Продажбите на iPhone удвоиха печалбата на Apple

Приходите от азиатските пазари са скочили пет пъти

Финансовите резултати на компанията надхвърлиха очакванията на анализаторите.
Финансовите резултати на компанията надхвърлиха очакванията на анализаторите.    ©  Michaela Rehle
Финансовите резултати на компанията надхвърлиха очакванията на анализаторите.
Финансовите резултати на компанията надхвърлиха очакванията на анализаторите.    ©  Michaela Rehle

Финансовите резултати на американската компания Apple надхвърлиха значително очакванията на анализаторите, като причина за това са най-вече по-големите продажби на iPhone, особено в Китай, Тайван и Хонконг, където постъпленията са скочили пет пъти - до $ 7.9 млрд., съобщиха световните агенции.

През второто тримесечие на фискалната година приходите са нараснали с 59% на годишна база и са достигнали $39.2 млрд., докато средната прогноза на анализаторите, анкетирани от Reuters, беше за $36.8 млрд. Брутните маржове през периода са се покачи до 47.4% от 41.4% година по-рано, надминавайки средната прогноза на Уолстрийт за 42.8%.

Нетната печалба на компанията нарасна с 94 на сто, до 11.6 млрд. долара или 12.30 долара на акция, при 6 млрд. или 6.40 долара на акция година по-рано.

Отличните резултати доведоха до 7% скок на акциите на компанията - до $ 601, възстановявайки част от загубите от последните две седмици.

За второто тримесечие Apple е продала 35.1 млн. iPhone, което представлява около половината от приходите на компанията за периода, докато анализаторите на Уолстрийт очакваха 30 млн. Мнозина инвеститори се опасяваха от засилване на конкуренцията от телефони с Android на Google, произвеждани от компании като Motorola Mobility и Samsung Electronics, които може да окажат натиск върху маржовете и да отнемат от пазарния дял на Apple.

"Това показва, че те са в състояние да поддържа ценовата си политика без компромис по отношение на растежа", каза за Reuters Майкъл Холт, анализатор в Morningstar. "По света има по-евтини алтернативи на продуктите на компанията, които все повече се налагат и притеснението беше, че Apple може да заложи на продажби на по-стари модели, за да бъде по-конкурентна. Но общият брутен марж и средният приход от устройство показват, че това не се случи", добави Холт.

Apple продаде 11.8 млн. iPad-а от най-новата версия, които бяха пуснати в продажба в средата на март, но средната прогноза беше за 13 милиона. "Няма съмнение, че за коледните празници и последното тримесечие Apple се представя много добре, но също така вече се вижда, че се достига насищане с настоящия продукт – iPad", казва Патрик Бекер от Becker Capital Management.

"Сега компанията навлиза в период на преход, в който няма да представи нов вид устройство и тепърва предстои да видим как ще се справят. Безспорно бяха изключително успешни в налагането на нови продукти, които повишаваха цената на акциите им", смята Бекер.

В отговор на опасенията, че компаниите, занимаващи се с пренос на данни могат да намалят субсидиите за iPhone, като по този начин свият маржа на печалбата на Apple, главният изпълнителен директор Тим Кук заяви, че субсидиите не са големи така или иначе и това няма да се отрази на маржа. А що се отнася до съдебните битки за патентите с конкурентите, произвеждащи телефони на базата на Android, Кук обясни, че предпочита те да бъдат уредени бързо и справедливо. Компанията се съди с няколко производители на телефонни, включително Samsung, HTC Corp и Motorola в САЩ и други страни.

Още от Капитал

Данни отложено гледане

Данни отложено гледане