Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
17 23 май 2012, 17:26, 13647 прочитания

Фейсбълбук

Защо акциите на социалната мрежа се сринаха след борсовия дебют

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Кой продаде

Самата компания Facebook Inc. продаде 180 млн. акции при първичното публично предлагане. Очаква се набраният капитал да бъде използван за развитие на социлната мрежа. Другите 241.3 млн. книжа от IPО-то дойдоха от сегашните акционери и най-ранни инвеститори, водени от основателя Марк Зукърбърг. Листването набра 6.8 млрд. долара за Facebook и още 9.2 млрд. долара общо за акционерите. Самото "дете чудо" Зукърбърг продаде 30 млн. акции срещу 1.15 млрд. долара. Той остава с над 503 млн. книжа. Инвеститорът Джеймс Брайер и Accel Partners се разделиха с 49 млн. акции срещу 1.86 млрд. долара, докато инвестиционната банка Goldman Sachs продаде акции за 1 млрд. долара. Сред останалите продавачи бяха фондът на рок звездата Боно, Microsoft, руската Mail.ru и др.
"Цена на акция от 38 си е жива Зукъриада. Хлапето вече се пече ухилено на Каймановите острови, а Facebook ще гръмне до три години. Как да не харесваш капитализма на Уолстрийт." Твърдението на анонимен форумец в сайта на New York Times точно описва настроенията сред някои инвеститори, които очакваха пазарният дебют на Facebook автоматично да ги направи богати. Излизането на борсата на социалната мрежа се рекламираше като "новия Google". Но само след три дни търговия (петък, понеделник и вторник) книжата са надолу с 18% от 38 до 31 долара.

На изкуствено дишане


Сривът не е чак толкова голяма изненада. Още при листването беше ясно, че с подобна висока първоначална цена на акциите продавачите ще са повече от купувачите. Единствената причина книжата да се задържат на ниво над 38 долара в първия ден на търговия беше изкуствената подкрепа от страна на основния посредник Morgan Stanley. Също така няма нищо странно, че основателите на компанията като Марк Зукърбърг и някои от първите служители и акционери в компанията ще получат най-много пари за дяловете си в първите часове след отварянето на NASDAQ.

Но заради донякъде изкуствено създадения шум Facebook увеличи емисията си с 25% преди листването, а предлаганата цена скочи от очакваните 28-35 долара до 38 долара на акция. Създаденото търсене не отговаряше на пазара. Чак в понеделник Facebook вече се търгуваше на "по-автентичното" ниво от 34 долара, или с 10 млрд. долара по-ниска пазарна капитализация. "Посредниците тотално сбъркаха предлагането, което трябваше да е два пъти по-малко като обем и щеше да затвори на ниво от 45 долара", заяви пред Wall Street Journal анализаторът от инвестиционната компания Wedbush Майкъл Пахтър. С натрупването на още и още информация след листването борсовият дебют на Facebook заприличва все повече на ужилване.

След дъжд...

Тревожните сигнали се появиха още преди първичното публично предлагане. Само седмица преди листването Facebook промени проспекта си, като посочи "предизвикателствата пред правенето на пари от мобилни комуникации". В документа съвсем завоалирано се споменава, че през второто тримесечие потребителите в мрежата са продължили да растат по-бързо от приходите. Като капак два дни преди излизането на борсата един от най-големите рекламодатели в САЩ, General Motors, обяви, че се отказва от бюджета си за маркетинг във Facebook в размер на 10 млн. долара. Решението отново подчерта считаната за най-голяма слабост на социалната мрежа: липсата на стабилен приходен ресурс, какъвто например е платеното търсене на Google.



Някои институционални инвеститори пък бяха изненадани от големината на предложените им пакети акции, тъй като очакваха далеч по-малко книжа. Обикновено преди подобно хитово първично публично предлагане играчите на пазара искат повече акции, тъй като предвиждат да получат само частица от тях. "А ние получихме повече и от най-смелите ни предвиждания, което, честно казано, ни изплаши", заяви пред New York Times неназован портфолио мениджър. Той веднага продал акциите, тъй като счел, че Facebook може би не е тази суперсделка, на която всички се надявали.

А сега...

Намеците за предварително подготвяно "ужилване" се потвърждават и от разкритието на журналиста от Reuters Алистър Блеър. Той обяви, че водещите посредници по листването Morgan Stanley, JP Morgan и Goldman Sachs намалили финансовите си прогнози за Facebook по средата на мащабното роудшоу точно когато рекламирали борсовия дебют на социалната мрежа пред потенциални инвеститори. Което не е често срещано явление, особено в технологичния сектор. Но по-лошото е, че те разкрили очакванията си едва пред няколко големи инвеститора. Останалите продължили да вярват, че са на прага на Клондайк. Което ги поставило в неравностойно положение. Дори и с тези доказателства посредниците вече могат да попаднат под прицела на Комисията за ценни книжа (SEC). Въпросът е дали не им е било подсказано от източници от Facebook, което прави социалната мрежа съучастник.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как да "уловим момента" и да спечелим от кризата Как да "уловим момента" и да спечелим от кризата

"Карол Капитал Мениджмънт" със специален инвестиционен план, съобразен с днешните високи нива на несигурност

2 апр 2020, 383 прочитания

ПРОФОН ще подпомогне изпълнители и продуценти с авансови възнаграждения ПРОФОН ще подпомогне изпълнители и продуценти с авансови възнаграждения

Към българските правоносители ще бъдат насочени близо 1 млн. лв.

1 апр 2020, 625 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Ценообразувай това

Как се определя пазарният размер на лихвите между свързани компании

Още от Капитал
Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10