С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 1 май 2012, 17:50, 2990 прочитания

Бизнес оптимизмът се повишава

Докато мениджърите в България са все по-положително настроени, нагласите в Европа се влошават

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Все по-положителни стават нагласите на бизнеса за икономическата ситуация в България. Това показват данните на Националния статистически институт. След отчетеното леко подобрение на бизнес климата през март показателят се повишава с още 3.2 пункта през април. По-оптимистично са настроени мениджърите във всичките наблюдавани отрасли - промишленост, строителство, търговия на дребно и услуги. И докато в България мениджърите са с положителни нагласи, икономическото доверие в еврозоната се влошава значително. Индикаторът, който следи Европейската комисия и който отчита също и нагласите на потребителите, се понижава с 1.7 пункта през миналия месец заради сигналите за задълбочаване на кризата. Особено негативни са настроенията в Италия, където бизнес доверието достигна най-ниското си ниво от октомври 2009 г. заради бюджетните съкращения и прогнозите за свиване на икономиката с 1.2% през 2012 г.

Слабо вътрешно търсене


В България по-оптимистично са настроени мениджърите в промишлеността, където съставният показател се повишава с 1.8 пункта спрямо март. Макар че очакванията за следващите месеци са положителни, оценките на ръководителите са по-умерени, отколкото през март. Основните проблеми, с които се сблъскват фирмите в промишлеността, остават несигурната среда и недостатъчното търсене в страната. В същото време поръчките от чужбина явно се подобряват, тъй като по-малко мениджъри определят слабото търсене навън като трудност. Доста различно изглежда ситуацията в Европа обаче, където доверието в индустрията намалява, като особено силен е спадът в еврозоната. Както в ЕС, така и в групата на 17-те мениджърите очакват понижение на производството и поръчките. Така прогнозите им са трендът да продължи, след като през миналия месец промишленото производство в еврозоната отчете девети пореден месец на спад.

Добри очаквания

Положителни са нагласите и в сектора на услугите, където показателят се повишава с 1.5 пункта. Един от факторите за това са по-оптимистичните очаквания за бизнес състоянието през следващите шест месеца. Икономическата несигурност и засилващата се конкуренция обаче продължават да оказват неблагоприятно въздействие върху фирмите в сектора. В ЕС като цяло настроенията остават почти без промяна, като подобрените очаквания за търсене до голяма степен компенсират по-лошите оценки за бизнес ситуацията досега. В еврозоната обаче се отчита значителен спад на показателя. По-песимистични са европейските нагласи и в областта на строителството. Основната причина за това са негативните очаквания за заетост и по-слабите поръчки в момента. Тук отново България се различава - секторният показател се покачва с 8.7 пункта. Както текущата оценка, така и очакванията за бизнес състоянието на предприятията са по-благоприятни, отколкото през март.



Едно положително изключение

Търговията на дребно е единственият сектор, където се наблюдават положителни нагласи както в България, така и в цяла Европа. Българските мениджъри дават по-добри оценки за настоящото бизнес състояние на предприятията, в резултат на което съставният индикатор се покачва с 2.3 пункта спрямо март. Те обаче са по-резервирани за продажбите и поръчките към доставчици през следващите месеци. Дейността на фирмите в сектора се затруднява все повече от несигурната икономическа среда и недостатъчното търсене. В ЕС се подобряват оценките за нивото на стоковите запаси, както и за текущата и миналата бизнес ситуация.
Цените на производител с ръст през март

Цените на производител в България през март са нараснали с 4.6% спрямо същия месец на миналата година, показват данните на НСИ. Основен принос за това има секторът на производство и разпределение на електрическа и топлоенергия и газ, където увеличението е с 5.6%. По-високи цени са отчетени също в преработващата (4.5%) и добивната промишленост (0.7%). Общият индекс на цените на производител се е повишил с 3.4% на годишна база. Тук отново енергийният сектор играе основна роля с ръст от 5.9%.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

14 ноември 2019
София хотел Балкан

Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът"


Какви са плановете за въвеждане на иновации и растеж на водещите банки в България?
Разберете на конференцията на Капитал "Банките и бизнесът". Събитието предоставя възможности на представители на банките и на бизнеса да обсъдят помежду си важни въпроси, да търсят решения и да помагат на пазара да расте.

Водещи теми в програмата:

  • Банковият сектор през 2020
  • Изводите от стрес тестовете
  • Ефектът от запазването на ниските лихви
  • PSD 2 - възможности и рискове
  • Иновации и технологични решения
Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът" Запазете билет

Прочетете и това

"Теленор" отбеляза пореден ръст на приходи и печалба "Теленор" отбеляза пореден ръст на приходи и печалба

Най-осезаемо е повишението в средния приход на потребител

12 ное 2019, 254 прочитания

Българската OfficeRnD получи финансиране 3 млн. долара Българската OfficeRnD получи финансиране 3 млн. долара

Компанията ще инвестира свежия капитал в разрастване на екипа

12 ное 2019, 413 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Стефан Дюлае: Малката корупция е болестта на България

Според председателя на Френско-българската търговска камара правенето на бизнес в България е свързано с много изненади, а заради кризата вероятността френска компания да инвестира в региона е малко вероятно

Още от Капитал
Мениджърът, който удвои гиганта VMware

Пат Гелсингър, изпълнителен директор на американската технологична компания, пред "Капитал"

Внимавай с Aliexpress

Кои са най-честите рискове при покупки от китайската онлайн платформа

Омраза за двойна употреба

На фона на практиката обвинението срещу природозащитника Тома Белев изпъква като политическо

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

Пчелен опит

Пчеларството става все по-разпространено хоби сред градските хора

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10