Няма картел при телекомите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Няма картел при телекомите

Няма картел при телекомите

Консултантът Павел Велчев коментира пред "Капитал" ситуацията около българския телеком пазар

Паулина Михайлова
11535 прочитания

© Цветелина Белутова


Поредната сделка за препродажба на БТК приключи. Вие отдавна следите процесите в компанията и на целия пазар. Според вас добра ли е последната развръзка - за БТК, за сектора, за потребителите?

- Длъжен съм да направя уговорката, че сделката не е приключила официално и на практика все още всичко е възможно. Ако предположим обаче, че публикуваната информация, че банките кредиторки и сегашните акционери са решили сами да преструктурират дълга, това при всички положения не би било неочаквано. Структурата на сделката е сложна и аз не знам в конкретика какви са били офертите на кандидат-купувачите, но видимо не са били достатъчно добри, за да задоволят изискванията на банките кредиторки и на сегашните акционери - двете страни, които вземат решенията. Можем само да гадаем какви са били проблемите (дали висящите дела на държавата срещу предишните акционери или друго). Но се съмнявам проблемът да е било състоянието на БТК. По мое мнение то е значително по-добро от очакваното, до голяма степен в резултат от преструктурирането през последните години. Действията на сегашните мениджъри доведоха до пазарни резултати, много по-добри от тези, които доста хора очакваха: както при фиксираната телефония, където няма рязък спад в броя на абонатите, така и при мобилната, където има подобрение на резултатите и като брой абонати, и като приходи. Телевизията също дава нелош резултат, а това е важно. Защото хората вече очакват от всеки оператор предоставянето на комплексна услуги. Само с една услуга вече е много трудно да пробиеш, а и да го направиш, ще е временно. Клиентът се научи, че от една компания може да получи телевизия, интернет, мобилна и фиксирана връзка.

Трудно е да се каже дали за БТК е добре това, че в нея не влиза нов инвеститор. Ако бе дошъл стратегически такъв (например голям телеком от страна от ЕС), вероятно ситуацията би била по-добра, защото той би имал дългосрочни цели и би искал да инвестира сега и веднага. Но от друга страна, е по-добре да остане сегашното статукво и банките кредиторки да направят последващо преструктуриране на дълга, отколкото да дойде нов финансов инвеститор. Защото неговият хоризонт е по-кратък и той щеше да заложи на намаляване на разходите, а не на нови инвестиции и технологии - нещо, което пък сегашните акционери ще трябва да предприемат, за да направят компанията по-атрактивна, като й дадат конкурентно предимство пред останалите на пазара. А това е добре за потребителите, защото означава нови интересни услуги.

Не ви ли притеснява фактът, че в БТК не влиза стратегически инвеститор?

- В никакъв случай. По-добре е кредиторите да направят преструктуриране на дълга на БТК и да потърсят стратегически инвеститор в бъдещ момент, отколкото сега и на всяка цена да се търси финансов. Според мен той едва ли ще има някаква добавена стойност.

Очаквате ли стратегически инвеститори да се появят за "Глобул"?

- При "Глобул" ситуацията е по-различна от тази за БТК. Нямам вътрешна информация, но ако съдим по публичната такава, компанията на практика няма никакви задължения, а от друга страна, е добре сложена на пазара. През последните години при нея няма трусове - няколко процента нагоре или надолу, но резултатите й са предвидими. С оглед на това вероятно ще има интерес, особено от мобилни оператори. "Глобул" реално няма инвестиция във фиксирана мрежа - нито за интернет, нито за телефония. Той разчита изцяло на мобилната мрежа. Не мога да кажа дали това е плюс или минус. Безспорно клиентът търси комплексна услуга, но пък след две години технологията може да е стигнала до такива нива, че да обезсмисли достъпа на интернет през оптика. За развитието на технологиите трудно може да се дават прогнози.

Всички видяхме какви надежди се възлагаха на WiMAX мрежите, а реално не се случи нищо и аз очаквам в краткосрочен план той изобщо да изчезне като технология. Сега по същия начин големи надежди се възлагат на LTE мрежите, макар и някои да смятат, че и то може да се окаже един голям балон като истерията за 3G лицензиите. Помните стотиците милиони, които се платиха за тези лицензи и кризата, в която после изпаднаха някои телекоми заради тези инвестиции. Но пък в случая цената на лиценза е ниска, така че има възможност за развитие на бизнеса. За момента е ясно, че извън пакетните услуги, и трите мобилни оператора вероятно ще заложат на развитие на LTE мрежите си от четвърто поколение. Очаква се в световен мащаб да има бум на производството и предлагането на мобилни устройства (смартфони, таблети и др.) с поддръжка на комуникации от четвърто поколение (4G).

Затова "Глобул" може би има сериозни варианти за бъдещето и без да инвестира във фиксирана мрежа. Дали и кой ще дойде за него обаче не зависи само от състоянието на компанията, а от цялостната обстановка в Европа и света. А тя е такава, че много от големите компании страдат от кризата. И ако се окаже така, че големите инвеститори не дойдат, причината няма да е в "Глобул", а във факта, че много от международните компании в сектора просто са спрели експанзиите си в чужбина.

От какво ще зависи навлизането на 4G мобилните комуникации?

- До голяма степен - от цената на крайните устройства (доколко те ще бъдат субсидирани), както и достъпността на цените на услугите. В случай че и трите мобилни оператора развият мрежите си и започнат да предлагат 4G услуги, от голямо значение ще бъдат мобилните приложения и допълнителните услуги. За много хора в България на този етап това е terra incognita. В много държави обаче това е бизнес за милиарди евро, който дава достъп на клиента до безброй услуги: всякаква информация в реално време за пътна обстановка, маршрути със зелена вълна, мобилни разплащания, парични преводи, управление на цели системи. През мобилното устройство ще може да се гледа телевизия в реално време с високо качество и др.

Има ли потенциал за разместване на пазара в резултат на сделките за БТК и евентуално "Глобул"?

- Има възможност за това. Ако продължава сегашният тренд, БТК ще настигне другите два оператора. Ако сега "Мобилтел" е пръв при мобилните услуги, а "Глобул" втори като пазарен дял, в един момент тези пазарни дялове ако не да се изравнят, то поне ще станат близки. Този процес върви вече над две години. Конкурентното предимство, което имаха "Мобилтел" и "Глобул" като покритие и цени за разговори, лека-полека изчезва. Няма обективна причина "Виваком" да не увеличили дела си на пазара. Още повече че качеството на четворната й услуга е такова, че другите трудно могат да му отговорят, особено извън София.

Ще падат ли още цените за крайните потребители?

- Зависи. Най-лесно е да кажа, че ще паднат. Но според мен цените на разговорите вече са на такива нива, че трудно ще се движат още надолу. Да се мисли за двойно или тройно падане вече е много трудно. Единствените тарифи, които ще паднат рязко и хората ще го усетят, ще са тези за разговори между мрежите. Те са сравнително високи, до голяма степен и заради цените на едро. Цена на едро от 13 ст. на минута според мен е висока. И ако преди две години беше приемлива, вече не е, на фона на тарифите в останалата част на Европа. Още повече пък - ако я претеглим през БВП на страната и доходите на клиентите. Дали тарифите на дребно ще бъдат коригирани веднага след като паднат тези на едро? Едва ли. Цените за крайния клиент не са регулирани освен тази за обаждания от фиксирана към мобилна мрежа. Там промяната ще е веднага. Но и за връзката от мобилна към мобилна мрежа намаление ще има, защото пазарът ще натисне операторите да го направят. Тръгне ли един, и другите ще го последват. Носят се твърдения за картелни споразумения между операторите. Аз съм човек от кухнята и мога категорично да кажа, че няма такова нещо. Да, има възможности за синергия между тях. И те вече търсят такава - най-вече за споделяне на инфраструктура и изграждане на съвместна такава. Това го има по цял свят. Нормално е изолацията, която беше наложена на третия оператор от големите два, вече да отива в миналото и дано никога не се повтаря, защото тя не е добра търговска практика. В краткосрочен план такова поведение ти помага, но в средносрочен план - губиш пари. И БТК правеше такива грешки през годините. След приватизацията мениджмънтът например реши, че наетите линии са инструмент за натиск върху останалите оператори, и го използва. Само две-три години по-късно БТК загуби тотално приходите си от наети линии, а това бяха доста милиони. Ако мислиш с непазарни методи да притискаш конкурентите си, ти ги принуждаваш да инвестират и пазарът ти го връща, като накрая губиш. БТК направи такава грешка с наетите линии, "Мобилтел" и "Глобул" - с опита си да изолират мобилното звено на БТК. Но тези моменти вече са надживени.

Тоест конкуренцията между операторите вече е по-честна?

- До голяма степен - да. Ударите под кръста са по-скоро рядкост. Пример за това е процедурата по преносимост на номерата, която дълго време беше умишлено блокирана, но сега работи и всеки потребител може да се възползва от нея.

Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) върши ли работата си според вас?

- По мое мнение - да. Разбира се, винаги има и ще има недоволни, но за разлика от предишни периоди сега регулаторът се опитва да осигури равни условия за всички играчи на пазара.

Какви промени се очакват при регулациите?

- Първо - още тази година очаквам регулаторът да предложи за обсъждане втория кръг анализи при пазарите на дребно за разговори във фиксирани мрежи. Европейската практика е, че регулацията върху този пазар намалява заради забележимия спад в пазарния дял на основния фиксиран оператор и ефективността на наложените мерки на пазарите на едро. Тези процеси вече се наблюдават на пазара в България и логична стъпка на регулатора би била известно облекчаване на задълженията, наложени на БТК като основен фиксиран оператор.

Второ - КРС предприе стъпки за намаляване на цените между операторите на едро. На европейско ниво в контекста на развитието на мрежите за достъп от ново поколение, започва да се обмисля евентуална промяна в начина на разплащане между операторите. Макар за това да имат много противоречия във всички държави  членки, органът на европейските регулатори прие своя позиция, в която анализира предимствата на т.нар. метод "Bill and keep". Той премахва цената за терминиране в мрежите и възможността операторите да покриват разходите си от клиентите на конкурента.

Трето - в държавите от ЕС все по-широко разпространение има т.нар. споделяне на инфраструктура между мобилните предприятия. Макар тази възможност да съществува от десетина години, в по-голямата част от страните тези споразумения са на търговска основа, а на малко места има регулаторна намеса с налагане на определени условия за осигуряване на споделяне. По-малко известна и почти непозната дори в по-старите държави членки е възможността за споделяне от мобилните оператори на предоставения им радиочестотен спектър. В България обаче регулаторът едва ли скоро ще започне да се занимава с този тип отношения.

Четвърто - Европейската комисия публикува свои предложения за трета промяна в регулацията на роуминг услугите. Предвижданите изменения този път могат да се определят като радикални. Ако предложението бъде прието и влезе в сила във вида, в който е в момента, мобилните оператори ще бъдат задължени да развържат роуминг услугите си и да предложат на абонатите си възможност да ползват избран от тях оператор за този елемент от мобилната услуга. Това е т.нар. избор на оператор за роуминг услуги. Планирано е това задължение да бъде наложено от 2014 г. 

Какво е бъдещето на трите нови мобилни оператора с лицензи за 4G?

- По мое мнение обаче ще им е изключително трудно, тъй като те на практика ще предлагат услуги, които трите съществуващи мобилни оператора вече предлагат или са на път да предложат. Цената на услугите трудно може да бъде значително по-ниска от тази на съществуващите оператори, доколкото новонавлизащите тепърва ще трябва да инвестират поне 120 млн. евро в мрежа. Наред с това пенетрацията на мобилни услуги в България е 130%, тоест, за да спечелят клиент, те ще трябва да го вземат от някой от сега действащите мобилни оператори.

Какво ще се случи с малките кабелни доставчици?

- Консолидацията на пазара на кабелна телевизия и интернет ще продължи. В следващите 18 месеца поне 50% от сега съществуващите оператори ще изчезнат, като или ще бъдат закупени от по-големите такива, или ще фалират. Разбира се, на пазара ще останат и по-малки оператори.

Визитка



Павел Велчев е роден на 12 юли 1975 г. Завършил е СУ "Св. Климент Охридски" през 1999 г., магистър по право. През 2000 г. става юрисконсулт в Държавната комисия по далекосъобщенията (ДКД). От 2001 г. е член на Софийската адвокатска колегия. След присъединяването си към Адвокатско дружество "Лега Интерконсулт - Пенков, Марков и Партньори" през 2001 г. той консултира множество чуждестранни инвеститори и местни клиенти, включително Vodafone, Cable&Wireless, MakTel, Теленор, Антена 1 Груп и др. От 2004 г. до 2010 г. наред с адвокатската си практика отговаря за външните отношения, регулацията и конкуренцията в БТК. Той играе и основна роля при стартирането и изграждането на мобилното поделение на компанията (сега "Виваком"). Участва във всички регулаторни проекти и такива в сферата на конкуренцията на "БТК", "БТК Мобайл" , "БТК НЕТ" "Булфон" "РТК" ("Мобиком"). Бил е консултант по сделките за продажба на БТК през 2004 и 2007 г. Като независим експерт е участвал при изработването на телекомуникационните закони през 2003, 2007, както и на сега действащия ЗЕС. През декември 2010 г. заедно с адвокат Русин Йорданов учредява адвокатско дружество "Велчев, Йорданов и ко.", което към момента има екип от 10 адвокати. Велчев продължава да е регулаторен консултант на БТК. Адвокатското дружество работи предимно с чуждестранни клиенти и големи български компании. Последната сериозна сделка, по която дружеството е консултант, е придобиването на дялове от втория по големина пощенски оператор в България, "МИБМ Експрес", от Австрийските пощи.

 

Поредната сделка за препродажба на БТК приключи. Вие отдавна следите процесите в компанията и на целия пазар. Според вас добра ли е последната развръзка - за БТК, за сектора, за потребителите?

- Длъжен съм да направя уговорката, че сделката не е приключила официално и на практика все още всичко е възможно. Ако предположим обаче, че публикуваната информация, че банките кредиторки и сегашните акционери са решили сами да преструктурират дълга, това при всички положения не би било неочаквано. Структурата на сделката е сложна и аз не знам в конкретика какви са били офертите на кандидат-купувачите, но видимо не са били достатъчно добри, за да задоволят изискванията на банките кредиторки и на сегашните акционери - двете страни, които вземат решенията. Можем само да гадаем какви са били проблемите (дали висящите дела на държавата срещу предишните акционери или друго). Но се съмнявам проблемът да е било състоянието на БТК. По мое мнение то е значително по-добро от очакваното, до голяма степен в резултат от преструктурирането през последните години. Действията на сегашните мениджъри доведоха до пазарни резултати, много по-добри от тези, които доста хора очакваха: както при фиксираната телефония, където няма рязък спад в броя на абонатите, така и при мобилната, където има подобрение на резултатите и като брой абонати, и като приходи. Телевизията също дава нелош резултат, а това е важно. Защото хората вече очакват от всеки оператор предоставянето на комплексна услуги. Само с една услуга вече е много трудно да пробиеш, а и да го направиш, ще е временно. Клиентът се научи, че от една компания може да получи телевизия, интернет, мобилна и фиксирана връзка.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    georgi7777 avatar :-|
    georgi7777

    Всичко оператори на БГ пазара се разбират много добре, ще инвестират, ама по-нататък. Цените са им високи като в Европа, а доходите ниски. Имат едни 3 млрд приходи които раздават така че да прикрият печабата и ако може да не ги регулират повече*.
    Най-логичния извод от това е "картел няма". Какаво по-логично от платени статии, когато всички клиени говорят за "картел".
    Един мениджър на телеком беше казал "Защо ни регулират, ние сме като БМВ". Попитали го "Толкова добри?". Той отговорил "Не, толкова скъпи"

  • 2
    georgi7777 avatar :-|
    georgi7777

    И Телеком Австрия подкупват виши политици в Австрия и България с онази ПР агенция, за един истински ПР да подпомогнат управниците на обществото. Какви услуги могат да искат те - това е толкова невероятно! Те са много добри хора в много конкурентен бизнес за милярди. Австрииските банки и тези регистрирани в Австрия (Уникредито), Унгария също подпомагат икономиката, като държат високи лихви в криза и те въобще не подкупват регулатора. По-добре е с такива да не се прави бизнес.

  • 4
    riseandshine avatar :-|
    riseandshine

    Дали адвокат Велчев мисли, че всички тук пасем трева? Защото ни е размахал една голяма връзка треволяк. Хайде няма нужда, г-н "независим" експерт! Картел има, преносимостта е трудна, цените - високи, качеството на услугите и портфолиото - базово. За обслужването - да не говорим. За да получиш комплексна услуга (фиксирана телефония, мобилна телефония, телевизия, интернет) трябва да се абонираш при поне 3 оператора и съответно, да платиш поне 3 абонаментни такси. За работата на КРС дори няма да отварям дума заради подкупните и тънтурести чиновници там. Така че, г-н Велчев, като човек "от кухнята" - марш обратно там! Там може би ще имате повече успех с приготвянето на зарзавата, вместо с писането на платени статии.

  • 5
    1con avatar :-P
    1con

    Последните редове от визитката ме навеждат на мисълта, че целта на публикацията е малко по-различна от темата :)

  • 6
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Ако нямаше картел нямаше да имаме най-скъпата услуга в Европа, а вероятно и в света.

  • 7
    volrath avatar :-P
    volrath

    Картел - няма. И един мармот....

  • 8
    georgi7777 avatar :-|
    georgi7777

    Ако достатъчно потребители напишат жалба до ЕК Конкуренция ще направят проверка и тогава може да кажат дали има или не картел. Глобите са в стотици милиони евра, едва ли ще се излагат така
    http://ec.europa.eu/competition/consumers/contacts_en.html#1

  • 9
    dob4ozmeia avatar :-|
    Zmeev

    Само се замислям. Преди 10 години бях абонат на Orange в Англия - предплатена услуга - цена на разговор в мрежата 12 пенса на минута, след 5-та минута на ден цената падаше на 5 пенса. Към други оператори цената беше 40 пенса на минута. Минималната работна заплата беше 792 паунда. С една минимална заплата може да се говори 6'600 минути на най-високата тарифа в мрежата от 12 пенса, ако сметнем и по-ниските, след 5-та минута тогава работите стават съвсем различна. Да не говорим, че международните разговори с България бяха по 20 пенса в минута. Международните на повечето ни оператори в момента са над левче. В България 2012 г., с минимална работна заплата 290 лв. на предплатена услуга могат да се изговорят около 550 мин = точно 12 пъти разлика с Англия /2002 г./. А за 3G и 4G мрежите и тяхното покритие да не говорим.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.