми пили нервите ъ и го купим, ъ му е*еш майката! Кво, викаш парите били на работещите? Мани ги тея боклуци бе, они са сфффкинали секи ъ ги краде и е*е хъ-хъ-хъ..."


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK