Питър Воец: В авиацията вероятно ще има още банкрути
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Питър Воец: В авиацията вероятно ще има още банкрути

Питър Воец: В авиацията вероятно ще има още банкрути

Маркетинг мениджърът на easyJet за Австрия, Швейцария и Източна Европа пред "Капитал Daily"

Калина Горанова
4031 прочитания

© easyJet


Питър Воец маркетинг мениджър на easyJet за Австрия, Швейцария и Източна Европа Израснал във Франция, завършил програма A-LEVEL (Advanced level, академична програма за ученици на възраст 16-18 години), последвана от диплома по "Международен мениджмънт" със специализация "Маркетинг и комуникации". Започва кариерата си в сферата на високоскоростните железници в Париж, преди да отиде в Китай в екипа на френско-китайска рекламна агенция. След завръщането си в Европа постъпва в европейската централа в Брюксел и оглавява континенталния маркетинг на високоскоростните железопътни компании, преди да се присъедини към easyJet в маркетинг отдела, отговарящ за Австрия, Швейцария и Източна Европа.

Какви са плановете ви за българския пазар през тази година?

Не планираме нови линии на българския пазар тази година. Това не важи само за България. На повечето пазари от региона няма да увеличаваме капацитета си. Като цяло в Югоизточна Европа сме по-скоро в позиция на консолидация. Средата е такава, че конкурентите намаляват капацитетите си. Ще запазим това, което имаме, и ще оптимизираме дейността си. В тази политическа и икономическа среда не може да си позволим никакъв риск, който може да ни донесе загуби. Трябва да максимализираме употребата на самолета, така че да е възможно най-изгодно. Така че не планираме ръст, по-голям от миналогодишния. През последните 10 години EasyJet расте с двуцифрено число всяка година, но тази ще имаме само 5% ръст, което в крайна сметка е добро число, но ще се съсредоточим върху присъствието, което вече имаме, а не върху откриването на нови дестинации. 

Летите до Лондон и Манчестър, но преди година и половина се отказахте от полетите от София до Мадрид и Милано. Къде пренасочихте тези самолети?

Испания е изключително конкурентен пазар. Мрежата от Мадрид е силно фокусирана върху Източна Европа и особено Мароко. Тъй като в държава като Испания, където има поне 10 големи конкурента, е трудно да вземеш дял от пътувания с туристическа цел. Ние сме фокусирани повече върху бизнес пътуванията, като за целта ни трябват повече честоти до столици. За да се поддържат повече честоти, трябват и повече самолети. Ако няма нов самолет, той трябва да се вземе от някъде другаде. Подобна е историята и в Италия, където е един от най-големите местни пазари. Много хора летят вътре в страната. За да обслужваме тези честоти, отново трябва да вземем капацитет от някъде другаде.

Как се отрази високата цена на горивата върху средната цена за място в самолета?

От резултатите ни от 1 октомври до 31 март се вижда, че сме увеличили разходите си за гориво с 84 млн. паунда в сравнение със същия период за предходната година. Увеличаването на цената на горивото ни се отразява както на всеки един друг авиопревозвач. Хеджирахме риска доста добре, така че да намалим уязвимостта си, но ако горивото продължава да расте, трябва да мислим за други начини да го компенсираме, тъй като то е един от основните разходи на всяка авиокомпания. Предимството ни е, че имаме доста ефективна флотилия. Средната цена на място в самолета също се повиши, така че отчетохме по-голям оборот през съответния период. Но трябва да сме внимателни, за да не се надвиши цената, която хората са готови да платят. Не бива да се отрази върху броя на клиентите, който ни е необходим, за да си напълним самолетите.Сега средната ни запълняемост е 89%.

Компаниите от Близкия изток са в доста по-добра позиция. Те стават и все по-агресивни в Европа.

Компаниите от Близкия изток растат всяка година, имат двуцифрен ръст на пътниците.. Ако видите колко самолети поръчват и имат, ще разберете, че те трябва да се напълнят по някакъв начин. Техният собствен пазар обаче е много малък и ограничен. Например в Дубай или Абу Даби той е изключително ограничен и това, което се опитват да правят, е да играят ролята на хъбове, предоставяйки полети до целия свят. За тази цел те се опитват да придобият европейски компании, например Air Berlin, която да захранва Еtihad Airways. 

Във време на криза нискотарифните или традиционните превозвачи са в по-добра позиция?

Обикновено нискотарифните, тъй като хората са по-внимателни по отношение на разходите си и биха се пренасочили от традиционен авиопревозвач към low-cost компания. Това важи и за бизнес клиентите, които няма да спрат да се виждат с клиентите си и партньорите си, но ще го правят на по-ниска цена.

Бизнес клиентите са целта на всяка авиокомпания. Нискотарифните не са сред най-силните в това направление. Каква е вашата позиция на този пазар?

Около 20% от клиентите ни са бизнес пътници. Работим за увеличаването на дела им. Привличането им е част от стратегията ни. Все пак сме фокусирани повече върху централните летища, предлагаме и честоти на полетите. Започнахме някои инициативи. Предлагаме повече гъвкави продукти -  възможност за смяна на полета, по-бързо минаване през check-in и др.

Какви са очакванията ви за авиопазара през тази година?

Като цяло очакванията ни са за спад. Много от конкурентите ни намаляват капацитетите си. Няма нито една страна освен може би Германия, където икономическата ситуация да е нормална. Някои превозвачи например намаляват капацитетите си до Гърция. Цените на горивото също са от огромно значение. Очакваме много трудна среда през това лято.

Очаквате ли още банкрути в авиацията?

Вероятно ще има. Трудно ми е да посоча някои конкретен, но има свръхпредлагане.

Има ли изобщо пазари с потенциал към момента?

Имаме седем основни пазара. Това са Великобритания, Франция, Германия, Италия, Испания, Швейцария, Португалия, които все още не са напълно развити и очакваме 7% ръст на капацитета си там през тази година. Фокусирани сме върху пълното им развитие, преди да се насочим към второстепенните.

Турция става все по-атрактивна. Какви са позициите ви там?

Турция за нас като авиокомпания, а и за другите превозвачи има голям потенциал, но е много труден пазар, ако искате да се фокусирате върху Истанбул, тъй като държавата води протекционистична политика спрямо националния авиопревозвач. Разрешено ни е да летим до Истанбул от Лондон и от Базел, тъй като имаме поделение там. Това са единствените две линии, по които ни е разрешено да превозваме. Не ни е разрешено например да летим от най-големия пазар - Германия. Така че Турция за нас е пазар, на който трудно можем да се развием и разгърнем. Това е голямо ограничение за нас и ние не може да сме конкурентни спрямо националния авиопревозвач там.

Питър Воец маркетинг мениджър на easyJet за Австрия, Швейцария и Източна Европа Израснал във Франция, завършил програма A-LEVEL (Advanced level, академична програма за ученици на възраст 16-18 години), последвана от диплома по "Международен мениджмънт" със специализация "Маркетинг и комуникации". Започва кариерата си в сферата на високоскоростните железници в Париж, преди да отиде в Китай в екипа на френско-китайска рекламна агенция. След завръщането си в Европа постъпва в европейската централа в Брюксел и оглавява континенталния маркетинг на високоскоростните железопътни компании, преди да се присъедини към easyJet в маркетинг отдела, отговарящ за Австрия, Швейцария и Източна Европа.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Професия "Game Dev"

Професия "Game Dev"

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK