Метална химера
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Метална химера

Румен Марков, управител на "Целзиан"

Метална химера

Българската "Целзиан" има план за голям металургичен завод, но инвеститори засега няма

13054 прочитания

Румен Марков, управител на "Целзиан"

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


10

млрд. долара ще струва проектът, заедно с разработването на рудник "Кремиковци" и на въглищно находище

Да построиш завод за 10 млрд. долара, който да осигурява работа на 10 хил. души, е, меко казано, амбициозен проект. Особено във време, когато чуждестранните инвестициите в България са от порядъка на 1 млрд. евро, а официалната безработица гони 13%. Именно такава обаче е идеята на компанията "Целзиан", която предлага да се изгради огромен комплекс за преработка на кремиковска руда и производство на стомана край Стралджа. Една е голямата въпросителна, за да се случи всичко това, но тя е и най-важната - кой би участвал с инвестиция в проекта. И тъй като такъв мащабен замисъл със сигурност изисква и инвеститор от подобен мащаб, специалистите в бранша са доста скептични към предложението. Всъщност определят го като неизпълнимо.

От строителство до добив...

"Целзиан" е млада фирма. Учредена е в края на 2008 г. с капитал 5000 лв., а година по-късно печели концесията за рудник "Кремиковци". Собствениците й имат няколко други дружества, които се занимават с проектиране, строителство и недвижими имоти, а най-известният им проект е неосъществената засега 35-етажна сграда срещу "Кемпински хотел Зографски". Едно от дружествата произвежда добавъчни материали за високоякостни бетони. "Тази дейност е близка до добива, а много от хората ни са работили и в "Кремиковци", затова решихме да кандидатстваме за концесията и я спечелихме", каза управителят Румен Марков. Договорът с държавата в лицето на Министерство на икономиката, енергетиката и туризма е подписан през 2010 г. за срок от 35 години. Според Марков, докато е работил софийският металургичен гигант, от рудника са иззети едва 60 млн. т руда, а в него има още 220 млн. т, при това с високо съдържание на желязо (31%), както и на други ценни съставки като барит, манган и олово. Плановете на "Целзиан" са да добива по 9.5 млн. т руда годишно.

...и по-нататък

По-интересен обаче е въпросът какво смята да прави фирмата с тази руда, като се има предвид, че не разполага с преработващи мощности. Така се стига до идеята за мегапроекта, който не се ограничава до изграждане на обогатителна фабрика, а включва и металургично производство и продажба на готови стоманени продукти. Аналогията с "Кремиковци" изобщо не е пресилена. Идеята на "Целзиан" дори е в комплекса да се произвеждат 8 млн. т стомана годишно, а това е четири пъти повече, отколкото се правеше в софийския завод.

Дори и това обаче е само част от инвестиционното предложение на фирмата, което ще заема над 30 кв. км площ. Проектът включва и собствено производство на електроенергия, тъй като за завода ще са необходими около 14-15 млрд. кВтч годишно. За сравнение - в България се произвеждат около 40-42 млрд. кВтч. "Предвидили сме почти 100% от нашите нужди да ги задоволяваме със собствени енергийни съоръжения за газификация на въглища", обясни Марков.

Въглища обаче в региона няма достатъчно, не и за такъв проект. "Мини Марица-изток" ще трябва да удвои производството си, за да ни осигури необходимите количества", смята Марков. Затова фирмата планира да поиска концесия за Добруджанския басейн, където има богати залежи на черни въглища, които освен всичко друго са и доста по-калорични от лигнитите в Маришкия басейн. Находището в Добруджа е трудно за разработване - въглищата са на дълбочина 500-600 м и се намират под водоносния хоризонт. Въпреки това фирмата е убедена, че проектът е изпълним.

Проблемът транспорт

Не толкова сигурни обаче са специалистите, с които разговаря "Капитал Daily". Една от трудностите е, че "Целзиан" ще трябва да превозва рудата на 300 км, което означава значителни транспортни разходи. "Това е голямо разстояние за превозване на руда. Освен това няма металургичен гигант, който да не е разположен на река или море", коментира представителят на Viohalco в България Антон Петров, който е и председател на Българската асоциация на металургичната индустрия. "Правили сме разчети за различни транспортни схеми, тази е една от най-евтините - около 150 млн. долара годишно", твърди Марков. Всъщност фирмата е разгледала 22 потенциални площадки за промишления комплекс и тази край Стралджа е избрана като оптимално място - както заради жп връзката със София, така и заради близостта на пристанище Бургас, докъдето товарните влакове стигат за малко повече от час.

Идеята беше представена наскоро в града и, разбира се, беше приета топло от местната администрация. Предвидените общи 10 хил. нови работни места, 8000 от които в комплекса край Стралджа, изобщо не са за пренебрегване в район с висока безработица. Проектът е привлекателен за общината и заради значителните местни данъци и такси, които могат да се очакват, ако се реализира. "За такъв обект годишно общината ще получава по 22 млн. лв., а това е три пъти повече от собствения й бюджет", каза Марков.

А пари откъде

Основният проблем за този грандиозен проект обаче е откъде ще се намерят пари за него. А те изобщо не са малко. "Целият проект заедно с разработването на рудника и на въглищното находище ще струва 8-10 млрд. долара", уточни Марков. По думите му обаче той е направен на модули, така че в началото да може да работи само част от комплекса. "На първо място ни трябва оператор, който да бъде и инвеститор. След това ще се търсят чисти инвеститори, а една част ще се финансира с банков заем", каза Марков. Той добави, че фирмата вече води разговори с чуждестранни компании, които биха участвали в проекта.

Представителите на металургичния бизнес в България обаче са повече от резервирани за успеха на проекта. "Няма кой да инвестира такава сума", категоричен е бившият собственик на "Кремиковци" Валентин Захариев. "Идеята ми звучи повече от екзотично", посочи и Антон Петров. Всъщност именно Viohalco е една от фирмите, на които "Целзиан" е предложила участие, но интерес не е бил проявен. По думите на Марков за проекта ще са нужни "по-големи инвеститори, с по-големи възможности". Всъщност, само подразделението за производство на стомана на Viohalco - Sidenor, в чиято структура влиза и българската "Стомана индъстри", има 1.2 млрд. евро оборот за 2011 г.

Доста по-голям производител например е VoestAlpine. Именно австрийската компания обаче преди няколко години обмисляше подобен, но доста по-скромен проект в региона и разглеждаше България, Румъния и Турция като потенциални дестинации. Целта беше да се построи завод за 5 млн. т стомана, а инвестицията се оценяваше на 2 млрд. долара. В крайна сметка обаче компанията се отказа от идеята.

Въпреки това в "Целзиан" са оптимисти. "Такива проекти на зелено се правят по света, а ние имаме предимството да разполагаме със собствена суровина, добре развита инфраструктура и образовани хора", каза Марков. Той вярва и че моментът е подходящ за подобна инвестиция. "Цените на металите са високи, а прогнозите са тези нива да се запазят." Остава да се намерят и инвеститори.

10

млрд. долара ще струва проектът, заедно с разработването на рудник "Кремиковци" и на въглищно находище

Да построиш завод за 10 млрд. долара, който да осигурява работа на 10 хил. души, е, меко казано, амбициозен проект. Особено във време, когато чуждестранните инвестициите в България са от порядъка на 1 млрд. евро, а официалната безработица гони 13%. Именно такава обаче е идеята на компанията "Целзиан", която предлага да се изгради огромен комплекс за преработка на кремиковска руда и производство на стомана край Стралджа. Една е голямата въпросителна, за да се случи всичко това, но тя е и най-важната - кой би участвал с инвестиция в проекта. И тъй като такъв мащабен замисъл със сигурност изисква и инвеститор от подобен мащаб, специалистите в бранша са доста скептични към предложението. Всъщност определят го като неизпълнимо.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    hristo_gg avatar :-|
    Hristo Gospodinov

    Късмет! Амбициозни проекти са ни нужни!

  • 2
    qwerty avatar :-|
    Ало, Ваньо?

    Силно препоръчвам на г-н Марков да се запознае с г-н Огнян Донев. Пари няма да му даде, но ще го снабди с достатъчно лекарства, които ще му помогнат да се справи с шизофренията си.

    До Дневник:
    Имам идея, след като вече построих писта за Формула 1, да построя най-големия трансгалактичеки, хиперкосмически, мегазвезден, ултрамодерен космодрум в с. Горно Уйно, Кюстендилско. Ще наема 500 млн. безработни да копат с мотики и лопати и ще ликвидирам безработицата в световен мащаб. Кога ще дойдете да ми вземете интервю?

  • 3
    coffee.bean avatar :-|
    coffee.bean

    Може ли такива глупости да се тиражират - 10 млрд €, този чичо знае ли колко нули има това число ?

  • 4
    dun avatar :-|
    dun

    До коментар [#3] от "coffee.bean":

    че откъде да знае като му ги носят безотчетно (или по-точно без счетоводство) от партията

  • 5
    eng.momchil avatar :-?
    eng.momchil

    "...за завода ще са необходими около 14-15 млрд. кВтч годишно."
    тези нямат представа за какво говорят, по мои сметки излиза че на ден
    ще им трябват 38-41 ГВт/ч, за 24 в България се консумират ~ 5 ГВт/ч

  • 6
    gost22 avatar :-P
    gost22

    Ето ключа за палатката:
    "...Той вярва и че моментът е подходящ за подобна инвестиция. "Цените на металите са високи, а прогнозите са тези нива да се запазят.""
    Показваш "светлото бъдеще", вземаш парите и ... нов филм със стар сюжет.

  • 7
    kireto avatar :-|
    Кирето

    Кой казва, че лудите са на изчезване?
    Давай да рамахваме мегаломански проекти наляво и надясно,пък дано някой клъвне...
    Проблема уважаеми г-н Румен Марков е ,че вече няма хора готови да изсипат една торба,по-скоро вагон с пари на първия срещнат.
    ..."Всъщност именно Viohalco е една от фирмите, на които "Целзиан" е предложила участие, но интерес не е бил проявен..."
    Ами то това си е нормално.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK