Пощите в премеждие
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пощите в премеждие

Реалностите се менят. Добре е пощите да ги следват по-темпово.

Пощите в премеждие

Бизнесът на държавното дружество се топи, което може да затрудни плащането на дълговете

Татяна Пунчева, Калина Горанова
10941 прочитания

Реалностите се менят. Добре е пощите да ги следват по-темпово.

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Падащият пазарен дял на "Български пощи" вече затруднява възможностите на държавната компания да обслужва задълженията си. Заради трупането на загуби тя не изпълнява изискванията по облигационната си емисия. Засега проблеми с плащането на лихвата няма, но от догодина на дружеството ще се наложи да плаща и съществената част по дълга. Което ще е трудно заради постоянно топящия се бизнес на пощите.

Облигационни тревоги

Проблемът с облигациите е, че определени финансови показатели на компанията са по-лоши от минимално заложените при емитирането на дълга. Затова ще последва преструктуриране на някои от основните параметри. Това става ясно от последното общо събрание на облигационерите, провело се на 22 май, информацията за което е налична на Българската фондова борса. На него облигационерите на "Български пощи", местни банки и пенсионни фондове, са решили да променят част от изискванията към нея, за да не се стигне до предсрочна изискуемост на книжата.

Става въпрос за задължение от 15 млн. евро, което компанията издаде в началото на 2011. г. с падеж през февруари 2016 г. Облигациите представляваха преобразувани банкови кредити и лизингови задължения. Емисията включва гратисен период от две години за плащането на главницата, т.е. за момента компанията плаща само дължимите по нея лихви от около 200 хил. евро. Догодина по същото време обаче гратисният период ще е изтекъл и дружеството ще трябва да започне да плаща и главницата на 12 равни вноски от по 1.25 млн. лв. на тримесечие.

"Проблем при изплащането на лихвите няма. Плащат се редовно съгласно сроковете на погасителния план. Последното лихвено плащане е извършено на 2 май тази година, което е пета вноска. Следващото плащане е с падеж 8 август, което също ще бъде платено в срок", заявиха за "Капитал" от "Български пощи".

Засега компанията се издължава. Влошаването на показателите на пощенския оператор обаче не дава гаранции, че плащането ще бъде безпроблемно, когато започне да се смята и главницата и вноската се увеличи шест пъти. Преди половин година министърът на транспорта Ивайло Московски направи паралел между "Български пощи" и БДЖ. "Български пощи" в момента са компанията с най-ниска производителност, най-голяма мрежа и най-много губещи клонове", заяви той. Това важи и за БДЖ, но там проблемите не се изчисляват в клонове, а във влакове. Характерно за превозвача е трудното разплащане с кредиторите и чакането на помощи от държавата. Ако сега "Български пощи" не спрат обратното финансово броене навреме, може приликите между двете компании да се увеличат.

Проблем в бъдеще време

От дружеството уточниха, че имат разработена "дългосрочна стратегия за развитие, в която са предвидени комплексни мерки за финансово стабилизиране". Сред тях са различни стратегически проекти като внедряване на интегрирано гише, оптимизация на разходи и продажба на неоперативни активи. Взимането на мерки ще е задължително, ако компанията иска да не изпадне в неплатежоспособност в бъдеще време. За момента данните в отчета й показват, че дружеството има паричен ресурс да покрива основна част от задълженията си. Свиването на пазарния й дял и продължаващото трупане на загуби обаче не й позволяват да покрива минималните изисквания по облигационния договор. Компанията вече е в нарушение на заложените за показатели от кредиторите и за да не се стигне до предсрочна изискуемост, облигационерите обсъждат варианти как да преструктурират книжата.

На събранието от 22 май са решили да отменят временно изискването дружеството да спазва заложените минимални финансови показатели за поддържане на определени съотношения на дълг към оперативна печалба и покритите на лихвените плащания с нея. Те са увеличили и лихвата по книжата с 25 базисни точки от тримесечен EURIBOR с надбавка от 363 базисни точки на тримесечен EURIBOR + 388 точки.

През следващите три месеца пък облигационерите ще обсъдят с какво да коригират временно отменените минимални показатели. Според протокола от събранието един от предложените варианти е част от дължимата сума по емисията да се депозира предварително в банката довереник като допълнително защитно средство. За целта ще бъде изготвен доклад за постъпленията на компанията и продажба на активи, както и доклад за изпълнението на условията по заема, изготвен от банката довереник.

Мащабен бизнес, мащабен казус

Ситуацията със задълженията на компанията изглеждат съвсем логични на фона на случващото се с бизнеса й и финансовите й резултати през последните години. Те са далеч под бизнес плановете й и се свиват втора поредна година. Пощите отчитат над 9 млн. лв. загуба за цялата 2011 г. при около половин милион печалба година по-рано. Влошаването се чете и през оперативна печалба преди лихва, данъци и амортизация - тя е около 50 хил. лв. спрямо 10 млн. лв. година по-рано. Ситуацията става още по-сложна през първото тримесечие на тази година, когато минусът е вече и на оперативно ниво. Нетната загуба пък набъбва три пъти от 1.2 на 3.6 млн. лв. Приходите през тримесечието се понижават с 2%  до малко над 34 млн. лв., а през цялата 2011 г. са се свили с 6% до 137 млн. лв.

