Държавата печели добре от енергетиката
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавата печели добре от енергетиката

Българската енергетика - държавна, регулирана и печеливша

Държавата печели добре от енергетиката

Повечето компании увеличават приходите и печалбите си за 2011 г.

7120 прочитания

Българската енергетика - държавна, регулирана и печеливша

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Държавата продължава да печели добре от бизнес. Традиционно най-силна е тя в енергетиката, големи предприятия има и в транспорта, но при него резултатите са доста противоречиви. Това са и два от най-силно регулираните сектори в България. Финансовите отчети на държавните енергийни дружества за 2011 г. показват както сериозен ръст на приходите, така и на печалбите. Разбира се, с някои изключения. Тази година обаче започва по-слабо.

Първи по приходи

Най-голямото енергийно дружество е НЕК. Общите приходи на компанията са над 3 млрд. лв., но за миналата година печалбата силно се свива. През първото тримесечие на тази година тя вече излиза и на загуба. За този период компанията отчита и драстичен спад от 89% на продажбите за свободен пазар, докато брутното потребление в страната се увеличава с 4%. Износът на електроенергия, от който НЕК реализира основния си приход, също отбелязва спад от 25.1% спрямо същия период на предходната година. Всичко това се отразява и в спад на приходите към края на март. Компанията е и силно задлъжняла. Вчера беше подписано и споразумение за разсрочване на остатъка от заема и към консорциума от чужди банки за 250 млн. евро. БЕХ ще изплати 55 млн. евро от него, а останалите се разсрочват с година.

Постъпленията на АЕЦ "Козлодуй" обаче се увеличават и заради по-високите цени, по които дружеството продава електроенергия за свободния пазар през 2011 г. Според анализа на финансовите резултати приходите са се увеличили заради по-високата цена, която АЕЦ реализира, като за продажбите към НЕК тя е с 3 лв. повече на мегаватчас в сравнение с 2010 г., а за вътрешния свободен пазар - с 2 лв. на мегаватчас. Наред с това обемът на тези продажби се е увеличил с 15% в сравнение с 2010 г. Според отчета най-много, с 34%, се е увеличил делът на продажбите за износ и на търговци за вътрешния пазар - с 27%, а продажбите на директни потребители са спаднали с 45%. От Електроенергийния системен оператор отчитат спад на износа на електроенергия за първото тримесечие на 2012 г. с 25%. Според финансовия анализ на дружеството причината за това е наложената забрана за износ от министъра на енергетиката заради стачката в "Мини Марица-изток".
Като най-висок разход за тримесечието от ЕСО отчитат разходите за закупен студен резерв, които са се увеличили с почти 90% спрямо същия период на миналата година. Това означава, че през тези месеци определената квота за регулирания пазар не е била достатъчна за покриване нуждите на потребителите, което е наложило закупуването на скъпия студен резерв. В същото време обаче данните на НЕК сочат, че потреблението на битовите потребители се е увеличило едва с около 4%.

Българският енергиен холдинг като цяло увеличава печалбата си с над 60% - това е дружеството, под чиято шапка са повечето държавни компании от сектора, като печалбата му се формира от дивидента им.

Обичайният губещ

Газовият монополист "Булгаргаз" повишава сериозно приходите си за миналата година. Същото обаче се случва и със загубата - за миналата година тя скача двойно. Положението обаче се влошава в началото на тази година - компанията излиза на минус  90 млн. лв. за тримесечието, което е над цялата годишна загуба за 2011 г. От компанията посочват и причината - че продават на по-ниска регулирана цена, отколкото купуват.

Позната жп история

Отчетите в сферата на транспорта показват повече товари за превозване през изминалата година, но не и по-добър финансов резултат за транспортните дружества.  Пример за това са Българските държавни железници, които успяват да стопят консолидираната си загуба си с 6 млн. лв., или от 46.8 млн. лв. през 2010 г. през 2011 г. тя вече е 40 млн. лв. при продажби на холдинга за 245 млн. лв. Този "положителен" финансов резултат е постигнат, след като държавната субсидия към пътническите превози беше увеличена с 10 млн. лв. (до 170 млн. лв.) и след като товарните превози отчитат едни по-добри обороти (162 млн. лв. за 2011 г. срещу 145 млн. лв. за предходната). Общо в холдинга така са постъпили над 400 млн. лв. за година.

През изминалата 2011 г. Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) - компанията, която поддържа релсовия път и гарите и събира такси за минаване по жп линиите от превозвачите, свива загубата си до 23 млн. лв.  Приходите обаче намаляват леко. (От тях 126 млн. са от продажби, а останалите от финансирания, като основна част от тях идват под формата на държавна субсидия.) Положителното е, че компанията отчита с 5 млн. лв. повече приходи от инфраструктурни такси (95.6 млн. лв.), което показва известно съживяване на пазара на жп превозите.

Вътрешна конкуренция

По-малко ефективно става "Летище София". Броят на пътниците нараства с 5.4%, или от 3.3 млн. души, преминали оттам през 2010 г., през миналата те вече са близо 3.5 млн. души. Приходите от продажби са 94.7 млн. лв., като за 2010 г. са били 90 млн. лв. Въпреки че оборотът расте, печалбата на компанията намалява. Или от 15.3 млн. лв. през 2010 г. през 2011 г. тя е 12.2 млн. лв. 

Държавната компания губи по някои направления в полза на частните си конкуренти в наземното обслужване и зареждането на самолетите с горива. Наземното обслужване на държавното летище обслужва 48% от пътниците и 62% от самолетите. Приходите от него намаляват с 25.6%. Нискотарифните авиокомпании увеличават дела си през изминалата година на летището както по отношение на превозените пътници, така и по отношение на броя на полетите. Лоукост превозвачите обаче се обслужват от частните наземни оператори на летището. През изминалата години няколко компании преустановиха полетите си от и до летище София. Единствената нова привлечена беше Qatar Airways. Тя обаче предпочете да бъде обслужвана от един от двама частни конкурента в наземното обслужване — гръцката Goldair Handling. Летището губи пазара и на зареждане на самолетите с гориво, след като от края на 2010 г. е "Лукойл ейвиейшън България". Към края  на 2011 г. новият доставчик на тази услуга вече държи 77% от пазара. Все пак при някои от дейностите има ръст. Така например 22.8% ръст има при приходите от търговията в магазините. Безмитната търговия пък бележи ръст от 41%, а приходите от паркинг са със 124% по-високи от миналогодишните.

По-добри резултати обаче реализира пловдивското летище, което отчита 25% ръст на приходите, или 4.2 млн. лв. Загубата на компанията се свива от 731 хил. лв. на 113 хил. лв. За настоящата плановете на компанията са да излезе на печалба, а оборотът да нарасне на 6.6 млн. лв. 

Плува корабче

Най-позитивна промяна има при пристанищата, като тези във Варна и Бургас отчитат ръст на товарите от около 13% всяко. На пристанище Варна изчисляват, че  пристанището са посетили 177 кораба повече, като общият им брой през 2011 г. е 1327, като те са превозили над 9 млн. тона товари. Обработени са повече въглища, зърно, нерудни изкопаеми, калцирана насипна сода и контейнери. Намаляло е количеството на превозваните руди и концентрати. Приходите на компанията за 2011 г. са 54.9 млн. лв., като за предходната са били  52 млн. лв. Печалбата на компанията се свива леко от 3.8 млн. лв. през 2010 г. на 3.6 млн. лв.

През 2011 г. през "Пристанище Бургас" ЕАД са преминали 3 551 хил. тона товари, което сравнено с предходната година е с 411 хил. в плюс. Обработените товарни кораби са 768. Приходите са 34.4 млн. лв., или 28.9% повече от предходната 2010 г. Печалбата е над 3 млн. лв. за 2011 г., при положение че през 2010 г. компанията е на загуба от 12.7 млн. лв. През миналата година държавата отдаде на концесия  терминалите за насипни товари (един стар и един нов). Новият беше построен с японски заем, по който държавното пристанище имаше определени задължения. С концесията това финансово задължение отпадна. С 16% повече товари може да се похвали и "Пристанищен комплекс – Русе". Това се вижда и в оборотите, които са се повишили с над 15%.

Държавата продължава да печели добре от бизнес. Традиционно най-силна е тя в енергетиката, големи предприятия има и в транспорта, но при него резултатите са доста противоречиви. Това са и два от най-силно регулираните сектори в България. Финансовите отчети на държавните енергийни дружества за 2011 г. показват както сериозен ръст на приходите, така и на печалбите. Разбира се, с някои изключения. Тази година обаче започва по-слабо.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    npaine avatar :-|
    NPaine

    Има си хас да не печели при положение, че е монополист.

    Аман от тоя "бизнес" по социалистически.

  • 2
    sirultor avatar :-|
    Тихомир Пенчев

    Всъщност си има хас! Преди 89 година държавата беше монополист на всичко и от всичко губеше! Като управляват комунисти даже е задължително!

  • 3
    m_style avatar :-|
    m_style

    "НЕК. Общите приходи на компанията са над 3 млрд. лв., но за миналата година печалбата силно се свива. През първото тримесечие на тази година тя вече излиза и на загуба."
    "Газовият монополист "Булгаргаз" повишава сериозно приходите си за миналата година. Същото обаче се случва и със загубата - за миналата година тя скача двойно."
    "Този "положителен" финансов резултат е постигнат, след като държавната субсидия към пътническите превози беше увеличена с 10 млн. лв."
    "(НКЖИ) - компанията, която поддържа релсовия път и гарите и събира такси за минаване по жп линиите от превозвачите, свива загубата си до 23 млн. лв."
    Заглавието трябваше да бъде:
    Държавната икономика - символ на загуби и кражби, в полза на малко на брой назначени частни бизнесмени, за сметка на всички данъкоплатци и потребители на услуги от монополистите.

  • 4
    kihano avatar :-|
    kihano

    Това е недопустимо! (Без)мозъчните тръстове веднага да предложат реформа!

  • 5
    tsonkooo avatar :-|
    Тsonkooo

    Но повече печелят електроразпределителните компании.

  • 6
    antonalex avatar :-|
    OMUNVINGE

    Така като гледам резултатите, всички заедно са на +500 млн. лв. при общ оборот над 9 млрд. лв. Не е добре при този оборот и при свити капиталови разходи.

  • 7
    genadestia avatar :-|
    Евгени Василев

    До коментар [#2] от "sirultor":

    Това не е вярно. Тогава сме имали развиваща се индустриална икономика.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK