На колелата на успеха
Българското производство на велосипеди продължава да расте и привлича чужди компании като американската Dahon


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Балканчетата може и да са основно в спомените или затрупани дълбоко в старите мазета. С тях обаче не свършва историята на българските велосипеди и ако съдим по статистиката, те са един от най-бързо растящите експортни продукти на страната. Вече има далеч по-модерни марки български колела като Sprint, Cross, Drag, Leader, RAM Bikes и други. Продукцията на тези компании носи почти 0.3% от българския експорт, което хич не е малко за този сектор. И той неслучайно беше определен от българското правителство като един от приоритетните за развитие отрасли.
Качеството на българското производство вече привлича и чужди компании. Американската Dahon Group, която е глобален лидер в производството на сгъваеми велосипеди и тази година празнува 30-та си годишнина, сключи партньорство с българската "Макском" и премести производството си от Чехия в България. Заводът на пловдивската компания (чиято основна марка е Sprint), стана европейският производствен хъб на Dahon. Групата с над 1100 служители държи някои от най-важните патенти в индустрията, които и до днес се използват от 98% от останалите производители в този сегмент. Основателят на щатската компания д-р Дейвид Хон казва, че е избрал "Макском" заради качествената производствена база, добрия мениджмънт и служители, както и по-ниските разходи. "Световният пазар на сгъваеми велосипеди се развива с бързи темпове и годишните продажби са между 5 и 10 млн. Ние сме лидер в този сегмент и продаваме около 500 000 бройки, от които 100 000 в Европа", казва д-р Хон. Компанията очаква да произвежда около 50 000 бройки на година в завода в Пловдив. Според Хон това производство няма да е достатъчно, за да задоволи търсенето на европейския пазар. Ето защо Dahon обмисля в бъдеще да увеличи продукцията. Възходът на сгъваемите велосипеди в цял свят се дължи до голяма част на мениджъра, който е един от пионерите в този бранш. През 1982 г. напуска работата си в Hughes Aircraft Corporation като един от водещите експерти по лазерни технологии и започва с брат си Хенри да проектира дизайни на компактни колела. Моделите печелят награди в цял свят, но братята така и не намират партньори в САЩ, с които да започнат масово производство. Накрая набират капитал от 3 млн. долара и откриват собствен завод в Тайван. Днес 60% от частите за велосипедите Dahon идват от Китай.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
10 коментара
Браво! Можело значи...
честито.
струва си и да отбележем, че може да има връзка между кризата и увеличеното потребление на колела - все пак, по-икономични са. а и държат човек в добра форма, което съкратява разходите по други спортни увлечения.
Тоест ако секторът е свободен от олигархични "патриотични" бизнесмени и държавата общо взето го остави на мира, може да... просперира
Много приятно съм изненадан:-) Стискам палци на българските производители и дано скоро наистина станат разпознаваеми на световните пазари!
Дано колоездаческата култура да попие в България. Промени ще има, защото повече няма накъде. Средностатистическият софиянец прекарва на ден по 2-3 часа в личния си автомобил, основно в задръстванията, поти се от нерви като пакистанец и пуши в купето цигара след цигара. 6-7 години в този ритъм и почват да се обаждат по 5-10 различни болести наведнъж, като 2 от тях присъстват задължително във всички комбинации: кръст и кръвно. Няма софийски автоталибан, който да не ги влачи тези двете.
[quote#3:"enterfornone"]Тоест ако секторът е свободен от олигархични "патриотични" бизнесмени и държавата общо взето го остави на мира, може да... просперира [/quote]
На 100%! Същото, както и с интернета - никаква регулация и топ 5 в света :)
Българите сме доказано интелектуално на световно ниво (колкото и да ни се внушава малоценност непрекъснато и навсякъде), само трябва да не ни се пречи е моето мнение... Равни условия за всички, оттам насетне естественият подбор ще даде резултати.
До коментар [#3] от "enterfornone":
хахах тихичко, да не се усетят!
Иначе моето лично мнение, че родните колела в последните 2 години имат сериозен напредък. Евала. Да продължават така!
Мен ми е интересно кой държи марката "балкан" и защо не я използва.
Носталгията продава все пак.
Живея в Грац-Австрия,тук се карат толкова колела,колктото може би има в цяла България!!Дори има фирма,която събира изоставените колела от години...Между другото съм от Пловдив и там има две доста сериозни фирми в производството на колела ,продаващи продукцията си предимно на европейския пазар.Пожелавам успех и на тези хора,това все пак е добре за България...
Чакаме с нетърпение евтините Dahon на българския пазар. Скоро Dahon, дано след това и Brompton.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.