Пазарът за потребителска електроника в България ще достигне 1.3 млрд. долара през 2012 г., се посочва в доклад на изследователската компания Business Monitor International (BMI). За сравнение, според BMI през 2010 г. този сегмент се оценява на 1.2 млрд. долара, като същата стойност се запазва и през 2011 г. Въпреки това изследователската компания прогнозира, че пазарът ще се съживи през следващите години и през 2016 г. ще достигне 1.7 млрд. долара.
Тежко минало
Изминалата година е била тежка за веригите магазини за техника, като българските семейства увеличават спестовността си и намаляват покупките на нова електроника заради високата безработица и инфлацията на цените на основни стоки. Това се потвърждава и от запазването на стойността на пазара през последните две години, показват данните на BMI. Според изследователската компания водещият играч на пазара K&K Electronics ("Техномаркет Европа") отчита 10% спад в търсенето през изминалата година. Веригата магазини "Плесио" пък регистрира eдва 2% ръст на продажбите на годишна база през 2011 г., показват данните на BMI, за които финансовата година приключва в началото на април. От "Плесио" коментират, че въпреки кризата и намаленото търсене отчитат над 10% ръст в продажбите през първото тримесечие на 2012 г. спрямо предходните три месеца. "Технополис" не се ангажира с точен коментар, като според компанията "ръстът е едноцифрен, който варира между 5 и 6%". Според съсобственика на "Техномаркет" Николай Китов приходите са намалели с 10-15% през първите три месеца на 2012 г.
Двуцифрен спад при компютрите
Продажбите на персонални компютри (РС) се свиват с двуцифрено число през третото финансово тримесечие на 2011 г. (последните три месеца на миналата година). "Тенденцията за спад на продажбите на РС-та не е уникална за България и тя е наложена от технологична гледна точка, поради актуалността на новите мобилни умни устройства", коментира за "Капитал Daily" Николай Тотов, маркетинг мениджър на "Плесио". Според него продажбите на персонални компютри за първото тримесечие на 2012 г. (януари - март) на компанията са отчели драстичен спад, който е не по-малък от една трета от реализираната продукция за предходния период. Веригата магазини отчита и подобно силно понижение спрямо реализирането на нетбуците на пазара. Тотов коментира, че това се дължи на актуалността на таблетите, които изяждат от пазарния им дял. Продажбите на нетбуците в "Плесио" са спаднали с 50% през първите три месеца на настоящата година. Повечето запитани вериги обаче допълват, че продажбите на лаптопи остават стабилни и дори отчитат значителен ръст, без да конкретизират.
Силен интерес към смартфони и таблети
За сметка на РС-тата смартфоните и таблетите се радват на засилен интерес. Те са с най-голям растеж на продажбите според "Плесио" като и двата сегмента отчитат увеличение с над 300%. Подобна тенденция отбелязват и от "Мултирама", без да предоставят конкретни числа. Най-търсени продукти през първото тримесечие на 2012 г. са смартфоните с операционна система Android, по-конкретно HTC One X, а при таблетите това е новият iPad, коментира Тотов. "На първо място по продажби са телевизорите, следвани от лаптопите, пералните и таблетите", коментира съсобственикът на "Технополис" Божидар Колев. Той също така очаква покрай големите спортни събития това лято – лятната олимпиада в Лондон и европейското първенство по футбол в Украйна и Полша – да се увеличат продажбите на телевизори. "Техномаркет" също отчита растеж на продажбите на IT техника и телевизори за сметка на спада на вградените уреди и едрата бяла техника. Около великденските празници веригата направи първата голяма разпродажба на българския пазар по подобие на Черния петък в САЩ, на която пусна с големи намаления над 2000 стоки (от общо над 15 000 артикули). За двата дни на кампанията са били продадени 80 000 стоки, а приходите достигнаха 15 млн. лв., от които 12.5-13 млн. лв. от стоките на промоция, казва Китов. Според Мария Синигерова, маркетинг мениджър на "Мултирама", през 2012 г. не се очаква драстична промяна на пазара спрямо предходната година независимо от прогнозираното леко съживяване през третото тримесечие.
Пазарът за потребителска електроника в България ще достигне 1.3 млрд. долара през 2012 г., се посочва в доклад на изследователската компания Business Monitor International (BMI). За сравнение, според BMI през 2010 г. този сегмент се оценява на 1.2 млрд. долара, като същата стойност се запазва и през 2011 г. Въпреки това изследователската компания прогнозира, че пазарът ще се съживи през следващите години и през 2016 г. ще достигне 1.7 млрд. долара.
2 коментара
Реално Техномаркет изядоха ръста за средващото тримесечие, защото отложеното потребление ескалира в по-ранна в покупка с отстъпка, къде сте виждали иначе АйПад за 500 лева, последен модел лаптоп Дел за под 700 лв или ТриДе телевизор под 1000 лева?
Само да не е ръст за следващите 6 месеца, и да чакаме Коледа.