С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 8 май 2012, 21:01, 13238 прочитания

КЗК: Дистрибуторът "Герма-95" незаконно е копирал млякото "Боженци"

Санкцията от над 500 хил. лв. е заради имитация на продукти на "Елви" и нелоялно привличане на клиенти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) глоби с над половин милион лева софийската фирма "Герма-95" заради имитация на млечните продукти "Боженци" и за нелоялно привличане на клиенти. Комисията санкционира с 96 780 лв. и "Чех-99" ООД - Велико Търново – фирмата, която произвежда млечни продукти "Боженци" по поръчка на "Герма-95". Антимонополният орган постанови незабавно прекратяване на нарушението. Това е втората държавна институция, която се произнася по спора между габровската фирма "Елви" (първият производител на млякото "Боженци") и софийската "Герма-95". В края на март Патентното ведомство присъди марката "Боженци" на "Елви" - Габрово. Николай Петков, собственик на "Герма-95", отказа да коментира решението на КЗК, но съобщи, че ще го обжалва пред ВАС.

Спорът за марката


"Елви" ООД произвежда кисело мляко "Боженци" от 2005 г. Същата година габровската фирма подава искане за регистриране на търговската марка, но поради неуредени спорове с Патентното ведомство това се случва едва през март 2012 г.

"Герма-95" става дистрибутор на продуктите на "Елви" през 2008 г. Сътрудничеството продължава до юни 2011 г., когато партньорите се разделят със скандал заради задължения на дистрибутора. Още през 2009 г. обаче, след като установява, че габровското дружество не е получило права над марката "Боженци", собственикът на "Герма-95" Николай Петков също подава искане за регистрацията й. Петков получава отказ от Патентното ведомство, но продължава да събира документи, свързани с регистрацията, в очакване габровското дружество също да получи отказ. Но още преди да е ясен изходът от спора на "Елви" и  Патентното ведомство, през септември миналата година "Герма-95" започва да предлага млечни продукти "Боженци" с идентична визия на предлаганите от "Елви". Млякото за "Герма-95" се произвежда на ишлеме от "Чех-99".

Идентичният дизайн



Проучването на КЗК установява, че цялостният дизайн на опаковките на продуктите на двете дружества е "идентичен до степен, която създава реална заблуда у потребителите". Затова антимонополният орган смята, че "Герма-95" "не само, че не е положила усилия да отличи своите продукти, но е търсила сходство и асоциативна връзка" с продуктите на "Елви", с цел "да се възползва от тяхната разпознаваемост на пазара".

Разследването на КЗК доказва още, че след като е получила отказ от Патентното ведомство за регистрация на словна марка "Боженци", фирма "Герма-95" е изпратила писма до различни търговци - клиенти на габровското дружество или негови съконтрагенти, с които ги подтиква да спрат продажбата на "Боженци" на "Елви". В резултат на "тези нелоялни действия са прекъснати едностранно част от търговските отношения на "Елви", констатира комисията.

Според КЗК действията на "Герма-95" са "довели до заблуда не само на потребителите, но и на търговците". Част от собствениците на малки магазини не са разбрали, че доставяното от "Герма-95" кисело мляко има друг произход. Други търговци са разбрали за това от медийния отзвук на случая.

Антимонополният орган смята, че фирма "Чех-99" също е нарушила разпоредбата за лоялна конкуренция, като се е ангажирала да произвежда за "Герма-95" кисело мляко с наложения на пазара цялостен дизайн, въпреки че е знаела за спора между двете компании. Нещо повече - "Чех-99" е производител на млечни произведения от същия регион като "Елви", поради което е наясно, че мляко "Боженци" е вече утвърден продукт, констатира проверката. Същевременно с изрична нотариално заверена покана, връчена на 8 септември 2011 г., управителят на "Чех-99" е уведомен от "Елви", че производството на мляко, което копира на външен вид млякото на габровското дружество, е форма на нелоялна конкуренция. Но "Чех-99" не преустановява производството. В резултат се създават предпоставки потребителите да не могат да бъдат сигурни чий продукт закупуват, обобщава КЗК.

Според антимонополния роган "Герма-95" "се облагодетелства от добрата репутация на продуктите" на "Елви". Подобно поведение е укоримо, противоречи на установените правила на търговия, изкривява пазара на кисело мляко и уврежда интересите на "Елви", се казва в решението на КЗК.

Санкциите

Комисията санкционира "Герма-95" по три члена от Закона за защита на конкуренцията. Първият е за предлагането на стоки или услуги с външен вид, опаковка, маркировка, наименование или други белези, които заблуждават или могат да доведат до заблуждение относно произхода, производителя, продавача, начина и мястото на производство, източника и начина на придобиване или на използване, количеството, качеството, естеството, потребителските свойства и други съществени характеристики на стоката или услугата. Вторият - за осъществяването на нелоялна конкуренция, насочена към привличане на клиенти, в резултат на което се прекратяват или се нарушават сключени договори, или се осуетява сключването им с конкуренти. И за действия при осъществяване на стопанска дейност, които противоречат на добросъвестната търговска практика и увреждат интересите на конкурентите. В резултат на констатациите КЗК наложи три имуществени санкции, всяка от по 166 880 лв., на "Герма-95".

Заблуда

"След направеното съпоставяне на дизайна на опаковките, комисията намира, че цялостният
външен вид на млечните продукти с наименование "Боженци" на "Герма-95" ЕООД не само не
се отличава достатъчно от външния вид на опаковките на млечните продукти "Боженци" на "Елви" ООД, а напротив, същият е сходен достепен такава, че създава реална опасност от възникване на заблуда на потребителите. В този случай заблудата, която може да възникне, е, на първо място, по отношение на производителя на млечния продукт (например: "Елви" ООД или "Чех-99" ООД – за киселото мляко). Освен това, независимо че съответните продукти са от един и същ вид (краве кисело мляко, краве прясно мляко, краве сирене), имайки предвид различните им производители, всеки със специфичното си ноу-хау, контрол върху суровините и производствения процес и т.н., не е изключена възможността продуктите на различните производители да се различават и по вкусови или качествени характеристики. В този смисъл заблудата, породена от еднаквия външен вид, би могла да се отнася и за съществените свойства на процесните продукти".

Из решението на КЗК

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Nespresso отвори първия си магазин в България 1 Nespresso отвори първия си магазин в България

Производителят на кафе планира разрастване в страната

15 дек 2019, 2902 прочитания

Акционерите на "Софарма" одобриха предварителен дивидент за 2019 г. Акционерите на "Софарма" одобриха предварителен дивидент за 2019 г.

Председателят на съвета на директорите Огнян Донев очаква ръст на продажбите в Сърбия и Молдова

15 дек 2019, 1465 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Сделка напук на кризата

Чужд фонд и ЕБВР инвестират 60 млн. евро в "Приста ойл"

Още от Капитал
Новите владетели на "Булсатком"

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock

Песимизъм печели, оптимизъм - губи

Създаването на къс ETF фонд върху SOFIX отваря възможност за печалби при падащ пазар

Походът на електробусите

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове

В къщата на тайните търгове

In-house възлагането на обществени поръчки у нас се използва по странен начин на ръба на закона и за внушителната сума от над 3 млрд. лв.

Кино: "Славни времена"

Романс по френски с пътуване в човешкото време

Пича с фотоапарата

Фотографският проект на актьора Джеф Бриджис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10