Основният плюс на държавните пощи е мащабът им. Той се оказва и един от проблемите й. Компанията е в топ три на най-големите работодатели в страната. Към края на 2011 г. броят на служителите е 12 485, като в компанията тече процес на съкращаване на около 900 служители. Основна част от по-голямата загуба се дължи именно на по-високите обезщетения по започналата програма за доброволно напускане. Програмата е започнала в началото на 2012 г., като през първото тримесечие е струвала почти 3 млн. лв. от всичките 3.3 млн. лв. обезщетения на компанията. Компанията обслужва и над 1200 станции в населени места с население под определената норма, която е 800 души. Те струват на дружеството 5-10 млн. лв. на година. Въпреки че компанията има законовото право да ги закрие, решението за това ще се вземе на политическо ниво.

Ключовият проблем на пощите обаче е технологичната изостаналост в сравнение с частните конкуренти, които навлизат все по-убедително на пазара. "Метро" и "Рийдърс дайджест" намалиха разпространяваната от тях пряка пощенска реклама, а инкасираните суми от сметки за стационарните телефони също падат. От началото на 2011 г. пощенският пазар е напълно либерализиран и това позволи на петте частни пощи в страната да се борят за най-леките пратки - писмата. Като резултат държавната компания започна да губи поръчки на някои от ключовите си клиенти като НОИ, НАП, някои общини и др. Отскоро на пазара на класическата пощенска услуга навлязоха и Австрийските пощи, които купиха 26% от "МиБМ Експрес". Или казано направо - положението на държавния мастодонт тепърва ще се влошава. Основен конкурент на пощите обаче са Easy Pay и банките, като с годините опашките от пенсионери в пощенските клонове, които получават пенсиите си и плащат комуналните си услуги, ще стават все по-малки. Реалностите се менят. Добре е пощите да ги следват по-темпово.

Падащият пазарен дял на "Български пощи" вече затруднява възможностите на държавната компания да обслужва задълженията си. Заради трупането на загуби тя не изпълнява изискванията по облигационната си емисия. Засега проблеми с плащането на лихвата няма, но от догодина на дружеството ще се наложи да плаща и съществената част по дълга. Което ще е трудно заради постоянно топящия се бизнес на пощите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

31 коментара
  • 1
    ku4e avatar :-P
    ku4e

    На пощите им трябва някой Мойст фон Липуиг /Мокр фон Ментебрад/, назначен от Боко!

  • 2
    donangel avatar :-|
    DonAngel

    Следващото БДЖ. вЕрвайте ми!

  • 3
    woland avatar :-|
    woland

    По-скоро се нуждаят от смислено управление и прозрачност.
    Личният ми опит с тях е изцяло негативен. Когато ми се е налагало да ги ползвам са губили писма, служителите са вечно намусени мърморковци, за които клиентът е досадник и т.н. Явно е, че трябва да оцелеят, но не и в тази форма.
    И между другото не мога да разбера как така писма, читаво надписани за конкретен адрес често се озовават другаде?

  • 4
    cocaigne avatar :-|
    cocaigne

    Още едно предприятие което ще бъде продадено за жълти стотинки. И никой не го е грижа за хората, които ще останат без работа. Да не говорим, че запознатите вече се облизват за сградите на дружеството, които и в лошо състояние пак са си в центровете на повечето градове.
    Да живее приватизацията!

  • 5
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Прекалено много социални дейности. Пощи във всяко селце. Това не е бизнес реално. Други пощенски фирми им взеха големите клиенти и печелившия бизнес. Оставиха на тях дейностите от които няма печалба.

    Преди време същото беше и с БТК.

  • 6
    rage_against avatar :-|
    Rage Against

    поредният некадърно управляван държавен бизнес...
    продавай!

  • 7
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo




    До коментар [#3] от "woland":

    "И между другото не мога да разбера как така писма, читаво надписани за конкретен адрес често се озовават другаде? "

    Ми то освен образовани податели си трябват и образовани служители, които да могат поне да четат, за куриерите пък да не говорим...

  • 8
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    [quote#3:"woland"]Личният ми опит с тях е изцяло негативен.[/quote]

    Поствал съм това и под друга статия за Български пощи, но ще се повторя: Преди няколко месеца изпращам колет около осемстотин грама от София до Свищов. Цената, която ми поискаха бе 2.50 лева заедно с опаковаъчната кутия! Как да са печаливши? Има неучтиви служители във всяка държавна фирма или държавно учреждение, но едва ли има човек, който с ръка на сърцето да каже, че след 2000 г. нещата не се променят положително дори и там!

  • 9
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    [quote#6:"Rage Against"]продавай! [/quote]

    Струва ми се, че е късно за продаване! Едва ли ще има кандидати за самия бизнес. Може да има за имотите, но това не е истинска приватизация! Приватизация трябваше да се направи преди либеризацията на пазара!

  • 10
    sict avatar :-?
    sict

    Е,и?
    Нов началник ли се задава, че излиза тази статия, щото новина няма?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Книгите се завръщат

Книгите се завръщат

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK