С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 10 юни 2012, 16:08, 5450 прочитания

Електронната полица вдигна обхвата на "Гражданска", но с малко

Николай Генчев, изпълнителен директор на ЗК "Уника" пред 'Капитал Daily"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg



Фотограф: ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ

Николай Генчев е председател на управителния съвет и главен изпълнителен директор на застрахователна компания УНИКА. Професионалният му опит във финансовия сектор е близо 15 години. От юли 2011 г. е член на УС на Асоциацията на българските застрахователи. С него разговаряме за актуалните проблеми на българския застрахователен пазар и тенденциите в сектора.
 - Факт са новите лимити на отговорност по задължителната "Гражданска". Какви са вашите очаквания за поскъпването на полицата?
- Очакванията са за плавно поскъпване. Това е ясно изразена тенденция вече години наред и се определя от пазарните фактори. Скок обаче няма да има. Така че причините за повишаване на цената и в бъдеще са същите както досега. Двойното увеличение на лимитите сега е само още една сериозна причина в тази насока. Преди всичко нека не забравяме, че повечето стоки и услуги също бележат перманентна тенденция към поскъпване. Това е инфлацията. Щетите, които се изплащат по "Гражданска отговорност на автомобилистите", нарастват непрестанно, особено нематериалните щети. Там ръстовете са в пъти. Това няма как да не форсира повишение и при цените на застраховката. Все пак у нас полицата продължава да е далеч по-евтина, отколкото в чужбина, дори в съседни страни, а покритието на застраховката е същото.

- Какъв е обемът на обезщетенията, които средногодишно се изплащат от сектора по щети на български водачи в чужбина?
- Тези щети непрекъснато нарастват, но ние не разполагаме с конкретна статистика. Напоследък отбелязваме такава тенденция за нарастване особено изразена в съседни държави като Румъния. Българският водач пътува все повече зад граница. И това води до все повече щети в чужбина. А щетите там обичайно са значително по-скъпи, отколкото у нас. Нещо повече, например лимитите по "Гражданска отговорност" на автомобилистите за неимуществени вреди в страните от Западна Европа са многократно по-големи от нашите, като в някои страни изобщо няма лимит.


- Каква е опасността от изваждането на България от системата "Зелена карта" заради ниския обхват на "Гражданска" и случаите с неплащане на обезщетения при произшествия в чужбина?
- Опасността е реална, нашите партньори очакват да имаме покритие 90%, а то е под 75% в момента. В последната година, откакто има електронна полица, има вдигане на обхвата, но то е минимално. Всички се надяваме, че този показател ще се подобри още и няма да се стигне до изваждане на България от системата "Зелена карта". Естествено подобен развой би бил много неприятен. Контролът върху сключването на застраховката е в ръцете на съответните държавни органи. Неплащането или забавените плащания на обезщетения по "Зелена карта" са проблем, който стана актуален напоследък и е казус, засягащ финансовата дисциплина на няколко български застрахователя. За съжаление не успяхме да го решим вътрешно, без да се налага Съветът на бюрата да сезира нашия надзорен орган. Жалко е, че се стигна дотук да ни сочат като индустрия с лоша финансова дисциплина. Системата "Зелена карта" е хубаво измислена, но тя се крепи на доверието.

- След въвеждането на електронното сключване на "Гражданска" намаляха ли случаите на сключване на застраховки със задна дата?
 
- Категорично. Това беше и една от очакваните цели при въвеждането на електронната полица. Рискът от т.нар. антидатиране беше на практика елиминиран. Системата дава възможност на интернет сайта на Гаранционния фонд да се провери наличието на валидна полица към конкретна дата. Опитите за злоупотреби, които констатираме сега, са по-скоро свързани със сключване на застраховката непосредствено след настъпило ПТП и опити да се докаже, че водачът е причинил катастрофа едва ли не на излизане от офиса на застрахователния посредник.

- Все още не са приети промените в Кодекса по застраховането, които са нужни за стартиране на системата "бонус-малус". Имат ли компаниите собствен подход?
- Миналата година промените не успяха да минат, надяваме се тази това да се случи. Има единомислие и в гилдията, и в надзора и е въпрос само на добра воля и оперативна работа. Част от нещата, които искаме да се случат в индустрията, не могат да станат без законодателна промяна. Сега всички компании ползваме подхода на сегментирането при определяне на тарифите и това е най-доброто, което може да се направи без "бонус-малус". Сегментацията обаче се базира на характеристиките на водача като възраст, местожителство и типа на автомобила, който кара. Така обаче не можем да оценим индивидуалния му рисков профил.



- Как бихте коментирали изказването на министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова за въвеждането на задължителна застраховка за всички сгради, която да покрива и риска от земетресение?
- Не съм слушал изказването на министър Павлова. Директното налагане на някаква задължителна застраховка, особено когато тя не е свързана със защита на трети лица – както е например при "Гражданска отговорност", според нас не е най-добрият подход. Трябва да се минава през повишаване на застрахователната грамотност. Хората трябва да осъзнаят рисковете, които грозят тяхното имущество (или здраве и живот респективно). След това да разберат, че могат да се защитят от тези рискове, като си купят застраховка. Едва тогава клиентът ще бъде доволен, ще разбира смисъла на този разход, ще знае какви ползи може да очаква. Иначе рискуваме една такава идея да се превърне в очите на хората в поредното "данъкообразно" събиране на пари по задължение. А и да не забравяме, че след скорошното земетресение се оказа, че и много държавни и общински сгради не са застраховани. А е редно държавата да дава пример на гражданите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Тези акции не са за вас Тези акции не са за вас

Въпреки големия интерес дългоочакваното IPO на Saudi Aramco донесе повече разочарования за западните инвеститори

22 ное 2019, 227 прочитания

Инвестирали сме близо 60 млн. лв. в инсталации за сепариране и обработка на отпадъци от опаковки Инвестирали сме близо 60 млн. лв. в инсталации за сепариране и обработка на отпадъци от опаковки

Георги Табаков, председател на Съвета на директорите на "Екобулпак", за бизнес модела и развитието на организацията

22 ное 2019, 386 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Екоспънка за "Южен поток"

България не е избрала изпълнител на екооценката на газопровода, което бави инвестиционното споразумение за проекта с "Газпром"

Още от Капитал
Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

След Гешев 2.0, Цацаров 2.0 - радостта е двойна

Властта лъже Европа и гражданите, че ще въведе контрол над всесилния главен прокурор. Прави обратното

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10