С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
124 27 апр 2012, 17:33, 38013 прочитания

Победата на веригите

Търговията на дребно вече еднозначно е доминирана от големи европейски компании

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Преди 15 години мястото, на което тази седмица премиерът Бойко Борисов разведе председателя на Европейския съвет Херман Ван Ромпой и свитата си, където с тържество и освещаване откри новата спирка на метрото, беше една гола ливада. Равна площ в кал и трева, оградена с още трева и още кал. Мисълта дотам да се стига с метро беше достойна на фантастичен роман.

Точно там започна новата история на така наречената модерна търговия, когато германската верига Metro (да не се бърка с транспортното средство) реши да отвори първия си магазин в България. Моментът беше непосредствено след Виденовата зима, а потреблението се въртеше около хляба и млякото.


След това търговията започна лека-полека да се развива. Появиха се първите български вериги, с плахи стъпки занавлизаха и някои чужди. После българските пораснаха, влязоха и други чужди, но бизнесът беше основно доминиран от бакалиите и пазарите.

Точно 15 години по-късно може да се постави едно ново начало. Търговията на дребно вече еднозначно е доминирана от големите международни вериги. Те ще растат още, а тенденцията изглежда необратима.

Германска четворка



Събрани на едно място, данните за приходите на търговските вериги за изминалата 2011 г. рисуват интересна картина. За пръв път топ четири местата на най-големите търговци са заети от чужди компании. В топ десет пък българските фирми са само три – "Фантастико", "Европа" и CBA.
Според данните на агенцията за маркетингови и пазарни изследвания ICAP Bulgaria* през миналата година на първо място по оборот сред вергиите за бързооборотни стоки се нарежда Kaufland. Досега тази позиция винаги се държеше от Metro Cash&Carry. През последните години Metro обаче отчиташе спад в оборота, докато конкурентът Kaufland в изпълнение на агресивната си стратегия за бърза експанзия правеше ръстове. Резултатът е налице: през 2011 г. Metro вече е на второ място (виж таблицата).

Разместванията не спират дотук. С повече от 100 млн. евро разлика в оборота от Metro BILLA се нарежда на трето място през 2011 г. Според данните на ICAP компанията отчита малък спад в приходите си от 3% при отворени два нови магазина спрямо 2010 г. В края на миналата година под марката BILLA в България имаше вече 85 големи и по-малки обекти. Лидерът Kaufland е с наполовина по-малко, но все големи магазини.

Голямата очаквана изненада


Най-сериозните размествания в подредбата на веригите идват от резкия ръст на двете нови за пазара компании: германската LIDL и френската Carrefour. LIDL влезе в България в края на 2010 г. и още тогава се записа в класацията с оборот от малко над 50 млн. евро. През 2011 г. продажбите на компанията са пораснали с космическия процент от 238%. Скокът е обясним. За две години германската дискаунт компания заложи на изграждане на своята търговска мрежа. Буквално всеки месец идваха съобщения от типа "нови пет, нови десет магазина ще бъдат отворени". Веригата покри големите градове и някои от по-малките.

"Времето ще покаже дали скокът се дължи само на силната експанзия през 2011 г., или сме допринесли за трайно висок ръст – логично е, като започваш с 14 магазина годината, а завършваш с 52, да имаш впечатляващи числа", коментира според "Капитал" мениджърът на LIDL Милена Драгийска-Денчева.
Към челната петица през 2011 г. се доближи и френската верига Carrefour. Според данните на ICAP веригата е направила продажби за 140 млн. евро, което е с над 80 на сто повече от 2010 г. Този оборот е генериран в общо седем магазина в страната – пет хипермаркета и два обекта от новия формат на малките супермаркети.

В интервю за "Капитал" изпълнителният директор на Carrefour в България Кристиян Шарита заяви, че 2011 г. е била ключова за веригата, тъй като тогава е подготвила експанзията си за следващите години. Плановете на Carrefour са да запази бързите темпове на разрастване и през следващите 2-3 години.
Така за пръв път в България се оформи доминиращата група на чуждите търговци. Взети заедно първите четири компании са направили оборот от близо 1.2 млрд. евро през миналата година. Общият оборот на десетте най-големи търговци е 1.8 млрд. евро. И това е с цели 14% над продажбите им през 2010 г. Освен това десетте най-големи вериги държат 5% от цялата търговия с бързооборотни стоки, пресмятат от ICAP.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Японската Ricoh придобива 20% от "Немечек" Японската Ricoh придобива 20% от "Немечек"

Сделката става през покупка на досегашния собственик на пакета - германската DocuWare

15 окт 2019, 1586 прочитания

Калин Пенчев: Ударът върху сиренарската индустрия ще бъде голям Калин Пенчев: Ударът върху сиренарската индустрия ще бъде голям

Създателят и собственик на сайта malincho.com за ефекта от решението на САЩ да въведе мита върху някои европейски стоки

15 окт 2019, 1068 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Един мулти-култи колбас

Австрия и Словения спорят за правото над Краинската наденица пред Европейската комисия

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма