Дребните инвеститори ще получат повече акции във Facebook
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дребните инвеститори ще получат повече акции във Facebook

Интересът към роудшоуто на Facebook е толкова голям, че се налага изготвянето на списъци на присъстващите

Дребните инвеститори ще получат повече акции във Facebook

Социалната мрежа ще увеличи предлаганите книжа за малките играчи на борсата

Константин Николов
3400 прочитания

Интересът към роудшоуто на Facebook е толкова голям, че се налага изготвянето на списъци на присъстващите

© ROBERT GALBRAITH


При големите борсови дебюти на Уолстрийт дребните инвеститори почти винаги са в края на опашката и много трудно се добират до акции в току-що листваните компании, и то при сериозна надценка. Процесът е такъв, че банките посредници продават първо на големите институционални клиенти, които плащат големите комисиони. При предстоящото си първично публично предлагане социалната мрежа Facebook иска да се разграничи от тази тенденция и обмисля да увеличи дела книжа за дребни инвеститори.

Народна компания?

Според New York Times мениджърите на мрежата искат между 20 и 25% от емисията да са за малки играчи на борсата, докато обичайният дял при подобни големи листвания е до 10%. Част от тези акции ще бъдат предоставени на брокерски компании като TD Ameritrade и E*Trade, които работят именно с дребни инвеститори. Идеята на основателя на компанията Марк Зукърбърг е да възнагради потребителите, които са основната движеща сила зад социалната мрежа. New York Times дори цитира неназован източник, според когото Facebook се смята за "народна компания". Не за пръв път интернет фирма се старае да задоволи интереса на по-малките играчи. Когато излезе на борсата през 2004 г., Google направи аукцион, за да могат колкото се може повече дребни инвеститори да се включат.

Още и още посредници

При обявяването на плановете си за листване Facebook избра за основни посредници "големите акули" като Morgan Stanley (която получи лъвския пай от емисията), Goldman Sachs и JP Morgan. Тогава някои наблюдатели разкритикуваха социалната мрежа, че е прекалено елитарна за компания, "която иска да свързва света". През следващите месеци Facebook разшири мрежата от посредниците на първичното публично предлагане до 33 и включи малки брокерски фирми като Lebenthal & Co., която се занимава основно с общински облигации, и E*Trade. В момента се провежда роуд шоуто на Facebook, на което мениджъри и посредници разказват плановете си за излизане на борсата пред потенциални инвеститори. Според New York Times интересът към тези срещи е толкова голям, че се налага изготвянето на списъци на присъстващите. Големият шум около първичното публично предлагане на Facebook напомня дотком бума в края на 90-те години на ХХ век, когато инвеститорите купуваха като луди дялове във всякакви интернет компании. Системата беше изпълнена с пороци като тъй наречения спининг (spinning), при който брокерските компании предоставяли най-търсените акции на мениджъри на трети фирми, за да спечелят бъдещ бизнес от тях. Сега тази практика на Уолстрийт вече е забранена. Но така или иначе лъвският пай от борсовите дебюти почти винаги попада в ръцете на големите институционални инвеститори като взаимните фондове Fidelity или Vanguard.

Колко струва компанията

Facebook обяви, че ще пусне 337 млн. акции на борсата NASDAQ на цена между 28 и 35 долара всяка. Средните очаквания са социалната мрежа да набере около 10.6 млрд. долара, което ще оцени цялата компания на 86 млрд. долара. Основателят на компанията Марк Зукърбърг ще продаде 30 млн. акции, което автоматично ще го направи милиардер. Но други инвеститори могат дори да загубят пари. Акции във Facebook отдавна се търгуваха на вторичния пазар, където цената им в един момент достигна дори 44 долара. Собствениците им се надяват след борсовия дебют на Facebook през май цената да скочи.

При големите борсови дебюти на Уолстрийт дребните инвеститори почти винаги са в края на опашката и много трудно се добират до акции в току-що листваните компании, и то при сериозна надценка. Процесът е такъв, че банките посредници продават първо на големите институционални клиенти, които плащат големите комисиони. При предстоящото си първично публично предлагане социалната мрежа Facebook иска да се разграничи от тази тенденция и обмисля да увеличи дела книжа за дребни инвеститори.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    trenkov avatar :-|
    trenkov

    Балониада 2012 !!! :) Щото няма кой институционален да се върже, ще напомпат дребните инвеститори с акции, за да си излизнат от инвестицията Венчърите и си е*ава мамата. На първия ден сигурно ще е +50/60%. На втория ден като заосребряват сигурно ще е минус 70-75%...

  • 2
    dow_jones avatar :-P
    dow_jones

    До коментар [#1] от "trenkov":

    Голям си анализатор! :)



Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK