С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
28 18 май 2012, 16:53, 8033 прочитания

Фейсбум-бум-бум

Какво събуди огромния инвеститорски интерес към акциите на Facebook, включително от десетки българи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Клубът на милиардерите в САЩ от края на тази седмица е с няколко души по-голям, а средната му възраст е доста по-ниска, след като там влязоха няколкото основатели на Facebook.

Техният успех увлече хиляди хора по света, включително десетки от България, да си купят от акциите на основаната преди осем години компания. Тази седмица Facebook осъществи дългоочакваното си първично публично предлагане (IPO), което я оцени на над 104 млрд. долара - никоя компания досега не е ставала публична с подобна оценка. Това се превърна в едно от най-коментираните събития в технологичния сектор, като мненията за него са противоречиви. От едната страна са надеждите, че Facebook ще намери бизнес модел, който да увеличи приходите й многократно. На другия полюс са опасенията, че компанията е стигнала тавана на развитието си и акциите й са силно надценени.


Търсенето...

Оказа се, че почти всеки, който използва Facebook, се е замислил дали да не купи от акциите на компанията - или заради вярата във възможностите й да расте, или просто защото тя е част от ежедневието им. А все пак социалната мрежа има 900 млн. потребителя, т.е. повече от 10% от населението в света. В България става въпрос за близо една трета от населението на страната - около 2.5 млн. потребители.

Ако прекарваш по няколко часа на ден във Facebook, защо да не станеш част от бъдещето й. Подобно обяснение дават двама братя от Калифорния, на 25 и на 27 години, пред Financial Тimes, за желанието си да инвестират 1.8 млн. долара от семейния фонд във Facebook, и то на всяка цена. "Искаме да вкараме много пари във Facebook, разказва единият. Човек е във Facebook вече поне по половин ден, ако не и повече. Както водата е необходимост, а смъртта неизбежна, така е и Facebook".



Дали водени от тази зависимост или просто защото вярват, че ще могат да направят бързи печалби, доста хора и от България са заявили акции в социалната мрежа. Става въпрос за поръчки от няколко стотин хиляди долара, като сумите варират от няколко десетки хиляди долара до 1000 долара. Това е миниатюрен обем на фона на цялото предлагане, което е около 16 млрд. долара (т.е. второто най-голямо в историята на САЩ и най-голямото технологично), но в същото време е значителен за българските мащаби.

Само преди няколко месеца българската интернет компания dir.bg, която има сериозна история зад гърба си с услугите си за чат и електронна поща, трудно успя да събере  200 хил. лв. при търсени седем пъти повече. За Facebook обаче същите тези инвеститори извадиха в пъти повече ресурс. Логичният въпрос е защо, а отговорът е първо във фрапиращата разлика в силата на брандовете и още по-важно - в разликата в доверието и ликвидността на двата пазара - българския и американския.

"Повече клиенти, отколкото очаквахме, подадоха поръчки за акции на Facebook", разказа брокерът от "Елана трейдинг" Димитър Георгиев. "Със сигурност не сме били свидетели на такъв интерес през последните близо две години. При някои клиенти поръчките надвишиха в пъти обичайния им месечен оборот. Имаше инвеститори, които... искат да си купят акции просто заради бранда Facebook, без да се задълбочават във финансовите отчети на компанията", допълни той. Интересен е и фактът, че повечето от желаещите да притежават акции на компанията са млади мъже, очевидно потребители на социалната мрежа, разказа още той.

"Голямото търсене донякъде е изненадващо за нас, особено предвид факта, че предупреждаваме клиентите, че заради спецификата на американската процедура и големият инвеститорски интерес в САЩ е трудно и непредвидимо получаването на акции от публичното предлагане за европейски инвеститори," допълни Георгиев. "От друга страна, явно инвеститорите виждат добра възможност за печалба в краткосрочен план и затова проявяват подобен интерес при първичното предлагане", допълни още той.

Подобна картина описа и Марин Костурски, брокер в "Бенчмарк финанс". "Имахме поръчки за няколко стотин хиляди долара", каза той и допълни, че лично той не е изненадан от високия интерес, тъй като тази инвестиция дава това,  което инвеститорите най-много искат в момента - възможност за бързо осребряване. "Така че за мен една от основните причини за интереса е ликвидността, която се очаква да имат акциите на компанията", допълни той. 

Разбира се, разбивката по националности не е от ключово значение, но показва, че Facebook е глобално явление, за щастие на своите основатели и първи инвеститори. По-важното е, че огромният интерес, който според някои анализатори се изразява в над 50 пъти по-голямо търсене от наличното предлагане, се базира не на трезва преценка, а на емоция, на чиста психология. И то напук на мнението на повечето специалисти, че цената, на която Facebook продава акциите си, е доста над реалистичните възможности за бъдещо развитие. Анкета на Bloomberg сред близо две хиляди анализатори и инвеститори показва, че 80% от тях смятат, че акциите са свръхнадценени.

"Подобно търсене е абсюлютна лудост", коментира анонимен източник от посредник в САЩ пред Financial Тimes. "Дори да кажем, че Facebook е най-ужасната компания на света, дребните инвеститори пак ще искат да си купят". "10 причини да не си купувате акции от Facebook, преди така или иначе да ги купите", беше заглавието на един от текстовете в Wall Street Journal по темата.

"За мен това публично предлагане е повече спектакъл, медийно събитие и културен феномен, отколкото е реално IPO", казва от своя страна Макс Уолф, анализатор от GreenCrest Capital. Според него търсенето отдавна е загубило здравия разум и не се базира на чисти математически модели.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

"А1 България" отчита двуцифрен ръст на приходи и печалба през третото тримесечие "А1 България" отчита двуцифрен ръст на приходи и печалба през третото тримесечие

Силните резултати идват след по-добро представяне във всички сегменти от дейността на телекома

16 окт 2019, 688 прочитания

MGM продава комплексите Bellagio и Circus Circus в Лас Вегас за 5 млрд. долара MGM продава комплексите Bellagio и Circus Circus в Лас Вегас за 5 млрд. долара

Целта на американския казино оператор е да подобри баланса си

16 окт 2019, 785 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Оплетени в рекламната мрежа

Facebook все още не е измислил най-добрия начин да прави пари от потребителите си

Още от Капитал
Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10