Жълтото е новото сиво
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Жълтото е новото сиво

И държавата, и браншът подкрепят идеята да се въведе отново патентен данък за таксиметровите услуги

Жълтото е новото сиво

Държавата ще търси начини да изсветли бизнеса на таксита

Калина Горанова
5637 прочитания

И държавата, и браншът подкрепят идеята да се въведе отново патентен данък за таксиметровите услуги

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Държавата ще търси начини за повече контрол над шофьорите на таксита и за увеличаване на данъчните постъпления от таксиметровите услуги. Това стана ясно по време на обсъждане на проблемите в бранша в Министерството на транспорта, информационните услуги и съобщенията.

Причината да се повдигне отново въпросът за регламентирането на таксиметровите превози са зачестилите инциденти спрямо клиентите на тази услуга. Зам.-министърът на транспорта Камен Кичев посочи, че идеите на министерството предвиждат водачи, които са били осъждани, в момента има дело срещу тях или нямат книжки, да не могат да практикуват тази професия. Кичев смята, че е възможно да се помисли и за по-висок образователен ценз на таксиметровите водачи.

При последните промени в регламентите се въведе пределна цена на таксиметровия превоз. Тя се определя от общините, а целта е да се намали броят на автомобилите, които возят на необосновано високи цени. Проблем обаче все така остава ниската събираемост на данъците от шофьорските услуги. Причината за това е, че повечето от големите фирми, които имат лиценз за превозвачи, не наемат шофьорите, а им предоставят възможността да возят от името на компанията, но за собствена сметка. Така плащането към бюджета е ангажимент на шофьорите, които се регистрират като фирми. Чести обаче са практиките фирмите да се регистрират на името на подставени лица или дружествата да се закриват преди периода за плащане на данъците, а впоследствие се откриват нови, обясниха представители на бранша. Така отново се стигна до идеята да се въведе отпадналият преди десетина години патентен данък за този тип услуги, така че общините да си гарантират някакви сигурни постъпления. По думите на Румен Крумов, председател на Националния съюз на превозвачите, с отпадането на патентния данък "се е легализирала перфектна манифактура за нови и нови фирми, върху които на практика няма контрол".

Кой има интерес от хаоса

Обсъждането се превърна в арена на спорове между различните представители на бранша и отговорните ведомства като министерството, Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" и Народното събрание. Институциите дори бяха окачествени като организирана престъпна група, която защитава интересите на определен кръг големи играчи на пазара. Автор на това изказване беше Яне Янков от Националната федерация на таксиметровите шофьори и собственик на такситата "ОК Суперлукс".

Превозвачите се усъмниха в желанието на държавата да събира повече данъци от такситата, тъй като Министерството на финансите все още не е започнало работата си върху наредба и законови промени, които да позволят касовите апарати в автомобилите да се вържат с приходната агенция. Представители на таксиметровите фирми видяха и опит да се защитят интересите на лизинговите компании заради нежеланието на министерството да отпадне задължението автомобилът, който управляват, да не е на повече от 10 години.

Контрол на дребно

Не липсваха и предложения "Автомобилна администрация" да бъде елиминирана като контролен орган на таксиметровите превози и тази дейност да бъде поверена изцяло на общините и на органите на КАТ. "Ние по никакъв начин няма да абдикираме от контрола на пътя на таксиметровите услуги", отговори на предложението Камен Кичев. Таксиметрови превозвачи обаче отправиха критики към методите на контрол на агенцията към транспортното министерство. Обвиненията са, че тя обръща голямо внимание на дребните детайли по автомобила, като стикерите например, но не и на сериозните проблеми като това как да бъде изваден бизнеса на светло. "Има 99% сива икономика в бранша. Агенцията проверява всички документи за превоз, но има фалшиви фирми, които извършват от името на превозвача дейност и са на сиво, но няма как да ги хванете и няма как да ги установите, тъй като вие нямате такива правомощия", заяви председателят на независимия транспортен синдикат "Авто 94" Димчо Иванов. Превозвачите ще могат да изпратят предложенията си за нормативни промени в писмен вид, които впоследствие ще бъдат публикувани на сайта, преди да започне поредното пренаписване на изискванията към такситата.

Държавата ще търси начини за повече контрол над шофьорите на таксита и за увеличаване на данъчните постъпления от таксиметровите услуги. Това стана ясно по време на обсъждане на проблемите в бранша в Министерството на транспорта, информационните услуги и съобщенията.

Причината да се повдигне отново въпросът за регламентирането на таксиметровите превози са зачестилите инциденти спрямо клиентите на тази услуга. Зам.-министърът на транспорта Камен Кичев посочи, че идеите на министерството предвиждат водачи, които са били осъждани, в момента има дело срещу тях или нямат книжки, да не могат да практикуват тази професия. Кичев смята, че е възможно да се помисли и за по-висок образователен ценз на таксиметровите водачи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    penkagk avatar :-|
    penkagk

    Отново става дума за лоши правила и слаб контрол!

    Няма ясни изисквания към таксиметровите компании и напоследък все по-често се появяват новини за неквалифицирани или дори уличени в престъпления шофьори...
    Таксиметровите шофьори са използвани "на сиво" от (скрито) големите таксиметрови компании и търсят начини да се спасяват...

  • 2
    epoc avatar :-|
    epoc

    Вчера тоя ило някой подобен на него го слушах по радиото и се смях, смях....
    Столична община да си направела план колко хора щели да почнат да ползват новата линия на метрото. Да се направел подробен анализ на пътникопотока. Оттам да решели колко души щели да имат нужда от таксита, но тези таксита да не били повече от едно на 5-6 хиляди души. Шофоьорите да кандидатствали за лиценз, като тези с по-новите коли да имали преди ство пред тези с по-старите(ама възраст за такситата никой не иска да сложи)....Изобщо цирк.

    Таксито е услуга, която или ползваш, или не. Няма никакъв смисъл да се обвързва с броя пътници в градския трнаспорт, те може да са някакъв ориентир, но това не значи автоматично, че тези, които не ползват градски транспорт, автоматично се качват на жълтите таратайки. Така че анализа колко коли да има да си го направят таксиметровите фирми - който печели - печели, който не - да хлопва кепенците. А че имало шофьори, които карат без книжки, е проблем на КАТ и слаб контрол. Да не говорим, че ако има дело срещу теб, не може да те наказват, поне докато не приключи делото с осъдителна присъда.

  • 3
    chievo avatar :-|
    Chievo

    До коментар [#2] от "epoc":

    Явно си доста незапознат с бранша.

    Такситата имат нужда от регулация като брой. Щото в момента имаме таксита като брой наполовина на тези в Мексико Сити, а пък населението ни е 20 пъти по-малко. В Ню-Йорк, за да станеш такси, трябва да си купиш т.нар. medallion, който струва около 200 000 долара.

    Крайно време е да се спре практиката куцо, кьораво и сакато да си боядисва колата в жълто и да се прави на такси, без да знае, къде се намира НДК.

    Анализът на връзката такси - градски транспорт е задължителна, а лицензирането е повече от добра идея. Такситата са една от причините за задръстванията в София. Добре би било част от хората да слязат от таксита и да се качат на метро или трамвай.

  • 4
    jikata2 avatar :-|
    jikata2

    До коментар [#3] от "Chievo":

    Тва е доста смело изказване, може ли да посо4и6 някакво изследване ?

    Или говори6 наизуст ???

    "Анализът на връзката такси - градски транспорт е задължителна" - тва сигурно си го сънувал сно6ти, а :) Ако не дай линк към такъв анализ (за Мексико Сити или Ню-Йорк примерно) - там явно си спец ....

    "Такситата са една от причините за задръстванията в София." - дабе, сутрин има 50 таксита пред мен и 100 зад мене ....

    6тото те като нямат изследвания на връзката такси - градски транспорт и въртят празни, само за да праят калабалък. Демек гледат да се повозят преди да си им продал "т.нар. medallion".

  • 5
    epoc avatar :-|
    epoc

    До коментар [#3] от "Chievo":

    В момента всяко софийско такси има по един стикер "столична община номер незнамсикойси" лепнат отзад на багажника, тоест и в момента се регулират нещата. Само че очевидно се регулират лошо и целта е да се вземат едни пари от едни разрешителни/лицензи.

    В такъв случай не виждам къде е проблема - да вдигнат цените на лицензите и после яки глоби за нередовните. Ама за това се иска и някой да проверява, а не просто да се печатат едни стикери и да се прибират пари на гише....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK