Победата на веригите
Търговията на дребно вече еднозначно е доминирана от големи европейски компании
Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Преди 15 години мястото, на което тази седмица премиерът Бойко Борисов разведе председателя на Европейския съвет Херман Ван Ромпой и свитата си, където с тържество и освещаване откри новата спирка на метрото, беше една гола ливада. Равна площ в кал и трева, оградена с още трева и още кал. Мисълта дотам да се стига с метро беше достойна на фантастичен роман.
Точно там започна новата история на така наречената модерна търговия, когато германската верига Metro (да не се бърка с транспортното средство) реши да отвори първия си магазин в България. Моментът беше непосредствено след Виденовата зима, а потреблението се въртеше около хляба и млякото.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
124 коментара
Добри са обаче много грешки допускат:)
Очаквам да прочета до кога ще продават египетски, френски, турски и немски картофи, а нашите ще гният в складовете. На рекламната брошура на кауфланд има цяла страница с една ухилена кака, как подкрепяли местното производство.
А в лидъл българските стоки са под 1%, ако въобще има такива.
Пзарувайте от СБА .......Подкрепете Българското......На ЦБА собствената марка се произвежда в България, и така ще стимулирата местните производители.
Да Мркетинга им е добър,имам пред вид Счетоводни грешки:)
За да купуват българска стока тя трябва да е конкурентна.
До коментар [#2] от "a.ni.":
А бе хванах си беля и аз с тез "български" картофи.
Донесох чувалче, и жената щеше да ме убие с точилката.
Не са лоши, ама наште хора искат да продават на същата цена, но да не се мъчат да ги мият. Както ги извадят от калта и тъй ги слагат на тазгяха.
Хем да не се мъчат, хем малко в кантареца да ударят.
Ами да си ги ядат тогава.
"Точно там започна новата история на така наречената модерна търговия, когато германската верига Metro (да не се бърка с транспортното средство) реши да отвори първия си магазин в България."
Капитал, защо пишете неща, които не са верни? Този цитат ви е свързан с Цариградско шосе. Първият магазин на Метро е в Пловдив. Години след него се открива такъв в София. Поне малко си проверявайте статиите за фактологически грешки.
Обективно , "веригите" са господарите на Предградията . Нищо повече ...
Иначе по темата за веригите- те съсипаха дребните магазини, а в името на успеха на това начинание бяха въведени толкова лицензионни режими и изисквания, че вече не може да почнеш търговия, ако нямаш примерно едни 50-100000 готови. Да не говорим как се съсипва и местното производство- надценките са 40 и нагоре процента от крайната цена, плаща се с огромни закъснения за стоката и всеки брак е само за сметка на производителя, промоциите също се поемат от него, за щанда се плаща наем за заетото място... Така маржовете на дребните производители просто не ги оставят да правят друго освен шмекерии като млякото от палмово масло- трябва да продадат нещо за 40-50ст с ДДС, да избият от тази цена инвестиция за своите лицензи, заплати, транспорт, суровини, данъци, да има и някаква печалба, сгради, машини, да предвидиш какво количество ще ти се върне и т.н.. Това същото "мляко" в магазина вече е левче. Ако не продаваш същото "мляко", то веригата няма да приеме да вземе нещо от теб за 70ст и го продава на 1.10лв, защото първо гледа да задуши конкуренцията с най-ниска цена и на пълни боклуци, второ защо да си намаля маржа.
С тая политика на задушаване на производителите се докарахме до това да купуваме всичко вносно- "млякото" е от вносна суха суровина, доматите са турски, картофите- френски и полски.
При малките магазини маржовете са бая по-малки и мляко от 1.10 би било купено и на 1.00лв. Там, обаче, в момента е единствената сламка на производителите да извиват ръце и да си избиват загуби от веригите. При малкия няма и връщане на брак, къде да ти иска наеми, цена ще бутне само за своя сметка... Но виждаме как този сегмент си отива- държавата го задушава отвсякъде.
Развитието на големите вериги не е само от това, че там хората предпочитат да пазаруват. Просто малките масово изпофалираха от постоянните условия за инвестиции и лицензи, маржовете им са ниски и не зареждат много стока, а данъчните са като хиени винаги при тях, а не в суперите. Така асортиментът на кварталните бакалии постоянно намалява, хората търсят нещо, което го има само в супера, и постепенно спиралата убива дребната конкуренция.
До коментар [#5] от "dragozow":
прав си
в повечето случай опаковката и външният вид не те подканва да купиш българската стока
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.