Марк Дьобелс: България трябва и сама да се рекламира
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Марк Дьобелс: България трябва и сама да се рекламира

"Можем да си сътрудничим в различни индустрии - от ядрената енергетика, през химическо производство до потребителски стоки"

Марк Дьобелс: България трябва и сама да се рекламира

Директорът за България на Ubifrance пред "Капитал"

Константин Николов
6635 прочитания

"Можем да си сътрудничим в различни индустрии - от ядрената енергетика, през химическо производство до потребителски стоки"

© Надежда Чипева


Профил

Марк Дьобелс работи от над 20 години за френското правителство в сферата на международната търговия. През 1987 г. започва работа във френската мисия в Индия. Три години по-късно вече е във Великобритания, а от 1995 до 2000 г. е в Кувейт. Следват Камерун и Ирландия, преди през 2011 г. да дойде в София, където в началото на тази година отваря офиса на Ubifrance. Има магистърска степен по бизнес мениджмънт от SKEMA Business School.

Кристоф Льокуртие, президент на Ubifrance

Френските малки и средни предприятия губят пазар и традиционни партньори заради кризата. По тази причина трябва да действат бързо или в противен случай рискуват да загинат. Повечето от тези предприемачи са много консервативни и трудно навлизат на нови пазари. Именно тук е и нашата роля. Затова и насочваме тези фирми към региони като Югоизточна Европа. По тази причина отворихме и офис в България.

Какво е Ubifrance?

- Ubifrance е френска агенция за развитие на международния бизнес на френските компании. Тя всъщност е държавна организация към министерството на икономиката, финансите и международната търговия. Целта й е да промотира френски технологии, продукти и услуги по света и да свързва френски компании с международни партньори. Ubifrance има 1200 служители, които всяка година подкрепят над 20 000 френски компании по света чрез своите 80 офиса в 60 държави и бюджет малко над 100 млн. евро. Открихме офиса в България в началото на тази година, който е към френското посолство.

А защо точно сега избрахте да навлизате в България?

- Гледаме на това начинание в дългосрочен план. Когато навлизате на един пазар, започвате от нулата. И ако моментът съвпада с кризата, трябва да положите повече усилия. Но когато икономиката тръгне да се съвзема, вие ще сте готови и възможностите сами ще дойдат.

Кои са основните сектори в България, които може да са интересни за френските компании?

- Френските компании действат в най-различни индустрии. Можем да си сътрудничим в сферата на ядрената енергетика, през химическо производство до потребителски стоки. Двустранната търговия между двете държави нарасна 80% между 2000 и 2011 г. до 1.5 млрд. евро. В България и в момента присъстват над 140 френски компании с над 10 000 служители. Става дума както за големи компании като Carrefour, Mr Bricolage и Novotel, така и за малки и средни предприятия като Theaud в управлението на отпадъци и Solarezo в слънчева енергия, които също инвестираха в България.

Може ли вашата агенция да помогне по някакъв начин и за навлизането на български компании във Франция?

- Нашата основна дейност е да подпомагаме френски компании да правят бизнес в чужбина, по какъвто начин намерят за добре. Що се отнася до българските компании във Франция, в тази сфера по-скоро може да им помогне Френско-българската търговска камара, която се справя отлично.

Защо френските компании предпочитат Румъния пред България?

- Румъния е три пъти по-голяма страна от България и при навлизането си в дадена държава инвеститорите предпочитат по-големия пазар, защото възможността да се провали е по-малка. Друга причина може би се крие в езика. България е втората най-голяма френски говореща страна в Европа, но изостава в тази насока от Румъния. Тук процентът на говорещите езика е 12%, докато в Румъния е 20 - 25%. Но все повече френски компании оглеждат и България и това е причината и ние да сме тук. За да успее в това си начинание, страната ви също трябва да положи усилия да се промотира зад граница, например в сферата на туризма.

Може ли България да привлече повече френски компании като производствена база?

- Много френски компании отвориха преди години нискоразходни производства на по-далечни нововъзникващи пазари, например в Азия. Но разходите за труд в тези страни постепенно се увеличават. И сега много от тези фирми преместват производства в държави като България, която спазва европейските правила, а валутата й е вързана към еврото. Така че очаквам повече движение в тази сфера.  

В началото на юли в София ще се проведе бизнес форум, организиран от вашата организация, който ще срещне френски компании с фирми от цяла Югоизточна Европа. Какво очаквате да постигнете на тази среща?

- Досега не сме правили подобно нещо. Целта е този B2B форум да помогне на фирми и предприемачи да се опознаят и да разговарят. През двата дни на събитието (5 и 6 юли) делегатите ще имат над 2000 срещи помежду си. Отделно ще има и четири тематични уъркшопа, на които компаниите ще могат да получават експертни съвети и консултации. Съветвам повече български компании да участват във форума, на който ще могат да се срещнат не само с френски фирми, но и с такива от 12 държави от региона. Със своите 42 млн. население и 380 млрд. евро БВП Югоизточна Европа представлява все по-голям интерес за френските компании. Някои от тях като Schneider Electric, Groupama, Vinci, Agis, Alstom и др. вече присъстват на местните пазари.

Профил

Марк Дьобелс работи от над 20 години за френското правителство в сферата на международната търговия. През 1987 г. започва работа във френската мисия в Индия. Три години по-късно вече е във Великобритания, а от 1995 до 2000 г. е в Кувейт. Следват Камерун и Ирландия, преди през 2011 г. да дойде в София, където в началото на тази година отваря офиса на Ubifrance. Има магистърска степен по бизнес мениджмънт от SKEMA Business School.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Намери ми наемател

Намери ми наемател

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.