Фейсбълбук
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Фейсбълбук

Основателят на Facebook Марк Зукърбърг, продаде свои акции още преди цената им да се срине

Фейсбълбук

Защо акциите на социалната мрежа се сринаха след борсовия дебют

Константин Николов
13848 прочитания

Основателят на Facebook Марк Зукърбърг, продаде свои акции още преди цената им да се срине

© Reuters


Кой продаде

Самата компания Facebook Inc. продаде 180 млн. акции при първичното публично предлагане. Очаква се набраният капитал да бъде използван за развитие на социлната мрежа. Другите 241.3 млн. книжа от IPО-то дойдоха от сегашните акционери и най-ранни инвеститори, водени от основателя Марк Зукърбърг. Листването набра 6.8 млрд. долара за Facebook и още 9.2 млрд. долара общо за акционерите. Самото "дете чудо" Зукърбърг продаде 30 млн. акции срещу 1.15 млрд. долара. Той остава с над 503 млн. книжа. Инвеститорът Джеймс Брайер и Accel Partners се разделиха с 49 млн. акции срещу 1.86 млрд. долара, докато инвестиционната банка Goldman Sachs продаде акции за 1 млрд. долара. Сред останалите продавачи бяха фондът на рок звездата Боно, Microsoft, руската Mail.ru и др.

"Цена на акция от 38 си е жива Зукъриада. Хлапето вече се пече ухилено на Каймановите острови, а Facebook ще гръмне до три години. Как да не харесваш капитализма на Уолстрийт." Твърдението на анонимен форумец в сайта на New York Times точно описва настроенията сред някои инвеститори, които очакваха пазарният дебют на Facebook автоматично да ги направи богати. Излизането на борсата на социалната мрежа се рекламираше като "новия Google". Но само след три дни търговия (петък, понеделник и вторник) книжата са надолу с 18% от 38 до 31 долара.

На изкуствено дишане

Сривът не е чак толкова голяма изненада. Още при листването беше ясно, че с подобна висока първоначална цена на акциите продавачите ще са повече от купувачите. Единствената причина книжата да се задържат на ниво над 38 долара в първия ден на търговия беше изкуствената подкрепа от страна на основния посредник Morgan Stanley. Също така няма нищо странно, че основателите на компанията като Марк Зукърбърг и някои от първите служители и акционери в компанията ще получат най-много пари за дяловете си в първите часове след отварянето на NASDAQ.

Но заради донякъде изкуствено създадения шум Facebook увеличи емисията си с 25% преди листването, а предлаганата цена скочи от очакваните 28-35 долара до 38 долара на акция. Създаденото търсене не отговаряше на пазара. Чак в понеделник Facebook вече се търгуваше на "по-автентичното" ниво от 34 долара, или с 10 млрд. долара по-ниска пазарна капитализация. "Посредниците тотално сбъркаха предлагането, което трябваше да е два пъти по-малко като обем и щеше да затвори на ниво от 45 долара", заяви пред Wall Street Journal анализаторът от инвестиционната компания Wedbush Майкъл Пахтър. С натрупването на още и още информация след листването борсовият дебют на Facebook заприличва все повече на ужилване.

След дъжд...

Тревожните сигнали се появиха още преди първичното публично предлагане. Само седмица преди листването Facebook промени проспекта си, като посочи "предизвикателствата пред правенето на пари от мобилни комуникации". В документа съвсем завоалирано се споменава, че през второто тримесечие потребителите в мрежата са продължили да растат по-бързо от приходите. Като капак два дни преди излизането на борсата един от най-големите рекламодатели в САЩ, General Motors, обяви, че се отказва от бюджета си за маркетинг във Facebook в размер на 10 млн. долара. Решението отново подчерта считаната за най-голяма слабост на социалната мрежа: липсата на стабилен приходен ресурс, какъвто например е платеното търсене на Google.

Някои институционални инвеститори пък бяха изненадани от големината на предложените им пакети акции, тъй като очакваха далеч по-малко книжа. Обикновено преди подобно хитово първично публично предлагане играчите на пазара искат повече акции, тъй като предвиждат да получат само частица от тях. "А ние получихме повече и от най-смелите ни предвиждания, което, честно казано, ни изплаши", заяви пред New York Times неназован портфолио мениджър. Той веднага продал акциите, тъй като счел, че Facebook може би не е тази суперсделка, на която всички се надявали.

А сега...

Намеците за предварително подготвяно "ужилване" се потвърждават и от разкритието на журналиста от Reuters Алистър Блеър. Той обяви, че водещите посредници по листването Morgan Stanley, JP Morgan и Goldman Sachs намалили финансовите си прогнози за Facebook по средата на мащабното роудшоу точно когато рекламирали борсовия дебют на социалната мрежа пред потенциални инвеститори. Което не е често срещано явление, особено в технологичния сектор. Но по-лошото е, че те разкрили очакванията си едва пред няколко големи инвеститора. Останалите продължили да вярват, че са на прага на Клондайк. Което ги поставило в неравностойно положение. Дори и с тези доказателства посредниците вече могат да попаднат под прицела на Комисията за ценни книжа (SEC). Въпросът е дали не им е било подсказано от източници от Facebook, което прави социалната мрежа съучастник.

Още и още причини

Извън чисто вътрешните причини за надутото първично публично предлагане не бива да се забравят и икономическите обстоятелства и съвпадения. Първичното публично предлагане се случи в седмицата на най-голям спад на световните индекси досега през 2012 г. В същото време еврозоната танцува на ръба на финансов колапс. Инвеститорите и банките продължават да са внимателни и да избягват риска. Освен това технически проблем на борсата Nasdaq отложи началото на търговията с половин час и много инвеститори не знаеха дали сделките им са минали.

Не можеш да ме излъжеш сто пъти

Блъфът на посредниците и Facebook не успя донякъде и заради факта, че дребните инвеститори не се подлъгаха "да купуват като луди" въпреки очакванията за противното. Тежките уроци от дотком балона, финансовата криза и имотният срив научиха малките играчи на пазара, че трудно могат да забогатеят бързо от подобни листвания. А идеята на такива борсови дебюти е именно да дадат на компаниите възможност да наберат капитал, с който да продължат да растат, а на малките инвеститори - да могат да си купят част от най-обещаващите компании. Именно по този начин ранните инвеститори в Amazon.com, Apple и Google, които останаха лоялни на тези гиганти, увеличиха инвестициите си многократно. Докато в случая с Facebook и предшестващите го напоследък големи технологични листвания като Zynga и Groupon обикновените играчи бяха изолирани при първичното предлагане за сметка на големите инвестиционни компании.

Не бива да се забравя и фактът, че още преди излизането си на борсата Facebook беше "полупублична", тъй като акциите й се търгуваха на вторични пазари като SecondMarket и SharesPost. Това позволи на мениджъри да продават свои дялове, а на институционални инвеститори да купят част от социалната мрежа. През последните години такива сделки увеличиха пазарната оценка на Facebook неколкократно.

И малко оптимизъм

Въпреки тревожните сигнали Facebook има още много време, за да се докаже като успешна публична компания. И има нужните добри примери. Например онлайн магазинът Amazon.com, който също бързо се срина при излизането на борсата през май 1997 г. Акциите на компанията се търгуваха под дебютната си цена от 18 долара в продължение на няколко месеца. Но само година по-късно пазарната капитализация на Amazon беше нараснала четворно, а в началото на тази седмица книжата на онлайн гиганта надминаха 218 долара. Подобен е примерът и с Google. Търсачката се оцени на 85 долара на акция при първичното си публично предлагане през 2004 г., или 74.6 пъти печалбата си (P/E). Тогава книжата й паднаха в първата седмица на търговия. Но в момента се търгуват над 614 долара. В същото време Facebook се оцени на 38 долара за акция, или 100 пъти печалбата. "Това е високо съотношение дори за осемгодишна компания като Google", казва Бил Мидълтън, президент на финансовата къща Sound Portfolio Advisors. Според него оценката на социалната мрежа е изключително завишена, след което сочи за пример Microsoft и Exxon с 10 P/E и дори Apple с 14 P/E.

Така че все още е рано да се каже, че листването на Facebook е провал. Да, падането на цената под началната не е много добър сигнал. Но пък в компанията може да се успокояват с факта, че предвижданият от анализаторите първоначален балон (рязък скок и после силно падане) не се състоя. Така с придвижването на акциите към по-нормални нива социалната мрежа може да расте по естествен начин. Но остава въпросът: точно къде е "естественото" равновесие.

Кой продаде

Самата компания Facebook Inc. продаде 180 млн. акции при първичното публично предлагане. Очаква се набраният капитал да бъде използван за развитие на социлната мрежа. Другите 241.3 млн. книжа от IPО-то дойдоха от сегашните акционери и най-ранни инвеститори, водени от основателя Марк Зукърбърг. Листването набра 6.8 млрд. долара за Facebook и още 9.2 млрд. долара общо за акционерите. Самото "дете чудо" Зукърбърг продаде 30 млн. акции срещу 1.15 млрд. долара. Той остава с над 503 млн. книжа. Инвеститорът Джеймс Брайер и Accel Partners се разделиха с 49 млн. акции срещу 1.86 млрд. долара, докато инвестиционната банка Goldman Sachs продаде акции за 1 млрд. долара. Сред останалите продавачи бяха фондът на рок звездата Боно, Microsoft, руската Mail.ru и др.

"Цена на акция от 38 си е жива Зукъриада. Хлапето вече се пече ухилено на Каймановите острови, а Facebook ще гръмне до три години. Как да не харесваш капитализма на Уолстрийт." Твърдението на анонимен форумец в сайта на New York Times точно описва настроенията сред някои инвеститори, които очакваха пазарният дебют на Facebook автоматично да ги направи богати. Излизането на борсата на социалната мрежа се рекламираше като "новия Google". Но само след три дни търговия (петък, понеделник и вторник) книжата са надолу с 18% от 38 до 31 долара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • 1
    nikolay.delchev avatar :-P
    Без Лев

    Надуй Балонааа ! :)))

  • 3
    ivabel avatar :-|
    ivabel

    нищо атрактивно нямаше в първото ИПО, а от фейсбук така или иначе на всички им писнало :)

  • 4
    plamenshopov avatar :-P
    plamen shopov

    Твърде Добре!

  • 5
    bestbuy avatar :-P
    За да останат ХОРА в България.

    "Основателят на Facebook Марк Зукърбърг, продаде свои акции още преди цената им да се срине"

    Текстът под снимката обяснява всичко!!!

  • 6
    conas_62 avatar :-P
    Тъмносин вирусоносител


    Как да не харесваш капитализма на Уолстрийт...

  • 7
    zumz avatar :-|
    zumz

    "Капитал", не е зле да си сверите часовниците. Преди IPO-то като папагали превеждахте предпазливите прогнози на западните т. н. "експерти". А в същото време всички без изключение коментиращи във форума ви изразяваха скептицизъм към IPO-то и бяха убедени, че ще се случи точно това което впоследствие се случи. Може и да е съвпадение, но дори и така да е - редно е да си подвиете опашката и да не се занимавате с IPO-та и с прогнози защото не ги разбирате тези неща. А който се интересува - отдавна си е направил собствени заключения от англоезичния интернет.

  • 8
    daria_vip avatar :-P
    daria_vip

    CEO което каза на инвеститорите Calm Down докато ходи с качулка и анцуг на срещите в Борда на директорите.
    Сайт за запознанства от който можеш да вкараш всичко но не можеш да изкараш нищо +такаъв като тоя на снимката рецепта за Успех .
    Е как всички в форума недооценихме това му негово качество .
    Ние пук какво ли разбираме от дот ком Бубали.

  • 9
    trezven avatar :-|
    Трезвен

    Вече започвам да симпатизирам на банкстерите и прочее изнудвачи. То явно има толкова прост народ дето е готов да си навре парите в ръцете ти, че да откажеш, ти трябва да си идиота.

    Ако някой от тези 'инвеститори' искренно е вярвал, че ще спечели от Фейсбук, то загубите които са претърпели са даже малки, за простотията и наивността която са проявили. Всичко се плаща.

  • 10
    bobsyn avatar :-|
    Batezuzi

    Като изключим някои инвестиции примерно недвижимите имоти се счита, че си заслужава да се дадат пари за начинание, което се изплаща след 3 години. Акциите на въпросната социална мрежа са били 100 пъти по-големи от печалбата. Еми според ме инвеститорите сами са си виновни, че не са съобразили това.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK