Източване до последно
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Източване до последно

Управителите на БДЖ "Товарни превози" Пламен Джуров (вдясно) и Ивайло Иванов ще съкращават провинилите се служители <br>

Източване до последно

Известните от години схеми за кражба на гориво от БДЖ започнаха да се разплитат предприватизационно

Калина Горанова
6920 прочитания

Управителите на БДЖ "Товарни превози" Пламен Джуров (вдясно) и Ивайло Иванов ще съкращават провинилите се служители <br>

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Кражбите на гориво от служителите на Българските държавни железници (БДЖ) ощетяват дружеството с по 2 мнл. лв. на година. Това съобщиха директорите на БДЖ "Товарни превози" Пламен Джуров и Ивайло Иванов след няколкото шумно анонсирани акции през последните дни в локомотивни депа в страната. За проблема всъщност се знае от години. Това се доказва и от неустойките, от по 45-50 хил. лв. на месец, които компанията плаща на клиентите си "ОМВ България" и "Лукойл", тъй като кражбите не са само от локомотиви на дружеството, но и от цистерните на търговците на горива. 

Предприватизационна серия

С наближаването обаче на процедурата по приватизация на товарните превози ръководството на компанията стана доста активно в опитите си да идентифицира нарушителите. Така преди няколко дни в депото в Свиленград е засечена кражба на 90 литра гориво. Последва акция в Дупница, където са присвоени 59 литра, а вчера на гара Илиянци е регистрирана кражба на 130 литра. Именно на гарата в Илиянци стават и кражбите от цистерните на ОМВ и "Лукойл". Кражбите на гориво от служителите на БДЖ логично са най-много в неелектрифицираните райони като Дупница – Кулата и Димитровград – Свиленград. Те обаче не са единственият проблем. Неустойките, които компанията плаща на месец, са около 70 хил. лв. Липси се регистрират при превозването на черна и бяла техника и авточасти, обясни Джуров. Крадат се и части за ремонт на вагони. "Мерките срещу злоупотребите в "БДЖ Товарни превози" са с цел да излезе дружеството на печалба и да се намалят разходите", заяви изпълнителният директор на дружеството Пламен Джуров. Председателят на СД на "Холдинг БДЖ" Владимир Владимиров пък допълни, че по този начин купувачите ще разберат, че в дружеството ще се правят реформи до последния момент и така се разкриват проблемните места в компанията, с които инвеститорът ще се сблъска след приватизацията. Владимиров заяви, че има реален интерес към компанията, като всички спрягани по медиите имена са потенциално възможни.

Кандидатите

В списъка с потенциални български купувачи до момента попаднаха банкерът Цветан Василев, Първа инвестиционна банка (покрай връзката с "Надин" и "Кремиковци"), както и консултантът на руската ВТБ Милен Велчев, за когото двама независими източника посочиха, че е говорил за интерес на клиента си към "Товарни превози". В списъка на чуждите инвеститори пък се спрягат компании от Турция, Испания, Австрия.

Кражбите на гориво от служителите на Българските държавни железници (БДЖ) ощетяват дружеството с по 2 мнл. лв. на година. Това съобщиха директорите на БДЖ "Товарни превози" Пламен Джуров и Ивайло Иванов след няколкото шумно анонсирани акции през последните дни в локомотивни депа в страната. За проблема всъщност се знае от години. Това се доказва и от неустойките, от по 45-50 хил. лв. на месец, които компанията плаща на клиентите си "ОМВ България" и "Лукойл", тъй като кражбите не са само от локомотиви на дружеството, но и от цистерните на търговците на горива. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • 1
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    Чак ми е чудно как все още има подвижен състав в БДЖ - там се краде на поразия и това се знае от всички, а почти никакви мерки не се вземат толкова години вече...

  • 2
    npaine avatar :-|
    NPaine

    Мога да се обзаложа, че след като бъде приватизирана БДЖ Товарни превози и минат приличен брой години, държавата ще реши да създава наново и на зелено нов държавен, товарен жп превозвач.

    Не че се съм против приватизацията на БДЖ ТП, напротив - просто нещата се вършат на парче, без стратегия и визия, гасят се пожари, без изобщо да се мисли къде ще сме след 5/10/15 години, само и само да бъдат задоволени краткосрочни печалбарски интереси на отбран кръг "потенциални инвеститори".

    Казаното важи не само за приватизацията на БДЖ, а гасенето на пожари като метод на управление се превърна в запазена марка на Герб.

  • 3
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    До коментар [#1] от "geordgeo": 1 или 2 са сферите където се е крадяло повече през последните 20 години. Но досега БДЖ изпадаха от фокуса на вниманието. Трябваше да дойде РЕАЛНИЯ фалит за да започне да се рови и говори. Една истина отпреди 20 години - ОБЩИЯ ВАГОНЕН ПАРК на СИВ! Няколко десетки хиляди вагони (неофициална задаца - да пренесе дивизиите на Червената армия), собственост на страните-членки но управлявани от Организацията. Нашият дял се невидя.

    До коментар [#2] от "NPaine": НЯМА ВИЗИЯ! Имаме да правим 3 (три) тунела и да доизградим 92 км. ж.п.линии. КОНКРЕТНО: Вакарел, Петрохан и Троян-Кърнаре.

    С 1-ят тунел намаляване трасето София-Пловдив с 27 км. и съкращаваме пътя с 35 мин. С 2-ят скъсяваме София-Видин с 81 км. и избягваме Искърското дефиле. С 3-ят правиме връзка между Южна и Северна България. Пловдив-Плевен за 2 часа и 20 мин. И даваме възможност София- Горна Оряховица-Варна да се намали като времетраене с 2 часа и 40 мин.

    И това са проекти от 1982 година!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#1] от "geordgeo":

    Как иначе заплатите постоянно пристигат с 6 месеца закъснение и въпреки това никой не бърза да напуска...Кражби и/или работа на друго място, докато ти тече стаж за тежък, "висококатегориен труд".

    А щом БДЖ има 100-тина изправни дизелови локомотива и с горивото за тях са се развихрили такива схеми, то сети се в Софийски градски транспорт какво става, където въртят 1000 икаруса....

  • 5
    ivaylo.hristov avatar :-|
    Ивайло Христов

    До коментар [#1] от "geordgeo": Именно за това трябва да се приватизира. Когато е под държавната шапка няма воля нещата да се правят по правилния начин.

  • 6
    anihilator_jack avatar :-|
    anihilator_jack

    До коментар [#3] от "kardinalat":

    Бе те през 50те изоставят почти построени 2000 км железен път па ти за некви проекти от 80те си се закъхарил. Железниците се източват стабилно още от времето на Гошо Тарабата и резултатът ни е известен.
    А Петрохан нито в тоя нито в другия живот ще се случи.

  • 7
    anihilator_jack avatar :-|
    anihilator_jack

    До коментар [#4] от "cinik":

    То да беше само дизел - на електровозите източват трансформаторното масло. Заради това не могата да се охлаждат като хората и се палят.

  • 8
    borabora54 avatar :-P
    borabora54

    Хайде сега приватизаторите да посочат в кои европейски страни основната железопътна компания е частна? Занемаряването на БДЖ-то въпреки безбройните му плюсове си е поредната умишлено сътворена далавера заради некви кинти, които некви тапири да гушнат... И естествено да съсипят всичко... Па как за толкова години някои не проумяха, че тая схема се прави нарочно... И е най-балъшката, щото няма читав аргумент ЗА.... Петрола като се вдига непрекъснато, има ли по-добра перспектива от железниците? В Европа непрекъснато строят нови скоростни трасета, та дори и до Москва пуснаха TGV, тука още се водят "концептуални" спорове... Тука още се умува... Някакви кретени гастролират и "задълбочено обясняват" кое не ставало и как не било добре... Това са мошеници и нищо повече... Крадяло се гориво... сега се сетиха... Ако беше всичко електрифицирано - ток ли щяха да крадат, а?

  • 9
    mima2 avatar :-|
    Горгона Медуза

    По принцип БДЖ-то трябва да си е държавно, но в случая държавата ни явно не успява да го стопанисва правилно и да налага нужния контрол. По-добре да отиде в частни ръце, за да има надежда малко да се оправи най-използвания транспорт, но в никакъв случай не трябва да го взимат чужди фирми, особено руски или турски.

  • 10
    Miles avatar :-|
    Милен

    приватизацията на Товарни превози е спешна! държавата се е доказала като лош стопанин на железницата, независимо дали става дума за пътнически или товарни превози и в този ред на мисли, колкото по-скоро се продадат и пътнически, толкова по-добре за всички нас!


    До коментар [#2] от "NPaine":

    а аз мога да се обзаложа в обратното! именно при товарните превози има доста силна конкуренция и не виждам държавата може да се конкурира с всички?! а ако не се лъжа става дума за 3 или 4 фирми при товарните превози


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK