Ледената епоха при телекомите продължава
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ледената епоха при телекомите продължава

Макар и да няма сигнали за реална допълнителна конкуренция, съревнованието между сегашните участници на пазара ще става все по-свирепо

Ледената епоха при телекомите продължава

От трите големи оператора "Мобилтел" има най-голям спад в печалбата си за първите три месеца на годината

Паулина Михайлова
13484 прочитания

Макар и да няма сигнали за реална допълнителна конкуренция, съревнованието между сегашните участници на пазара ще става все по-свирепо

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Подобрение трудно може да се очаква и за цялата година

Плуване в басейн с все по-силно заледяваща се вода и без изгледи скоро да достигне вишката на спасителя. Така изглежда бизнесът на големите телекоми на българския пазар напоследък: с все повече усилия най-доброто, което можеш да постигнеш, е да се задържиш на същото място. Макар и продължавайки да отчитат все повече продадени карти и предлагайки още и още различни клиентски програми, трите основни играча на телеком сцената в страната завършват и първото тримесечие на 2012 г. с понижение в печалбите си.

Най-драстичен към момента е спадът в резултатите на първия и засега най-голям мобилен оператор "Мобилтел". За разлика от БТК и "Глобул", които обявиха намаляване на печалбата преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA), но малък ръст поне в приходите, "Мобилтел" има понижение и при двата показателя. Причините за общото потъване са ясни: финансовата криза, намаляващите доходи на потребителите, насищането на пазара и все по-силните регулации - фактори, които в крайна сметка водят до понижаващ се приход от абонат, и то на фона на инвестиции, от една страна, в нови технологии, а от друга, в навлизане в нови сегменти на пазара. Перспективите също не са розови: макар и да няма сигнали за реална допълнителна конкуренция, съревнованието между сегашните участници на пазара ще става все по-свирепо на фона на още регулаторни ограничения и засилващ се натиск за вложения в нови технологии и по-плътно покритие на всички сегменти.

"Мобилтел": Най-големият губи най-много

За първите три месеца на 2012 г. спрямо същия период на миналата година приходите на "Мобилтел" са намалели с 13.1% до 115.9 млн. евро (226 млн. лв.), а печалбата преди лихви, данъци, обезценки и амортизации (EBITDA) е спаднала с 24.1% до 49.1 млн. евро (96 млн. лв), съобщиха от компанията в четвъртък. "През първото тримесечие "Мобилтел" приложи редица ефективни мерки, за да се справи с предизвикателната икономическа обстановка. Благодарение на разнообразната ценова политика компанията успя да повиши както абонатите във фиксираната си мрежа, така и тези в мобилния сегмент", се казва в официалното съобщение на оператора. По негови данни клиентите му наброяват 5.4 млн. души. Като голямо постижение от "Мобилтел" отчитат увеличението на клиентите си при широколентовите фиксирани услуги, където ръстът е с 33.8% спрямо същия период на миналата година до 132 600 абонати. 70.9% пък е нарастването на броя потребители на мобилен широколентов интернет за периода.

С една дума, ситуацията при "Мобилтел" в момента е такава, че компанията все по-трудно задържа лидерската си позиция на GSM фронта - тенденция, която се очерта още към края на 2010 г., когато анализът на пазара на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) ясно показа спад на дела на първия оператор и увеличение на дяловете на вторите двама.

Резултатите на "Мобилтел" се вместват в малко по-добра обща картина за собственика му Telekom Austria за същия период. Отчетът на компанията майка показва спад на EBITDA с 8.9%, до 361.4 млн. евро, като една от изтъкнатите причини е именно "интензивната" конкуренция в Австрия, България и Хърватия. Наскоро телекомът обяви програма за преструктуриране, която да доведе до освобождаване на 40 млн. евро допълнителен кеш тази година. В "Мобилтел" по данни от компанията "стриктният финансов контрол доведе до намаляване на оперативните разходи с около 1.2 млн. евро". Както "Капитал Daily" наскоро писа, една от предприетите в тази посока мерки е аутсорсингът на дейности (по телефонно обслужване на клиентите и поддръжка на мрежата), която рефлектира в съкращаване на разходите за работна сила.

"Глобул": Същият кеш за по-ниска печалба

Нароченият от собственика си ОТЕ за продажба "Глобул" също отчита спад в печалбата си за първото тримесечие спрямо аналогичния период на миналата година. По данни от компанията, разпространени в сряда, тя има 9.7% по-ниска EBITDA - 33.7 млн. евро (65.7 млн. лв.) при почти непроменени приходи, които са 96.7 млн. евро (188.5 млн. лв.), или с 0.3% повече от първото тримесечие на 2011 г. Общо клиентите на "Глобул" са 4.4 млн., отчитат от дружеството. "Първите три месеца на 2012 г. бяха изключително тежки за телекомуникационния сектор в България заради продължаващия спад в потреблението и свиващите се доходи на населението. Поради засилената конкуренция и все по-голямото насищане на пазара, където проникването на мобилните услуги е над 150%, цените на дребно на услугите продължиха да намаляват, най-вече в корпоративния сегмент", обясняват от "Глобул".

Резултатите на българския оператор в момента са важни за гръцкия му собственик - мобилното крило на бившия фиксиран монополист в Гърция ОТЕ - COSMOTE. Компанията, която е една от най-големите на пазара в Югоизточна Европа, възнамерява да продаде "Глобул", за да помогне с приходите си от сделката предстоящите плащания от над 2 млрд. евро по стари задължения на групата догодина. Също в сряда ОТЕ обяви спад на общите си приходи за първото тримесечие на годината с 3.6% и увеличение на EBITDA с 6.2%.

БТК: В тон с общото намаление

Не много по-различно е представянето на БТК, която също наскоро представи финансовите си резултати за първото тримесечие. Те показват спад на нетната печалба от 10.38 млн. лв. на 10.25 млн. лв., макар и съчетан с увеличаване на приходите от 2.3% до 218.7 млн. лв. По данни от компанията увеличението на втория показател се дължи главно на ръста при мобилните услуги, където компанията е в позиция на догонващ. Не е изненадващо и че голяма част от свиването на печалбата се дължи на повишените разходи за взаимно свързване - при положение че мобилното звено на БТК има най-малко абонати от трите GSM оператора, логично е то да плаща най-много за обаждания към клиенти на другите двама. Компанията обаче има лек ръст на печалбата преди лихви, данъци и амортизации (EBITА) до 88.1 млн. лв.

Когато звездите залязват

Резултатите на трите големи оператора в България не са изненадващи, след като те приключиха и 2011 г. с намалели приходи и печалби. Подобрение трудно може да се очаква и за 2012 г. От средата на годината и трите дружества ще изгубят голям източник на приход, след като таксите им за взаимно свързване бъдат намалени наполовина, а тези за достъп на чуждестранни оператори до мрежите им - осем пъти. При засилващ се регулаторен натиск и върху тарифите за роуминга този източник също ще понесе удари.

За да компенсират намаляването на парите си по тези линии, "Мобилтел" и БТК все по-агресивно навлизат взаимно в териториите си: първият като засилва присъствието си в предлагането на интернет, телевизия и фиксирана връзка, а вторият - наблягайки на мобилните си услуги. Встрани за момента остава "Глобул", който не инвестира в оптика за широколентов интернет и телевизия: факт, който обаче бързо може да се промени след евентуалната му продажба на стратегически инвеститор.

Като цяло обаче от две години тенденцията е една: времената на лесните пари за телефонните гиганти приключиха.

Подобрение трудно може да се очаква и за цялата година

Плуване в басейн с все по-силно заледяваща се вода и без изгледи скоро да достигне вишката на спасителя. Така изглежда бизнесът на големите телекоми на българския пазар напоследък: с все повече усилия най-доброто, което можеш да постигнеш, е да се задържиш на същото място. Макар и продължавайки да отчитат все повече продадени карти и предлагайки още и още различни клиентски програми, трите основни играча на телеком сцената в страната завършват и първото тримесечие на 2012 г. с понижение в печалбите си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

26 коментара
  • 1
    m_style avatar :-P
    m_style

    Типична структура на олигопол в дадена пазарна ниша, където е премината точката на насищане на пазара и сега "търговците" довършват купона. И не кризата им е проблем, нито регулациите чак толкова. Просто вече всички имат "скайп", интернет и социални мрежи. Тези, които не работят и нямат доходи са в социалните мрежи - евтино, спасение в стадото. Тези, които работят са в нета, ако трябва и чрез "скайп". Останалите са от публиката...

  • 3
    b.georgiev avatar :-?
    Борислав

    До коментар [#1] от "m_style":
    За пазарната структура съм напълно съгласен, но да твърдиш че регулациите или пък кризата не оказват съществено влияние на фирми от такъв ранг би било лекомислено. За това че вече всички имат скайп, интернет и социални мрежи също съм съгласен, но все пак достъпът до скайп, фиксиран интернет и социални мрежи (мобилни приложения например) се предоставят от някой като услуга (ето ти една незапълнена пазарна ниша). А ако приемем и това, че е премината точката на насищане на пазара, то тогава вече има така наречените стратегии на сътрудничество. Едва ли някога ще спреш да ползваш мобилен телефон и интернет, а дали пазарната структура е справедлива или не - това е друг въпрос.

  • 4
    marinella.ivova avatar :-|
    marinella.ivova

    До коментар [#3] от "b.georgiev":

    И откога ниските доходи (без значение има или няма криза) спират българинът да си купи смартфон от 1000 лв, че и повече? Четиричленно семейство с осем договора към различни оператори. WTH? Може да да няма пари за тренировки по тенис или футбол за децата, но трябва да имат телефони с неограничен интернет, 2000 мин, 1500 sms-a...

  • 5
    yavor31 avatar :-|
    Мартин Akakka

    То вече и шестокласник знае че да си абонат на МенТел си е голяма прецаквация , то балъци балъци ама колко да ги има .

  • 6
    b.georgiev avatar :-|
    Борислав

    До коментар [#4] от "marinella.ivova":

    Ще се опитам да ти отговоря, без същевременно да се опитвам да разпределям бюджета на хората и да казвам кой за какво да харчи парите си. Всеки ден всички ние харчим парите си за неща за които е почти сигурно, че не са жизнено необходими, всички включително аз и ти. Съгласен съм че има по-полезен и разумен начин да изхарчиш 1000 лв., но тук говорим за самосъзнание и Его. Някой хора просто искат да имат смартфон с хиляди функции от който ползват 10% може би, но всичко опира до избора. А защо си мислиш че това явление е само типична черта на българина ? Може харченето на 1000 лв. за мобилен телефон да е добре за самочувствието или пък това да те кара да се чувстваш щастлив, можеш ли да виниш някой за това?

  • 7
    edin131 avatar :-|
    edin drugii

    отдавна съм вдигнал мерника на тези мошенгули от Мтел ,в деня ,в който ми изтече договора с тях за 14 карти ме въртяха сукаха и не ми приеха молбата за отказ от услугите им ,сега ги спонсорирам всеки месец повече пари отколкото плащам за новата ми лимузина ,която е над 50000 лв ,с нетърпение ,чакам да се махна от тях и този път няма да пропусна да си водя най известния нотариус за да удостовери на място желанието ми ,мошеници

  • 8
    rkirov avatar :-|
    rkirov

    Когато ни драха добре им беше.
    Сега няма как ,държавата в лицето на КРС е длъжна да се съобразява с европейските норми и директиви в сектора и взе да им става трудно
    Скърбя за Мтел ,но няма да им стана пак абонат .

  • 9
    zamen avatar :-|
    Чарли Мишкин

    Как няма да им падат приходите, от 1 година МенТел нямат никакви нови (т.е. различни/изгодни) предложения. Все се въртят около старите си тарифи и гледат да те закопчаят за 2 години. На старите си клиенти (аз ги хрантутя от 13 години без прекъсване) не предлагат никакви екстри, макар и малки. Сътрудниците им са неадекватни и все гледат да прецакат клиентите си.
    Нямам проблеми единствено когато плащам, като изключим намиране на пари за самата сметката.

  • 10
    analiziraitova avatar :-|
    analiziraitova

    Много се радвам, че печалбите на М тел падат. Това означава, че дори и да си най-голямата телекомуникационна компания щом се отнасяш зле с клиентите си - те ще те накажат. Радостно е това осъзнаване сред потребителите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK