Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
29 27 апр 2012, 17:31, 30408 прочитания

Голямата кабелна разпродажба

Консолидацията на пазара за доставка на интернет и телевизия продължава, но големите сделки остават в миналото

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Инфографика

Инфографика



Повече от десетилетие след като на тогава тромавия телекомуникационен пазар в България се появиха първите малки доставчици на интернет и кабелна телевизия, сега техният бизнес е достигнал критичната точка на конкуренцията - онзи етап, когато нароилото се множество играчи започва постепенно да се консолидира. Бавно, но сигурно, леко пренебрежително наричаните кабеларки стават собственост на по-големите компании от бранша. Моментът, в който собствениците им осъзнаха, че романтичният етап от бизнеса е отминал и той вече "ерозира" от силната конкуренция и ниските цени, съвпадна с момента, когато по-големите телекоми се оказаха притиснати от намаляващи заради стагнацията приходи и засилваща се регулация и решиха да потърсят допълнителни източници на пари, навлизайки в нови сегменти на пазара. Така купувачите са готови да купуват, продавачите - да продават, и сделките, макар и не задължително големи, са чести. За щастие на потребителя обаче засега няма сигнали неизбежната консолидация да доведе до по-високи цени или по-лошо качество на услугата.  

Малките господари на голямото шоу


За да стартира фирма за доставка на интернет и телевизия, няма нужда от лиценз или каквото и било одобрение от някой регулатор. Бизнесът е на уведомителен режим към Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). По нейни данни към момента в публичния регистър на предприятията, заявили намерение да предоставят услуги чрез кабелна мрежа за пренос на данни, има 736 фирми, а трите най-разпространени технологии за достъп до клиентите са предлаганият от БТК ADSL, добре познатият LAN - кабелна мрежа за пренос на данни, и CaTV - кабелна мрежа да осигуряване на радио- и телевизионни програми. Именно сравнително късното въвеждане на ADSL от историческия оператор през 2004 г. по мнение на регулатора е причина още от началото на века в България лесно и бързо да започне навлизането на LAN мрежите. Много от потребителите всъщност не се интересуват по каква технология получават интернет и телевизия - за тях важното е да имат и двете. Именно затова и от около две години участниците на пазара се стремят да предложат пакетна услуга.

Кой кой е

Макар и да няма точен анализ на сектора, като най-големи участници в него се оформят няколко компании: БТК, "Мобилтел", "Булсатком" и "Близу". Пак те са и най-активните в процеса на консолидация. Това, което бавно, но сигурно се случва вече от две години, е, че именно тези играчи постепенно изкупуват по-малки оператори, техните мрежи или части от мрежите и съоръженията им. Същите компании използват и втория възможен метод за по-широко навлизане на пазара -  изтласкването на останалите чрез изграждане на повече собствена инфраструктура. По информация от секторно проучване, поръчано от един от големите оператори, към края на 2011 г. около 22% от пазара за доставка на интернет като брой абонати се държи от ADSL-а на БТК, 15% има "Близу", 9% - "Мобилтел", и 6% - "Булсатком". Следващите в класацията са с едва малко над 1 на сто от пазара. При разпространението на телевизия пък най-голям е сателитният оператор "Булсатком" с 35% от абонатите, следван от "Близу" с 18.5%, БТК с 5.1%, СКАТ с 3.1%, "Опти Спринт" с 2.6%, и М Sat с 1.9%. Тук "Мобилтел" е на 16-ото място с около 1 на сто от абонатите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Предизвикателства за преминаване към публичния облак - теория и практика Предизвикателства за преминаване към публичния облак - теория и практика

Компаниите увеличават разходите си за ИТ средно с 30%, с масовото навлизане на облачните услуги

28 май 2020, 271 прочитания

Нови правила в бизнеса с хранителни продукти 1 Нови правила в бизнеса с хранителни продукти

Парламентът прие окончателно Закона за храните с нови регулации в превоза на продукти и онлайн търговията и по-високи санкции за нарушителите

27 май 2020, 1196 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Пръв сред неравни

България предлага един от най-качествените и най-евтини интернет услуги в света

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10