Регионален бизнес Пловдив: Срещу течението на кризата
Много от компаниите в региона са силно пострадали от икономическия спад, но инвестициите им продължават


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
4 коментара
Винаги съм се чудил, с кой мозък повечето новодошли в България компании се изсипват като в София. Да почнем оттам, че и без това персоналът им е основно от провинцията - Пловдив, Ямбол, Сливен, Габрово, които колкото могат да се установят в София, толкова повече не им пречи да го направят в Пловдив, Стара Загора или друг централно разположен голям град. Само от съботно-неделното прибиране ще пестят 2 туби нафта на месец. Какво друго се случва при вариант София? Младият служител рано или късно тегли един ипотечен кредит от 50 хиляди евро за 60-70 кв.м. жилище в периферните квавртали и като го зачеше банката с вноските, почва да се оплаква на работодателя си, че заплатата не му стигат и до средата на месеца. Продължаваме с характерното и масово висене в задръстванията, където се губи толкова време, колкото по опашките по време на социализма. Не пропускаме и 12-те хиляди липсващи места в ясли и детски градини, заради което 12 хиляди съпруги или си стоят у дома, или семейството се бръква с 500 лева за частна. Само след 5-10 години тази оскъдица ще се прехвърли по училищата и гимназиите. Ако някой се надява, че детето му ще учи в СМГ или 1. Английската, статистиката отсега му намигва, че ще е по-скоро в Бузема или Ботушев. Да не продължавам нататък...
корекция: кой мозък повечето новодошли в България компании се изсипват в София
До коментар [#1] от "cinik":
Въпросът ти изглежда логичен, последиците от това са чудовищни - а ти само драскаш по повърхността.
Отговорът е много сложен!!
Ще се опитам да го систематизирам, защото по стечение на обстоятелствата съм чел подходяща литература, интересувал съм се от въпроса и имам приятел урбанист (не в БГ).
"За каквото и да ти говорят, става въпрос за пари !"
За да се разбере проблмът, трябва първо да се види кой печели от това. Отговорът е прост - строителни предприемачи, политици и висши софииски чиновници.
Какви пари и каква е схемата за правенето им ?
Първият проблем с който се сблъскват горните лица е че Б-я има един от най-големият процент на хора със собствено жилище ? как ще накараш хората да си купуват ново такова ? Много просто, принуди ги да мигрират !!!
Строителни предприемачи, работейки с общинска и държавни чиновници концентрират икономическата дейност в София. Естествено и идват и хората търсещи работа - икономическа миграция.
Първи ефект е недостиг на жилища. Пари има - приток на капитали от инвестиции, еврофондове и отприщено кредитиране. Следва и "решението" -роят се нови кооперации и жилищни райони. Това създава илюзия за динамика, растеж и прогрес.
Фактите обаче си остават непроменени - най-бендата страната с най-много жилища, инвестира в нови жилища - абсурд.
В същото време къщи и села изчезват, домовете в които родителите са отдали живота си за да построят, буквално се разтварят в природата.
Нетният резултат е нула - в София се строи, в провинцията се руши !!
Всички сме свидетели и повечето от нас са участвали в това безумие.
Това обаче е само увертюрата !!
Втори ефект е транспортен хаос в столицата - софииският транспорт, пътища, и пакринги не са проектирани за двоен и троен обем на транспорта. Следва и второто "решение" - огромни инвестиции в нови пътища, естакади, метро, паркинзи и прочие. Същите които създават проблемът го решават, и печелят.
Фактите на фона на Б-я отново са - съществуват пътища за всички, но без пътнико поток и инвестиции те се разтварят в природата и изчезват.
Нищо от това не е измислено, а съществува от много години , най-вече в корумпираните държаваи. Лидерите създават проблеми, след което ги решават. И естествено печелят.
София е една строителна и фианнсова пирамида.
Губещите са строителите/раята/робите мигрирали от родните си места хора.
Не само че са икономически емигранти, но и ще изплащат тази схема с ипотечните си кредити още деситилетия.
Печелившите са висши чиновници, политици и строителни предприемачи!
Това е пирамида за милиади евро, която ще се изплаща с деситилетия!!
Не е чудно, че и след 20 години ще сме най-бедната държава е Европа.
До коментар [#3] от "Patilan":
София се развива на принципа "Хляб се реже, трохи падат...". Примерно РВД - въздушните такси за прелитане над цялата територия на България се източват чрез фонд "Труд и работна заплата" на РВД в размер на 116 милиона лева. За камуфлаж се пускат легенди, че диспечер с мес. заплата под 100 хил. лева веднага се премествавл на запад, но истината е, че основните заплати си ги делкат административните длъжности, които не знаят да работят и с компас, еле самолети да навигират. Същото е с милиардите еврофондове и хилядите "консултанти" около тяхното усвояване. Добавяме агенции по пристанищата, по зърното и фуража, за борба с градшуките :-), института по океанология :-), почвознание...Военна прокуратура, ама и Военна апелативна - и те в София, върпреки че в радиус от 100-150 км няма кьораво поделение...
И толкова му стига като критична маса, да почнат всички аташета, търговски представителства, обслужващи кантори и т.н. които се въртят покрай държавния черпак, да заседнат и те в София. А после лот 2 ма АМ "Тракия" струва 40 милиона евро и за 2 кръстовища на две нива в София (да можеш някак да се докопаш до центъра) се харчат пак 40 милиона евро.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.