Пазарът на потребителска електроника буксува
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пазарът на потребителска електроника буксува

Най-силно нараства сегментът на таблетите

Пазарът на потребителска електроника буксува

Според изследователската компания BMI сегментът е в застой, докато според някои от големите вериги магазини има лек ръст на продажбите

Юлиян Арнаудов, Константин Николов
5151 прочитания

Най-силно нараства сегментът на таблетите

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Пазарът за потребителска електроника в България ще достигне 1.3 млрд. долара през 2012 г., се посочва в доклад на изследователската компания Business Monitor International (BMI). За сравнение, според BMI през 2010 г. този сегмент се оценява на 1.2 млрд. долара, като същата стойност се запазва и през 2011 г. Въпреки това изследователската компания прогнозира, че пазарът ще се съживи през следващите години и през 2016 г. ще достигне 1.7 млрд. долара.

Тежко минало

Изминалата година е била тежка за веригите магазини за техника, като българските семейства увеличават спестовността си и намаляват покупките на нова електроника заради високата безработица и инфлацията на цените на основни стоки. Това се потвърждава и от запазването на стойността на пазара през последните две години, показват данните на BMI. Според изследователската компания водещият играч на пазара K&K Electronics ("Техномаркет Европа") отчита 10% спад в търсенето през изминалата година. Веригата магазини "Плесио" пък регистрира eдва 2% ръст на продажбите на годишна база през 2011 г., показват данните на BMI, за които финансовата година приключва в началото на април. От "Плесио" коментират, че въпреки кризата и намаленото търсене отчитат над 10% ръст в продажбите през първото тримесечие на 2012 г. спрямо предходните три месеца. "Технополис" не се ангажира с точен коментар, като според компанията "ръстът е едноцифрен, който варира между 5 и 6%". Според съсобственика на "Техномаркет" Николай Китов приходите са намалели с 10-15% през първите три месеца на 2012 г.   

Двуцифрен спад при компютрите

Продажбите на персонални компютри (РС) се свиват с двуцифрено число през третото финансово тримесечие на 2011 г. (последните три месеца на миналата година). "Тенденцията за спад на продажбите на РС-та не е уникална за България и тя е наложена от технологична гледна точка, поради актуалността на новите мобилни умни устройства", коментира за "Капитал Daily" Николай Тотов, маркетинг мениджър на "Плесио". Според него продажбите на персонални компютри за първото тримесечие на 2012 г. (януари - март) на компанията са отчели драстичен спад, който е не по-малък от една трета от реализираната продукция за предходния период. Веригата магазини отчита и подобно силно понижение спрямо реализирането на нетбуците на пазара. Тотов коментира, че това се дължи на актуалността на таблетите, които изяждат от пазарния им дял. Продажбите на нетбуците в "Плесио" са спаднали с 50% през първите три месеца на настоящата година. Повечето запитани вериги обаче допълват, че продажбите на лаптопи остават стабилни и дори отчитат значителен ръст, без да конкретизират.

Силен интерес към смартфони и таблети

За сметка на РС-тата смартфоните и таблетите се радват на засилен интерес. Те са с най-голям растеж на продажбите според "Плесио" като и двата сегмента отчитат увеличение с над 300%. Подобна тенденция отбелязват и от "Мултирама", без да предоставят конкретни числа. Най-търсени продукти през първото тримесечие на 2012 г. са смартфоните с операционна система Android, по-конкретно HTC One X, а при таблетите това е новият iPad, коментира Тотов. "На първо място по продажби са телевизорите, следвани от лаптопите, пералните и таблетите", коментира съсобственикът на "Технополис" Божидар Колев. Той също така очаква покрай големите спортни събития това лято – лятната олимпиада в Лондон и европейското първенство по футбол в Украйна и Полша – да се увеличат продажбите на телевизори. "Техномаркет" също отчита растеж на продажбите на IT техника и телевизори за сметка на спада на вградените уреди и едрата бяла техника. Около великденските празници веригата направи първата голяма разпродажба на българския пазар по подобие на Черния петък в САЩ, на която пусна с големи намаления над 2000 стоки (от общо над 15 000 артикули). За двата дни на кампанията са били продадени 80 000 стоки, а приходите достигнаха 15 млн. лв., от които 12.5-13 млн. лв. от стоките на промоция, казва Китов. Според Мария Синигерова, маркетинг мениджър на "Мултирама", през 2012 г. не се очаква драстична промяна на пазара спрямо предходната година независимо от прогнозираното леко съживяване през третото тримесечие.

Пазарът за потребителска електроника в България ще достигне 1.3 млрд. долара през 2012 г., се посочва в доклад на изследователската компания Business Monitor International (BMI). За сравнение, според BMI през 2010 г. този сегмент се оценява на 1.2 млрд. долара, като същата стойност се запазва и през 2011 г. Въпреки това изследователската компания прогнозира, че пазарът ще се съживи през следващите години и през 2016 г. ще достигне 1.7 млрд. долара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    ariman_info avatar :-?
    Ariman

    Реално Техномаркет изядоха ръста за средващото тримесечие, защото отложеното потребление ескалира в по-ранна в покупка с отстъпка, къде сте виждали иначе АйПад за 500 лева, последен модел лаптоп Дел за под 700 лв или ТриДе телевизор под 1000 лева?

  • 2
    dtomov avatar :-|
    dtomov

    Само да не е ръст за следващите 6 месеца, и да чакаме Коледа.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK