Товарните превози се свиха със 7%
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Товарните превози се свиха със 7%

Въпреки по-малкото товари в страната, при международните превози има ръст през първото тримесечие на годината

Товарните превози се свиха със 7%

От бранша очакват покачване на цените и още по-малко поръчки

Иглика Филипова, Калина Горанова
4154 прочитания

Въпреки по-малкото товари в страната, при международните превози има ръст през първото тримесечие на годината

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


38.1%

е спадът на превозените товари по вода

 

Общото забавяне на икономиката, тежката и продължителна зима и поскъпването на горивата са основните причини товарният транспорт по суша да се свива. За първото тримесечие на годината обемът на превозените товари от български компании е спаднал със 7% спрямо същия период на 2011 г., сочат данните на Националния статистически институт (НСИ), публикувани в понеделник. Компаниите от сектора отчитат по-малко товари и спрямо последните три месеца на миналата година. Леко разрастване на обемите има само при сухопътния превоз на пътници, и то само при автобусния транспорт, докато железниците отчитат намаление.

Посоката: навън

За първите три месеца на годината превозените от български транспортни фирми товари са били общо 19.2 млн. тона, или със седем на сто по-малко спрямо същия период на 2011 г. Основен "принос" за спада са по-малкото товари в страната. Техният обем е намалял с 18.5%. Повече са били обаче международните превози, където се наблюдава ръст от 16.3% на годишна база.

Свиването при сухопътните товарни превози е резултат от проблеми извън България, твърдят специалисти. "Пазарът е паднал като обем, но не и като цени", коментира Илиян Филипов, собственик на пловдивската ПИМК. "Заради поскъпването на горивата тарифите дори се очаква още да се покачат. Това пък води след себе си по-малко товари", обясни той.

Като цяло компаниите в сектора са пътували на по-далечни разстояния. Показателят, който съответства на превоза на един тон товар на един километър, се е увеличил с 10.8%. Тук отново основна роля играят международните превози, при които извършената работа се е увеличила с 14.2%, докато при вътрешните превози се отчита спад.

Двоен спад

Още по-зле изглежда ситуацията при водния товарен транспорт, който пострада от ниските температури и замръзването на река Дунав през зимата. Там спадът достига 38.1% спрямо същия период на 2011 г., като намаление има както при морския, така и при речния транспорт. Общият обем на товарите е бил 1.099 млн.т. Компаниите за морски транспорт отчитат спадане на обемите товари с 55.4%. С по-малко намаление (13.4%) приключва първото тримесечие за речния товарен транспорт.

Не по-добри са резултатите и за извършената работа. Измерена в тонкилометри, дейността на фирмите в сектора се е свила с 33.2% спрямо година по-рано. Докато спадът при морските превози се дължи само на по-малкото товари, при речния транспорт причина се явява и по-малкото средно превозно разстояние.

Скромен ръст

Фирмите за пътнически транспорт като цяло отчитат по-добри резултати, като броят на превозените нараства с 0.4%. По международни линии пък са пътували с 23% повече хора. Това обаче изцяло се дължи на автобусния сектор, докато клиентите на железниците са намалели с 12.7% през първото тримесечие. Понижила се е и извършената работа (превозен пътник на километър разстояние) в сравнение с първото тримесечие на 2011 г.

Макар в далеч по-малки обеми подобна е ситуацията и при водния транспорт. Броят на пътниците е намалял с 28.3%, което се дължи изцяло на речните превози. Отчетеното повишение от 43.5% при морския транспорт не успява да преобърне резултата заради незначителния брой пасажери.

Намалели са дори клиентите на градския електротранспорт с 0.2%, показват още данните на НСИ. Любопитното е, че най-големият спад е регистриран при пътниците на метрото - с 2.1%. Данните са отчетени преди пускането на още две спирки на метрополитена в столицата през април.

Динамика
38.1%

е спадът на превозените товари по вода

 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK