Пазар в здрача
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пазар в здрача

Пазар в здрача

Около 30% от продажбите на цигари в България са нелегални

Десислава Николова
5793 прочитания

През първите три месеца на 2012 г. най-ниският ценови клас цигари почти не се продаваха. Това означава, че нивото на контрабандата е било високо. През април продажбите се отпушиха, разказва представител на голяма цигарена компания.

Въпреки високото ниво на контрабандата митниците отново отчитат увеличени приходи от акцизи - към март вноските на косвения данък от тютюневи изделия са 386.1 млн. лв., което е с 24.6 млн. лв. повече спрямо март 2011 г. Акцизите от тютюневи изделия към края на миналата година са 1.694 млрд. лв., или със 174 млн. лв. над числото за 2010 г.

Пазарните дялове на основните легални играчи почти не са се разместили за първото тримесечие, сочат маркетинговите проучвания (виж карето).

Очертанията на мъглата

През миналата година премиерът Бойко Борисов обяви, че до февруари 2012 г. контрабанда на цигари няма да има. Факт, че продажбите на нелегални продукти намаляха през 2011 г., и докато през 2010 г. на всеки 100 продадени кутии 34 бяха без платен акциз и ДДС, за 2011 г. според официалното изследване на ЕК нелегални са всеки 22 кутии от 100. Алтернативните проучвания на цигарените компании обаче сочат, че черният пазар е по-голям - 25-30% от общия.

Причините са прости. Една от тях изтъкна през седмицата директорът на Агенция "Митници" Ваньо Танов – за всеки пропуснат камион с цигари на митничарите им се предлагат между 20 и 100 хил. евро и изкушението е много голямо на фона на 600 лв. заплата.

Не само това: според доклада на Центъра за изследване на демокрацията за организираната престъпност, всеки ден в България се продават 500 хил. кутии цигари без бандерол и т.нар. немаркови цигари (ilicit white – произвеждат се легално в Близкия и Средния изток на много ниска цена и с ниско качество), за черния пазар "работят" 15 хил. души, а поне половин милион българи пушат незаконни цигари. Самите глоби за продажба на продукти без бандерол са от порядъка на 15 хил. лв. и досега падаха в съда, тъй като не съответстваха на престъплението - в уличните търговци обикновено се намираха два-три стека, чиято стойност е значително под тази сума. Затова правителството се принуди да предложи намаление на глобите.

През последните години от 2009 г. насам нелегалните пазари се превърнаха в най-бързо растящия бизнес на организираната престъпност, сочи докладът на ЦИД. Мрежата на разпространението обхваща големи легални производители на цигари на Балканите, които осигуряват достъп на българските криминални мрежи до техните марки; големи вносители, които участват в международните мрежи за немаркови цигари; малки нелегални фабрики с мрежи за продажба на едро, регионални канали за продажба на едро и дребно на цигари с по-нисък акциз, защото са произведени в държави, нечленки на ЕС, куфарна търговия.

Най-голяма традиция има т.нар. гръцки хъб – от началото на 90-те години мрежи по гръцките пристанища осигуряват логистика при контрабанда на цигари на Балканите, като се внасят марки от цял свят.

Не знам, не чух, не внесох

Стряскащото е, че в България делът на т.нар. непредназначени за местния пазар цигари (за износ, за безмитни магазини, без бандерол, фалшиви и контрабандни продукти), е 25-30%, което нарежда България в топ 5 на държавите в ЕС с най-голям черен дял в цигареното потребление (средноевропейското ниво е 10-12%). Според изследването на ЕК близо една трета от него държи "Кингс табако" (виж таблицата).

"Много трудно може да се докаже, че това се прави със знанието на производителя. В европейското законодателство има задължение за контрол върху разпространението - ако митниците заловят количества цигари без бандерол на определен производител, компанията плаща солидна глоба и това я принуждава да си контролира дистрибуторите, да маркира цигарите си така, че да проследи всеки стек. При нас дълго време номер едно в продажбата на цигарите без бандерол бяха Karelia, сега ги изместиха "Кингс табако". Какво казват производителите - ние продаваме на легитимни търговци - те какво правят, не знаем. Или: фалшифицират ни, защото сме популярни. Ние обаче сме в ЕС и трябва да има регулация", смята Тихомир Безлов от Центъра за изследване на демокрацията. По думите му, има нови начини за незаконна търговия с цигари - заради кризата е започнала продажба по 5-6 къса в найлонови пликчета от павилиони, в малките градове се свиват и продават и "самоделки".

Битката с нелегалния пазар е изключително важна, защото през 2011 г. приходите от акцизи върху цигари представляват 8.2% от данъчните приходи в държавния бюджет. За сравнение, в страните от ЕС този дял е едва 1.5%. Според Безлов нарастващият дял на продаваните цигари без бандерол от български производител е сериозен политически риск и държавата трябва да се справи с него.

"Явно правителството постигна някаква договорка с производителите на алкохол – допреди септември 2010 г. на всеки три бутилки алкохол една беше с платен бандерол, сега на три бутилки само една е нелегална. Това трябва да се случи и с цигарите", казва той.

Официалните дялове

"Булгартабак" почти спря спада в дела си от последните месеци - от 33.9 в началото на годината продажбите се закотвят на 33.8 два поредни месеца, но това е на фона на огромните инвестиции в рекламни билбордове и промоции. За сметка на това "Кингс табако" се връщат на сцената със забележителен ръст от над 1 процентен пункт само за месец, след като през миналата годината беше отстъпила от пазарния си дял с два процентни пункта. Ръст през последните месеци бележат и Philip Morris, при останалите компании промените в пазарните дялове са съвсем малки.

През първите три месеца на 2012 г. най-ниският ценови клас цигари почти не се продаваха. Това означава, че нивото на контрабандата е било високо. През април продажбите се отпушиха, разказва представител на голяма цигарена компания.

Въпреки високото ниво на контрабандата митниците отново отчитат увеличени приходи от акцизи - към март вноските на косвения данък от тютюневи изделия са 386.1 млн. лв., което е с 24.6 млн. лв. повече спрямо март 2011 г. Акцизите от тютюневи изделия към края на миналата година са 1.694 млрд. лв., или със 174 млн. лв. над числото за 2010 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 2
    chichi01 avatar :-(
    Чичи (Ice Man's fan)

    Самият факт, че се пише в сериозна медиа, като Капитал по темата е достатъчна причина, да се предизвика много повече от повдигане на вежди у изпълнителната власт! Много е важно това да не мине и потъне в пространството. Съдейки по липсата на препоръки и коментари, май става точно така!
    Практически в този случай може да се заключи, на база представените цифри, че това е пряк резултат от действията и бездействията на правителството, в частност мин фин, което отговаря за контрола и приходите от тази търговия. Загубата за бюджета изчислена приблизително чрез общо достъпните цифри е колосална на фона на макро числата на държавата.
    Къде отиват загубите? Няма как да се мълчи повече по този въпрос.
    Ако не иска да продължава да облича имиджа на "и тия са като ония, че и отгоре" Борисов и апаратът му трябва спешно да "обърнат тренда".
    Надявам се да могат да си го позволят. А какво се е случвало до момента, поне за мен е ясно...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK