🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Регионален бизнес Пловдив: Срещу течението на кризата

Много от компаниите в региона са силно пострадали от икономическия спад, но инвестициите им продължават

Хранителният бранш, един от основните отрасли на местната икономика, все още не се е възстановил напълно от кризата, подобно е положението и при металообработването
Хранителният бранш, един от основните отрасли на местната икономика, все още не се е възстановил напълно от кризата, подобно е положението и при металообработването
Хранителният бранш, един от основните отрасли на местната икономика, все още не се е възстановил напълно от кризата, подобно е положението и при металообработването    ©  Светла Добрева
Хранителният бранш, един от основните отрасли на местната икономика, все още не се е възстановил напълно от кризата, подобно е положението и при металообработването    ©  Светла Добрева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

1.8 млрд. лв. приблизително е размерът на междуфирмената задлъжнялост в региона

Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 2
    • + 11

    Винаги съм се чудил, с кой мозък повечето новодошли в България компании се изсипват като в София. Да почнем оттам, че и без това персоналът им е основно от провинцията - Пловдив, Ямбол, Сливен, Габрово, които колкото могат да се установят в София, толкова повече не им пречи да го направят в Пловдив, Стара Загора или друг централно разположен голям град. Само от съботно-неделното прибиране ще пестят 2 туби нафта на месец. Какво друго се случва при вариант София? Младият служител рано или късно тегли един ипотечен кредит от 50 хиляди евро за 60-70 кв.м. жилище в периферните квавртали и като го зачеше банката с вноските, почва да се оплаква на работодателя си, че заплатата не му стигат и до средата на месеца. Продължаваме с характерното и масово висене в задръстванията, където се губи толкова време, колкото по опашките по време на социализма. Не пропускаме и 12-те хиляди липсващи места в ясли и детски градини, заради което 12 хиляди съпруги или си стоят у дома, или семейството се бръква с 500 лева за частна. Само след 5-10 години тази оскъдица ще се прехвърли по училищата и гимназиите. Ако някой се надява, че детето му ще учи в СМГ или 1. Английската, статистиката отсега му намигва, че ще е по-скоро в Бузема или Ботушев. Да не продължавам нататък...

    Нередност?
  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 3
    • + 3

    корекция: кой мозък повечето новодошли в България компании се изсипват в София

    Нередност?
  • 3
    oserv avatar :-|
    Patilan
    • - 1
    • + 4

    До коментар [#1] от "cinik":

    Въпросът ти изглежда логичен, последиците от това са чудовищни - а ти само драскаш по повърхността.
    Отговорът е много сложен!!
    Ще се опитам да го систематизирам, защото по стечение на обстоятелствата съм чел подходяща литература, интересувал съм се от въпроса и имам приятел урбанист (не в БГ).

    "За каквото и да ти говорят, става въпрос за пари !"

    За да се разбере проблмът, трябва първо да се види кой печели от това. Отговорът е прост - строителни предприемачи, политици и висши софииски чиновници.

    Какви пари и каква е схемата за правенето им ?

    Първият проблем с който се сблъскват горните лица е че Б-я има един от най-големият процент на хора със собствено жилище ? как ще накараш хората да си купуват ново такова ? Много просто, принуди ги да мигрират !!!
    Строителни предприемачи, работейки с общинска и държавни чиновници концентрират икономическата дейност в София. Естествено и идват и хората търсещи работа - икономическа миграция.

    Първи ефект е недостиг на жилища. Пари има - приток на капитали от инвестиции, еврофондове и отприщено кредитиране. Следва и "решението" -роят се нови кооперации и жилищни райони. Това създава илюзия за динамика, растеж и прогрес.
    Фактите обаче си остават непроменени - най-бендата страната с най-много жилища, инвестира в нови жилища - абсурд.
    В същото време къщи и села изчезват, домовете в които родителите са отдали живота си за да построят, буквално се разтварят в природата.
    Нетният резултат е нула - в София се строи, в провинцията се руши !!
    Всички сме свидетели и повечето от нас са участвали в това безумие.
    Това обаче е само увертюрата !!

    Втори ефект е транспортен хаос в столицата - софииският транспорт, пътища, и пакринги не са проектирани за двоен и троен обем на транспорта. Следва и второто "решение" - огромни инвестиции в нови пътища, естакади, метро, паркинзи и прочие. Същите които създават проблемът го решават, и печелят.
    Фактите на фона на Б-я отново са - съществуват пътища за всички, но без пътнико поток и инвестиции те се разтварят в природата и изчезват.

    Нищо от това не е измислено, а съществува от много години , най-вече в корумпираните държаваи. Лидерите създават проблеми, след което ги решават. И естествено печелят.

    София е една строителна и фианнсова пирамида.
    Губещите са строителите/раята/робите мигрирали от родните си места хора.
    Не само че са икономически емигранти, но и ще изплащат тази схема с ипотечните си кредити още деситилетия.

    Печелившите са висши чиновници, политици и строителни предприемачи!

    Това е пирамида за милиади евро, която ще се изплаща с деситилетия!!
    Не е чудно, че и след 20 години ще сме най-бедната държава е Европа.

    Нередност?
  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 9

    До коментар [#3] от "Patilan":

    София се развива на принципа "Хляб се реже, трохи падат...". Примерно РВД - въздушните такси за прелитане над цялата територия на България се източват чрез фонд "Труд и работна заплата" на РВД в размер на 116 милиона лева. За камуфлаж се пускат легенди, че диспечер с мес. заплата под 100 хил. лева веднага се премествавл на запад, но истината е, че основните заплати си ги делкат административните длъжности, които не знаят да работят и с компас, еле самолети да навигират. Същото е с милиардите еврофондове и хилядите "консултанти" около тяхното усвояване. Добавяме агенции по пристанищата, по зърното и фуража, за борба с градшуките :-), института по океанология :-), почвознание...Военна прокуратура, ама и Военна апелативна - и те в София, върпреки че в радиус от 100-150 км няма кьораво поделение...

    И толкова му стига като критична маса, да почнат всички аташета, търговски представителства, обслужващи кантори и т.н. които се въртят покрай държавния черпак, да заседнат и те в София. А после лот 2 ма АМ "Тракия" струва 40 милиона евро и за 2 кръстовища на две нива в София (да можеш някак да се докопаш до центъра) се харчат пак 40 милиона евро.

    Нередност?
Нов коментар