Трудното възкръсване на биогоривата

Секторът е раздвоен дали инвеститорите отново ще проявят интерес към този бизнес

Въпреки че секторът е в застой от години, технологиите за производство на биогориво продължават да се развиват
Въпреки че секторът е в застой от години, технологиите за производство на биогориво продължават да се развиват
Въпреки че секторът е в застой от години, технологиите за производство на биогориво продължават да се развиват    ©  ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
Въпреки че секторът е в застой от години, технологиите за производство на биогориво продължават да се развиват    ©  ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Изоставане

Въпреки че от началото на годината изискванията за смесване на горивата с биосъставка вече са факт, България значително изостава от целите на ЕС. Според тях използваното биогориво в транспорта до 2010 г. трябваше да бъде 6% от общо използваните горива, а до 2020 г. - 10%. Според Първия национален доклад за напредъка на България в използването на енергията от възобновяеми източници през 2009 г. в България са използвани 4 хил. тона нефтен еквивалент биодизел, а през 2010 г. - 11 хил. тона биодизел от внос. За биоетанола пък данните са съответно 7 хил. и 14 хил. тона за двете години. Според Костадинка Тодорова, която е бивш директор на дирекцията, която отговаря за биогоривата и възобновяемите източници в министерството на енергетиката, данните в доклада са много завишени. Освен това таблиците показват, че за 2009 г. възобновяемите източници, използвани в транспорта, са 0.3%, а за 2010 г. - 0.6%, при положение че целта към 2010 г. е за 6% използване на биогорива. 

Освен че горивата в България стават все по-скъпи, те стават и все по-био. От началото на годината дизелът, който се продава у нас, вече има 5% биосъставка. Това се случи, след като години наред законодателите се опитваха да наложат това изискване, което по различни причини все беше отлагано. След по-малко от седмица от 1 юни бензинът по българските бензиностанции трябва да съдържа 2% биосъставка, а тази в дизела трябва да бъде увеличена до 6%.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    k_ avatar :-|
    k_
    • - 3
    • + 14

    Тия червени туземци в Горна Малина пак се прочуха.
    Построили "завод" за био гориво с капацитет 10 хил литра на година.
    Шарланджийниците през турско са вадили повече от 30л шарлан на ден.
    Колко ли са опънали от ОББ за "завода" си?

    Нередност?
  • 2
    gope avatar :-|
    Gopeто
    • - 4
    • + 9

    Биогоривата в този си вид не вдъхват много доверие откъм полза за човечеството. Ако нивите се садят за производство гориво, а не на храна не ни чоко решаване на проблемите, а задъбочаването им.

    Нередност?
Нов коментар